Hlavní navigace

Facebook v roce 2015? Pokud neplatíte, nic moc nečekejte

 Autor: Isifa
Daniel Dočekal 19. 1. 2016

Před více než dvěma roky Facebook začal s omezováním dosahu s možností si připlácet. A vyhrál: firmy platí. Jinak nemohou nic moc očekávat.

Locowise, z jejichž dat vychází i informace o růstu a zapojení fanoušků na Instagramu, mají podobná čísla i pro Facebook. Plyne z nich to, že Facebook v roce 2015 ještě více utáhl kohoutky a kdo neplatí, ten prostě nejede. V prosinci pak čísla Facebooku v zásadě klesla na dosud nejnižší hranici:

  Květen Červen Červenec Srpen Září Říjen Listopad Prosinec
Růst stránek 0.2 % 0.2 % 0.21 % 0.28 % 0.24 % 0.2 % 0.18 % 0.14 %
Dosah příspěvků 8.34 % 8.11 % 8.24 % 8.43 % 7.91 % 7.25 % 7.15 % 7.39 %
Zapojení fanoušků 6.61 % 6.19 % 6.27 % 5.93 % 6.15 % 5.87 % 5.77 % 5.01 %

Nejnižší růst počtu fanoušků stránek právě v prosinci 2015 (0,15 %) spolu s nejnižší mírou zapojení fanoušků (5,01 %) vyvažuje jenom zlepšení v dosahu příspěvků v prosinci, ale pro ten existuje jedno z možných vysvětlení v podobě vánočních novoročních přání, která obecně měla vždy výjimečná čísla.

Ze všeho toho plyne to, co málokdo chce slyšet. Pokud neplatíte, máte velmi nízká čísla. Pro ty, co nevěří, má Locowise srovnání se stránkami, které si platí inzerci. A nutno dodat, že počet stránek platících/připlácejících si na Facebooku je vysoký.

  Květen Červen Červenec Srpen Září Říjen Listopad Prosinec
Stránky s inzercí 43.36 % 45.59 % 41.12 % 41.54 % 42.95 % 43.51 % 42.01 % 42.15 %
Dosah příspěvků 31.51 % 31.07 % 28.56 % 29.56 % 30.83 % 30.54 % 28.98 % 30.18 %

Všimněte si hlavně zásadního rozdílu v dosahu, který se z pěti až šesti procent dostává na hodnoty okolo třiceti procent. Pokud se budete snažit řešit zapojení fanoušků, je potřeba brát v úvahu, že Facebook do zapojení postupně zahrnul více a více aktivit, než je tomu například u Instagramu.

Neméně zajímavý a podstatný pohled je i na to, jakým způsobem fungují jednotlivé typy příspěvků: zejména proto, že Facebook už nějakou tu dobu potlačuje videa z YouTube a zvýhodňuje videa nahrávaná přímo na Facebook. V následující tabulce se můžete podívat, jak vypadá dosah:

  Květen Červen Červenec Srpen Září Říjen Listopad Prosinec
Videa 11.86 % 11.02 % 10.89 % 9.53 % 9.42 % 9.24 % 8.94 % 9. 14 %
Fotografie 7.86 % 7.66 % 7.79 % 7.96 % 7.75 % 6.84 % 6.7 % 6.83 %
Odkazy 9 % 9.04 % 9.23 % 8.99 % 8.95 % 8.53 % 8.36 % 8.9 %
Textový status 6.12 % 5.7 % 6.57 % 6.28 % 5.51 % 4.44 % 5.23 % 3.76 %

Je v zásadě docela smutné se dívat, jak Facebook masivně potlačuje dosah čistě textových statusů a významně posiluje zobrazování videí – tedy těch přímo nahraných, protože videa z YouTube a jiných zdrojů naopak znevýhodňuje. Nemluvě o zavedení automatického přehrávání videa a kouzlech s čísly ohledně zapojení. Podívejte se do následující tabulky:

  Květen Červen Červenec Srpen Září Říjen Listopad Prosinec
Videa 6.61 % 6.51 % 6.79 % 6.46 % 6.53 % 5.98 % 6.11 % 4.73 %
Fotografie 7.06 % 6.49 % 6.57 % 6.32 % 6.6 % 6.23 % 6.05 % 5.4 %
Odkazy 4.37 % 4.25 % 4.26 % 3.92 % 3.96 % 3.93 % 3.82 % 3.44 %
Textový status 3.34 % 4 % 4.05 % 4.12 % 4.25 % 4.19 % 4.04 % 3.77 %

Budete-li se snažit míru zapojení u jednotlivých typů příspěvků nějak srovnat, tak nezapomeňte, že každý příspěvek má velmi různorodé způsoby zapojení (a hlavně klikání). U odkazů by například nejpodstatnějším bylo, kolik lidí si na odkaz kliklo, ale to je pouze jedna z mnoha „akcí“, které se nad tímto příspěvkem mohou odehrávat.

Mírou zapojení jsou na tom stále nejlépe obrázky, kde ale není zcela jasné, čím to je – velmi pravděpodobně může čísla ovlivňovat snaha podívat se na obrázek ve větší podobě, což zdaleka není zapojení, které by firmě přinášelo nějaké extra výhody.

Zásadní rozdíl v zapojení je i mezi tím, jestli fanoušci se značkou/firmou skutečně mluví (komentáře, příspěvky na stránce) nebo jenom pasivně dávají líbí (like). Ještě zajímavější by byl pohled na míru sdílení, protože z pohledu značky jde o velmi cennou aktivitu vedoucí k dalšímu organickému šíření.  

Našli jste v článku chybu?

19. 1. 2016 14:16

Zen (neregistrovaný)

Schvalne, kolik tydytu nam zase slavnostne oznami, ze na FB nejsou?

19. 1. 2016 21:42

Radouch (neregistrovaný)

Nemít účet na FB je normální. Nevím, proč bych to měl tydýtovi jako jste Vy nebo Dočekalovi oznamovat.

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem