Hlavní navigace

Facebook vyrazil do boje proti clikbaitingovým titulkům

Daniel Dočekal 5. 8. 2016

Algoritmus bude posuzovat titulky a přisuzovat jim clikbaitingové skóre, za které může vaše Stránka či web získat významné omezení viditelnosti.

Na jednu stranu vítaný krok. Na druhou stranu něco, co Facebook především vytvořil a dlouhodobě podporoval a ignoroval. Nové oznámení o významném algoritmickém boji proti clikbaitingu je tak trochu pokrytecký akt. 

Clickbaiting vymyslela (hlavně) média v reakci na stále větší omezení viditelnosti jejich příspěvků na Facebooku. Potřebovala dostat čtenáře na své články a tak velmi rychle přišla na to, že titulky typu „František se podíval před sebe … a to neuhodnete, co se stalo“ fungují spolehlivě. 

Používání podobných titulků na Facebooku nově vyvolá penalizaci. Budou zobrazovány méně než „normální“ titulky. Pokud je někdo bude používat ve větším množství, tak dojde k penalizaci na úrovni celé Stránky, či dokonce webu.

Facebook to vysvětluje v News Feed FYI: Further Reducing Clickbait in Feed a je nutné vědět, že na to jde algoritmicky (jak jinak). Ale až poté, co zkusil první cestu – omezit dosah příspěvků, které vedly ke kliknutí a okamžitému návratu zpět na Facebook. Což nevedlo ke kýženému účinku, tedy tomu, že Stránky na Facebooku se nepoučily a stále používají clickbaiting.

Špatná fráze? Chytnete postih

Nově bude clickbaiting postihovat algoritmus sledující nejpoužívanější fráze (jak to bude, či nebude fungovat v češtině, známo není). Facebook ho na počátku „nakrmil“ desítkami tisíc příkladů clickbaitingu – takovými, které hlavně vytvářejí zavádějící představu o obsahu nebo podstatnou informaci vynechávají (pro představu jde třeba o “You’ll Never Believe Who Tripped and Fell on the Red Carpet…” či “Apples Are Actually Bad For You?!”).

Ve výsledku vznikl algoritmus, který je velmi podobný anti-spamovým filtrům. Dokáže přidělit skóre každému titulku. A čím vyšší skóre, tím větší pravděpodobnost, že jde o clickbaiting. Skóre je přidělováno jak jednotlivým příspěvkům, tak Stránkám a doménám, které je používají. Postih, tedy omezení zobrazování, je pak také jak na příspěvek, tak na Stránku, či dokonce celou doménu.

Jak už to tak u Facebooku bývá, pokud na vás dopadne kladivo clickbaitingového algoritmu, nedozvíte se to. Jediná možnost, jak to zjistit, je, že vám náhle spadne dosah, přestanou vám přicházet z Facebooku návštěvy, což je ale poměrně běžné i bez boje proti clickbaitingu. Na druhou stranu, pokud clickbaitingové titulky používat přestanete, algoritmus postupně omezení zruší. Prostě když se budete řídit (vcelku nic neříkajícím) návodem v Drive Reach and Referrals Without Clickbait, tak jste v bezpečí.

Zajímavé na oznámení o boji proti clikbaitingu je, že v něm není ani slovo o tom, že by snad měl zasáhnout i uživatele, kteří šíří clickbaitingové nesmysly masově na všechny strany. A také ani slovo o tom, že stejný algoritmus bude použit i na omezení dosahu připlácených příspěvků. Podobně jako je omezen dosah připláceného příspěvku, který nevyhovuje požadavkům na absolutní absenci textu v obrázku.

MIF16

Můžete samozřejmě začít přemýšlet nad tím, proč prostě uživatelé clickbaitingové generátory nepřestanou sledovat, ale to je asi marné. Jsme na Facebooku, který velmi tvrdě určuje, co smíme a nesmíme vidět, bez ohledu na to, jestli jsme si to „objednali k odběru“. 

Ale hlavně na službě, kde peníze určují, jestli budete vidět, či nebudete. Algoritmy jsou v zásadě pouze nástroj k tomu, aby bylo možné odůvodnit, proč se příspěvky ukazují méně a méně.

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Vitalia.cz: Očkování proti chřipce u dětí: ČR nemá pravidla

Očkování proti chřipce u dětí: ČR nemá pravidla

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Vitalia.cz: Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin