Facebook Places: snaha získat peníze lokálních inzerentů

Facebook spustil dlouho očekávanou geolokační službu. Umožňuje uživatelům jednoduše informovat ostatní, kde se právě nachází. FB v tomto případě není žádným inovátorem, pouze se snaží držet krok s konkurencí a zajistit si do budoucna příjmy z reklamy v zajímavém segmentu trhu. Ostatní hráči zatím službu podporují, ve skutečnosti si ale dost možná zahrávají s ohněm. Ochránci soukromí opět nešetří kritikou.

Facebook ve středu oficiálně spustil další důležitou službu, která uživatelům této sociální sítě umožní jednoduchým způsobem oznámit jejich FB přátelům, kde se v konkrétní okamžik nachází. Abyste mohli Facebook Places (FB Místa) používat, musíte disponovat mobilním telefonem iPhone s Facebook aplikací nebo jakýmkoli jiným mobilním telefonem s prohlížečem, který podporuje HTML5 a geolokaci.

Zajímavé je, že aplikace pro BlackBerry a Adroid zatím tuto funkci nepodporují. Služba je v současné době dostupná pouze pro území Spojených států a její spouštění v jednotlivých lokalitách probíhá postupně tak, aby podle představitelů FB nedošlo k přetížení serverů.

Uživatelé se mohou prostřednictvím mobilního telefonu přihlásit ke konkrétnímu místu, na kterém se zrovna nachází. Uvidí ale také lidi z okruhu svých FB přátel, jež se vyskytují někde poblíž, stejně tak jako ostatní FB uživatele, kteří se přihlásili ke stejnému místu a souhlasili se zveřejněním této informace všem uživatelům Facebooku.

<fb:fan profile_id=„83767­868289“ stream=„0“ connections=„10“ logobar=„1“ width=„300“></f­b:fan>
Lupa.cz on Facebook

Boj o peníze lokálních inzerentů

Bylo jen otázkou času, než Facebook přijde se službou, která by mu do budoucna zajistila větší objem příjmů od malých lokálních inzerentů, jako jsou restaurace, kavárny či obchody provozované drobnými živnostníky. Jen ve Spojených státech reprezentují takoví provozovatelé trh, na kterém se každoročně točí desítky miliard dolarů. Facebook není zdaleka prvním online hráčem, který si potenciál této části trhu uvědomil. Již nějakou dobu se na služby pro lokální inzerenty zaměřuje Google nebo například Yelp.

V Česku si na novou službu ještě počkáme
FB Places FB Místa

Zatímco v USA je Facebook Places postupně spouštěna, v Česku si o ní mohou uživatelé zatím nechat jen zdát.

Zdroj: Facebook a Miloš Čermák.

Ideální nástroj pro získání takových inzerentů představují služby na zjištění polohy (Location Based Services, LBS) neboli geolokační služby. V současné době jich existuje již celá řada, a proto se zdálo být pro Facebook nejschůdnějším krokem odkoupení jedné z nich. Ostatně dělají to tak v posledních letech i další velké internetové, ale i softwarové firmy.

FourSquare neprodali, tak je převálcujeme?

Facebook měl prý letos zájem koupit službu FourSquare, jednu z populárních geolokačních sociálních sítí. V té době ale už ve Facebooku pro jistotu pracovali na svém vlastním řešení. O FourSquare usilovaly také Microsoft nebo Yahoo, ale její zakladatel Dennis Crowley se nakonec rozhodl jít cestou získání investice a FourSquare neprodávat.

Svou roli pravděpodobně sehrála i zkušenost, kterou Crowley učinil při prodeji svého předchozího start-upu Dodgeball. Společně s Alexem Rainertem jej v roce 2005 prodali společnosti Google. Zůstali i nadále zodpovědní za jeho další vývoj, ale po dvou letech frustrovaní z toho, že Google nepodporuje Dodgeball tak, jak původně předpokládali, se rozhodli ze společnosti odejít. Google následně na začátku loňského roku při vlně konsolidace portfolia služeb Dodgeball uzavřel.

Poté, co sešlo z plánované akvizice, se Facebook rozhodl s FourSquare a dalšími provozovateli obdobných služeb (Gowalla, Yelp, Booyah) spolupracovat. Mimochodem zástupci těchto společností se objevili i na samotném představení služby v centrále Facebooku v americkém Palo Alto. Mnozí komentátoři se domnívají, že vstup Facebooku do oblasti LBS může ostatním, co do počtu uživatelů daleko menším hráčům, zlomit vaz.

FB Places2

Jinými slovy, že uživatelé FB začnou Places masově využívat bez ohledu na to, že ji Facebook v podstatě okopíroval. Díky obrovské uživatelské bázi pak Facebook dokáže získat více „check-in“ statusů, a analogicky také více inzerentů. Ve FourSquare ale zůstávají v klidu, alespoň navenek. Nevnímají Facebook Places jako hrozbu, ale spíše doplněk k vlastním službám a jako další distribuční kanál.

Partnerství mezi Facebookem a výše jmenovanými sociálními sítěmi totiž umožňuje zobrazovat místa, ke kterým se uživatelé s účtem na jednotlivých sítích přihlásí prostřednictvím funkce „check-in“, také jako statusy na Facebooku, tedy za předpokladu že disponují současně účtem na FB. Opačně to, celkem logicky, fungovat nebude.

Places pro nás nejsou hrozbou – na jak dlouho?

Prozatím mohou být provozovatelé LBS klidní. Facebook Places je totiž řádně osekaným řešením, které svým uživatelům v daleko komfortnější podobě nyní nabízejí. Je však otázkou, co s touto službou Facebook do budoucna zamýšlí. Nezdá se totiž příliš pravděpodobné, že podoba v jaké byla služba spuštěna, je definitivní. Spíše se dá očekávat její další vývoj a to by potom podobným službám mohlo přinést opravdu krušné chvíle.

Navíc všichni svorně tvrdí, že nabízejí uživatelům oproti Places určitou přidanou hodnotu. Viceprezident FourSquare Holger Luedorf hovořil v této souvislosti o „herním mechanismu“ neboli o bodech a odznáčcích (ty už jsou ale na FB taky), které mají uživatelé možnost získat za přihlášení se k určitému místu. Pokud se přihlašují k jednomu místu dostatečně často, mohou se stát jeho starostou.

Budou ale podobné přidané hodnoty dostatečným argumentem pro používání jiné služby, když v určité podobě budou ty podstatné funkce integrovány ve Facebooku? Navíc obchodníci budou logicky ochotněji spolupracovat se službou, která má potenciálně větší zásah. Je ale také možné, že Facebook počítá s tím, že Places využije pouze jako platformu a další funkce nad ní nechá právě na provozovatelích jednotlivých LBS. I v tomto případě by si FB přišel na své ve formě příjmů z reklamy a ušetřil by náklady na vývoj. Přístup do API by měl být k dispozici do několika měsíců.

Oficiální klip k nové službě.

Zase to soukromí

Spuštění Places opět připomnělo otázku ochrany soukromí na sociálních sítích. Dáváte-li o sobě vědět, kde se právě nacházíte, je to vaše rozhodnutí, kterým akceptujete případná rizika, která z něj vyplývají. Samozřejmě potenciální riziko roste úměrně tomu, jak velkému okruhu lidí takové informace sdělujete. Mnoho lidí přistupuje velmi otevřeně k přijímání žádostí o přátelství nebo si mezi své FB přátele přidají lidi, které viděli jednou v životě a v podstatě o nich nic neví. V tomto případě jsou jakákoliv nastavení ochrany soukromí k ničemu. V ostatních případech se ale vyplatí věnovat jim pozornost, a to platí i pro Places.

Uživatelé totiž mohou kromě své vlastní polohy označit i další přátele na FB, kteří se nacházejí ve stejné lokalitě. Netřeba domýšlet výsledky hloupých fórků, že někdo někde byl, i když tam ve skutečnosti nebyl. FB přátelé sice mají možnost zobrazování polohy na svém profilu zabránit, ale tento proces je zbytečně zdlouhavý a komplikovaný.

V okamžiku, kdy začnete využívat Places, chce po vás Facebook, abyste umožnili přátelům označit vás, aniž by vám řekl, že máte možnost takové označování odmítnout. Pokud Places nepoužíváte a někdo vás označí, můžete to schválit (schvalujete všechna další označení až do doby, než změníte nastavení ochrany soukromí) nebo odmítnout, ale v tom případě odmítáte jen toto konkrétní označení a při každém dalším od vás bude systém vyžadovat odpověď znovu.

Je tedy rozumné specifikovat vaše preference přímo v nastavení soukromí, kde je nově k dispozici volba „Přátelé mohou oznámit, že se nacházím na určitém místě“. Ta umožňuje vyřešit problém okolo nechtěného tagování jednou provždy.

FB nastavení soukromí

Rozporuplné reakce budí i možnost nastavení u funkce „Here Now“, která zobrazuje uživatele, vyskytující se ve stejné lokalitě jako uživatel. Tuto funkci lze zapnout nebo vypnout. Ve skutečnosti jste tak vidět pro všechny FB uživatele nebo pro nikoho. Není možné, aby vás viděli například jen vaši přátelé.

CIF16

Podobné je to s poskytováním informací třetím stranám. Po zaregistrování do Places jsou totiž data o poloze, při standardním nastavení, automaticky poskytnuta nejen vašim aplikacím, ale i aplikacím vašich přátel. Ty se mohou následně dostat k dalším soukromým informacím. Opět je nutné standardní nastavení upravit.

Nechceme z FourSquare další Twitter

Vstup Facebooku do oblasti LBS je logický. Cítí příležitost ukousnout z koláče inzertních výdajů lokálních podnikatelů, na které se v poslední době zaměřil také Google. Spíše je s podivem, že to Facebooku trvalo tak dlouho. Služby typu FourSquare budou muset přijít s opravdovou a dostatečně zajímavou přidanou hodnotou, jinak pro ně spuštění Places může znamenat velké problémy. Potenciálního konkurenta je totiž rozumné koupit nebo přijít co nejdříve s podobnou službou. Facebook zvolil po neúspěšném jednání o prodeji tu druhou cestu.

Anketa

Bude mít spuštění Facebook Places za následek konec některých služeb na zjištění polohy?

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 9. 2010 16:38

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»