Hlavní navigace

Facebooku už neuniknete, reklamu cílí pomocí ID uživatele, online i offline

Daniel Dočekal 10. 12. 2014

Nová inzertní platforma Facebooku Atlas slibuje cílení reklam na jednotlivce, nikoliv na cookies, jak bylo doposud zvykem.

Z rozhovoru Bye-Bye, Cookies—Atlas Tracks Consumers Online and Offline via Facebook IDs si nesmíte v rychlosti odnést jen ono „rozloučení“ s cookies. Ty jsou a ještě nějakou tu dobu budou potřeba pro uchování informací o přihlášení k Facebooku, byť je samozřejmě může nahradit některá z dalších dostupných technologií. Pointou je v tomto případě něco podstatnějšího – Facebook ve své reklamní platformě slibuje, že přestane zobrazovat reklamy podle unikátních cookies.

Poslouží mu k tomu skutečnost, že jeho uživatelé jsou zpravidla neustále přihlášení k Facebooku a při návštěvě jakéhokoliv webu je možné je snadno identifikovat. Ať už v Like/Líbí prvcích Facebooku nebo v inzerci, kterou získají z platformy Atlas. A co víc, je to možné i na mobilních prohlížečích a v mobilních aplikacích, které stále častěji obsahují sociální funkčnost Facebooku, ale také mohou zobrazovat reklamy.

Facebook této technologii říká „people-based marketing“ a nejde o něco zas tak revolučního – snahu cílit na reálné lidi napříč zařízeními i prohlížeči najdete u většiny inzertních platforem. Facebook (ale také Google i Microsoft) má ale jednu podstatnou výhodu – neustále aktivní přihlášení k jeho systémům a 1,3 miliardy uživatelů celosvětově zajišťují, že dokáže „cílit na lidi“ daleko efektivněji než kdokoliv jiný.

Facebook navíc o svých uživatelích ví značené množství (sociodemografických) informací i řadu věcí, které občas neví ani sami uživatelé. Data mu potom umožňují lepší cílení pro inzerenty. Možnost identifikovat uživatele napříč zařízeními navíc daleko efektivněji dokáže zabránit zbytečnému zobrazování stejné reklamy stále dokola. Retargeting/remarketing pak dokáže uživatele dostihnout prakticky všude – ať už jde o e-maily nahrané inzerentem nebo cílení na ty, kdo byli na jeho webu či se zajímali o určitý produkt/službu.

V rozhovoru zmíněné „sledování offline“ samozřejmě není dokonalé a navíc prakticky příliš nefunguje – jde o možnost, že inzerenti nahrají na Facebook e-maily svých zákazníků a Facebook jim poté umožňuje cílit na tyto uživatele. To vše ovšem za předpokladu, že na Facebooku používáte stejný e-mail jako na webu inzerenta (o důvod více používat pro Facebook zcela oddělený e-mail).

Boj o nadvládu na soukromí nehledí

Pro inzerenty jsou podobné technologie zajímavé a užitečné, umožňují jim efektivnější reklamu, lepší pochopení nákupních procesů a zpravidla i lepší výkon. Pro uživatele je ale otázkou, nakolik předávání údajů o nich Facebooku překračuje přijatelné hranice a zda zásadní hlad Facebooku po údajích o nich není spíše problém. Zejména s ohledem na historii Facebooku v otázce ignorování soukromí.

Na platformě Atlas je zajímavé, že ji Facebook v polovině minulého roku koupil od Microsoftu, který je v inzerci jeho konkurentem. Daleko větší ohrožení ale Atlas znamená pro Google, protože ten má prakticky shodné cíle. Obě firmy v tuto chvíli soupeří o to, kdo z nich dokáže získat převahu v inzerci na mobilních zařízeních – a právě tam je důležité, aby bylo možné najít konkrétního uživatele napříč zařízeními, včetně zjištění, o koho se vlastně jedná na desktopu.

V roce 2015 by navíc mobilní vyhledávání mělo předstihnout vyhledávání z desktopů, což je dalším ohrožením doposud dominantního postavení Google. Připočtete-li k tomu maličkost, že sociální sítě jsou místem, kde lidé na mobilních zařízeních tráví nejvíce času, je jasné, že tenhle boj nebude jednoduchý. 

Našli jste v článku chybu?

10. 12. 2014 9:44

Duplet (neregistrovaný)

,,Soukromí se vyvíjí '' takto se prezentuje navenek Facebook. V jádru je však prolhaný, nelitostný a chamtivý a s takovými mocenskými vlastnostmi se vkrádá mezi lidi jako mor. Nenastal nahodou čas si říct tohle přeci není pro život > to se mi nelíbí ?

10. 12. 2014 16:16

Myslíte že lidé od FB se vás snad budou ptát ? :-D Vy spíš asi nevíte co ta teorie stínových profilů říká .

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?