Facebook začíná mladé nudit, do čeho se vrhnou po něm?

Platí-li, že Česko kopíruje trendy se zpožděním, můžeme se za zhruba půl roku těšit na to, že naše děti opustí Facebook. A najdou si něco jiného, stejně nevhodného a nebezpečného.

Proč jsou dospívající unavení z Facebooku, se ptá Jennifer Van Grove na News.com. Další americký titul, Business Insider, konstatuje, že je to oficiální: dospívající se s Facebookem nudí. A pokud si projdete americká média za poslední týden či dva, najdete více článků na totožné téma (další příklad na The Verge).

Konstatují, že Facebook se stal pro americkou mládež příliš komplikovaným a příliš rizikovým. Ale také příliš sledovaným rodiči, kteří dětem berou pocit digitální svobody, jejž doposud na Facebooku měly. Něco na tom bude. Facebook stárne a zároveň na něj dále „naskakují“ starší lidé. Jestli ještě před dvěma roky byla věková kategorie 45+ zastoupena mezi uživateli pouze v procentech, dnes už je zastoupení dvouciferné.

Instagram vs. Tumblr v Česku podle vyhledávání v Google

Instagram vs. Tumblr v Česku podle vyhledávání v Google

V Česku to zatím moc k vidění není, telefony žáků a studentů stále ukazují všudypřítomné „F“ doprovázené modrou barvu. Zazvonění a konec hodiny je stále důvodem k okamžitému vytažení mobilu a kontrole toho, co se událo na Facebooku. Stejně tak jako čas trávený při přestávkách či čekání před školou je poznamenán bezhlavým focením a okamžitým nahráváním fotografií na Facebook.

Pokud ale v Česku stále platí, že internetové trendy kopíruje až po několika měsících, do půl roku se změny dočkáme. A je velmi pravděpodobné, že stejně jako americká, i česká mládež objeví Instagram. Právě ten se pro řadu dospívajících stal místem, kam z Facebooku utekli. Trochu paradoxně, protože Instagram už nějaký ten měsíc Facebooku patří. Je na něm ale viditelný jasný rozdíl, který je také důvodem toho, že stoupá oblíbenost Twitteru. Na nic si totiž nehraje, hlavně ne v otázce soukromí. Žádní přátelé, viditelnost, neviditelnost, nastavování toho, co kdo vidí nebo nevidí. Žádné falešné sliby, že „vaše soukromí je u nás v bezpečí“.

Obrázky jsou lepší než tisíc slov

Americká média se v článcích týkajících se odchodu mládeže z Facebooku odvolávají nakonec i na samotný Facebook. Jeho vedení ve výroční zprávě upozornilo investory, že je to poprvé, kdy mládež obrací pozornost k jiným službám. Že je jako jedna z náhrad zmíněn právě Instagram, je samozřejmě možné chápat i jako snahu  zdůvodnit to, že Facebook právě tuto sociální platformu za nemalé peníze koupil. Ale také je možné to brát vážně.

We believe that some of our users, particularly our younger users, are aware of and actively engaging with other products and services similar to, or as a substitute for, Facebook. For example, we believe that some of our users have reduced their engagement with Facebook in favor of increased engagement with other products and services such as Instagram. In the event that our users increasingly engage with other products and services, we may experience a decline in user engagement and our business could be harmed. (výroční zpráva Facebooku z 1. února 2013)

Instagram je podle amerických médií populární i mezi dětmi mladšími třinácti let. Tedy těmi, které by teoreticky žádné sociální sítě používat neměly. A k popularitě podle všeho přispívá i to, že rodiče jim Facebook zakazují a hlídají je. Zatímco o Instagramu nemají prozatím příliš ponětí.

Samozřejmě, i tahle „hodně mladá“ skupina dělá na sociálních sítích stále totéž: zachycuje vše kolem sebe v podobě obrázků. Ale zatímco ti starší fotí to, co jedí (a ještě později spíš svět okolo sebe), tihle hodně mladí fotí hlavně sebe a své vrstevníky. Masově, bez rozmyslu, bez opatrnosti. A na rozdíl od těch starších, kteří Instagram chápou jako náhradu aplikace pro focení z mobilu, je pro děti a mládež Instagram skutečně sociální sítí.

Kam půjdou po Instagramu?

Není vůbec předčasné se už teď ptát, kam se děti a mládež vydají, až je přestane bavit i Instagram a až je i tam dostihnou jejich rodiče (tedy až zjistí, že něco takového existuje, pochopí, jak si založit účet, a dokáží tam své děti najít). Protože pak bude následovat další přesun, ať už to bude na služby a aplikace jako je Snapchat či Pheed, nebo návrat starým dobrým věcem jako je Tumblr (který by možná měl ještě větší šanci, kdyby zapomněl na minulost a zaměřil se na to, co by ho v očích mládeže učinilo ještě atraktivnějším).

MIF16

Podle některých odborníků nemá vzrůstající neoblíbenost Facebooku nic společného s tím, že by snad mládež neustále hledala tu příští „cool“ a „in“ věc. Důvodem je daleko spíše to, že Facebook stále méně slouží jejich potřebám. Facebook se stává příliš velkým, okruh přátel také stále roste. A možná právě proto jsou v oblibě nové sociální sítě, jiné, které umožňují mít daleko lepší pocit soukromí, protože v nich nesdílíte statusy a fotografie s masami, ale s „intimnějším“ okruhem lidí.

Možná je čas se přestat divit tomu, že mládež „ujíždí na Tumblru“ a dává o tom vědět na svém účtu na Twitteru. Jehož obsah by pro mnohé zkušené a mnohaleté uživatele Facebooku či Twitteru byl hodně překvapivý. Možná je ale zábavnější ujíždět na fotkách na Pinterest.com a na Facebook chodit čím dál tím méně. Nakonec možná bude pravda, že „dny bezhlavého sdílení jsou pryč a vychloubání se online už není takové jako dříve“. 

39 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 4. 2013 11:10

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »