Hlavní navigace

Facebook vyrazil do boje proti clikbaitingovým titulkům

Daniel Dočekal 5. 8. 2016

Algoritmus bude posuzovat titulky a přisuzovat jim clikbaitingové skóre, za které může vaše Stránka či web získat významné omezení viditelnosti.

Na jednu stranu vítaný krok. Na druhou stranu něco, co Facebook především vytvořil a dlouhodobě podporoval a ignoroval. Nové oznámení o významném algoritmickém boji proti clikbaitingu je tak trochu pokrytecký akt. 

Clickbaiting vymyslela (hlavně) média v reakci na stále větší omezení viditelnosti jejich příspěvků na Facebooku. Potřebovala dostat čtenáře na své články a tak velmi rychle přišla na to, že titulky typu „František se podíval před sebe … a to neuhodnete, co se stalo“ fungují spolehlivě. 

Používání podobných titulků na Facebooku nově vyvolá penalizaci. Budou zobrazovány méně než „normální“ titulky. Pokud je někdo bude používat ve větším množství, tak dojde k penalizaci na úrovni celé Stránky, či dokonce webu.

Facebook to vysvětluje v News Feed FYI: Further Reducing Clickbait in Feed a je nutné vědět, že na to jde algoritmicky (jak jinak). Ale až poté, co zkusil první cestu – omezit dosah příspěvků, které vedly ke kliknutí a okamžitému návratu zpět na Facebook. Což nevedlo ke kýženému účinku, tedy tomu, že Stránky na Facebooku se nepoučily a stále používají clickbaiting.

Špatná fráze? Chytnete postih

Nově bude clickbaiting postihovat algoritmus sledující nejpoužívanější fráze (jak to bude, či nebude fungovat v češtině, známo není). Facebook ho na počátku „nakrmil“ desítkami tisíc příkladů clickbaitingu – takovými, které hlavně vytvářejí zavádějící představu o obsahu nebo podstatnou informaci vynechávají (pro představu jde třeba o “You’ll Never Believe Who Tripped and Fell on the Red Carpet…” či “Apples Are Actually Bad For You?!”).

Ve výsledku vznikl algoritmus, který je velmi podobný anti-spamovým filtrům. Dokáže přidělit skóre každému titulku. A čím vyšší skóre, tím větší pravděpodobnost, že jde o clickbaiting. Skóre je přidělováno jak jednotlivým příspěvkům, tak Stránkám a doménám, které je používají. Postih, tedy omezení zobrazování, je pak také jak na příspěvek, tak na Stránku, či dokonce celou doménu.

Jak už to tak u Facebooku bývá, pokud na vás dopadne kladivo clickbaitingového algoritmu, nedozvíte se to. Jediná možnost, jak to zjistit, je, že vám náhle spadne dosah, přestanou vám přicházet z Facebooku návštěvy, což je ale poměrně běžné i bez boje proti clickbaitingu. Na druhou stranu, pokud clickbaitingové titulky používat přestanete, algoritmus postupně omezení zruší. Prostě když se budete řídit (vcelku nic neříkajícím) návodem v Drive Reach and Referrals Without Clickbait, tak jste v bezpečí.

Zajímavé na oznámení o boji proti clikbaitingu je, že v něm není ani slovo o tom, že by snad měl zasáhnout i uživatele, kteří šíří clickbaitingové nesmysly masově na všechny strany. A také ani slovo o tom, že stejný algoritmus bude použit i na omezení dosahu připlácených příspěvků. Podobně jako je omezen dosah připláceného příspěvku, který nevyhovuje požadavkům na absolutní absenci textu v obrázku.

Můžete samozřejmě začít přemýšlet nad tím, proč prostě uživatelé clickbaitingové generátory nepřestanou sledovat, ale to je asi marné. Jsme na Facebooku, který velmi tvrdě určuje, co smíme a nesmíme vidět, bez ohledu na to, jestli jsme si to „objednali k odběru“. 

Ale hlavně na službě, kde peníze určují, jestli budete vidět, či nebudete. Algoritmy jsou v zásadě pouze nástroj k tomu, aby bylo možné odůvodnit, proč se příspěvky ukazují méně a méně.

Našli jste v článku chybu?

12. 8. 2016 10:14

petr (neregistrovaný)

tak po dvou dnech Adblock ty reklamní shity Facebooku opět bloknul :-) Kdy asi dojde reklamkám že tohle je z jejich strany předem prohraná válka? Můžou někdy vyhrát bitvu a to jejich reklamní svinstvo lidem na pár hodin vnutí, ale válku, tu nevyhrajou nikdy.

5. 8. 2016 15:23

N3ptun3 (neregistrovaný)

Me cb docela stve, pac to utoci presne na tu zvedavost v cloveku - jako me napr fakt realne nezajimalo ani nezajima "co roztomilyho udelal pes navratilce z afghanistanu" nebo "jakou genialni odpoved mela hillary v televizni debate" ale stejne kdyz to vidim tak na to kliknu protoze na par sekund ta zvedavost zvitezi! :-D druha vec co nesnasim je kradeze videi z youtube: vezme se video z yt, pripise se "vtipny" komentar a titulek "neuhadnete co se stalo... Blabla" a clicky se jen hrnou. (Cista ces…

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie