Hlavní navigace

Facebook týden: rodiče mohou kontrolovat chování dětí na sociálních sítích

21. 9. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 21971
PayPal připravuje zjednodušenou verzi pro „sociální“ hry. AOL umožní rodičům kontrolu nad tím, co jejich děti zveřejňují na sociálních sítích. Čeští manažeři FB prý zatím příliš nedůvěřují. Služba FB Places byla spuštěna v Japonsku a Anglii. Náklady Facebooku na datová centra povážlivě rostou. FB do roka pokoří Yahoo v oblasti odkazů na video obsah. Firmy mají nově k dispozici měření uživatelských reakcí na reklamu.

Facebook trpěl, a stále ještě trpí problémem extrémně rychle rostoucí online firmy. Má sice velké množství uživatelů všude po světě, ale chybí mu infrastruktura, kterou by je podporoval. Nedávno otevřel například své zastoupení v Indii. Pozvolné otevírání regionálních pracovišť je v podstatě jen snahou, aby firma dohnala klienty, které již na různých místech světa má. Nebylo by špatné, kdyby se oči „velkého sociálního" jednou obrátily i směrem střední Evropa – mnoha firmám by to velmi pomohlo, ale v tolik štěstí zatím asi doufat nemůžeme.

MySpace se propojil s FB

Propojování sociálních sítí je v současné době fenoménem. Po pravdě řečeno, když takovou funkci nabízí kdokoli jiný než Facebook, dostává se do podezření, že si chce zachránit kůži a odradit své uživatele před odchodem k FB, nabídnutím možnosti „synergie“. Těžko soudit, zda je vylepšení ze strany MySpace stejným případem, ale abychom neobviňovali Facebook z hegemonie, on sám obsahuje například funkci integrace stránek s účtem na, v severní Americe tolik populárním, Twitteru.

MySpace FB

Zdroj: Inside Facebook

Spam se šíří stále rychleji, uživatelé si ale data chrání

Virtuální spam se prý na Facebooku šíří překvapivě rychle, ale uživatelé na něj nereagují. Dovedou ho odlišit dříve, než provedou to, co spammer původně zamýšlel. Statistiky ukazují, že lidé sice zhusta klikají na tlačítko „like“, ale už jen velmi malé procento z nich vyplní například dotazníky, které mohou spammerům přinést reálné peníze.

The New York Times podporují FB pluginy

The New York Times (NYT) spustily integraci s FB. Facebook pluginy, které byly představeny v dubnu, se začínají objevovat na stránkách stále více tradičních médií. Jejich zdaleka nejužitečnější část – komentáře pod texty – sice zatím příliš rozšířená není, je ovšem jen otázkou, kdy praktičnost převáží nad riziky. NYT jsou dalším tradičním médiem, které se rozhodlo „pustit“ si Facebook na své stránky. A protože NYT jsou názorový tvůrce, pravděpodobně budou následovat další.

The New York Times

PayPal spustí zjednodušenou verzi pro sociální hry

Utrácet za mafii, farmaření a další tolik oblíbené, leč zcela neužitečné věci bude jednodušší, než kdykoliv předtím. Největší platební systém internetu PayPal připravuje svou zjednodušenou verzi určenou specificky pro „sociální“ hry. Stojí zato poznamenat, že v souboji platebních nástrojů pro tyto účely se angažuje také Facebook se svými kredity, které už začal formou poukázek nabízet v americké prodejní síti Target. Kredity jsou podporovány více než 150 „sociálními“ hrami a aplikacemi a odhaduje se, že z jejich prodeje jen letos získá až 2 miliardy dolarů.

„Sociální sítě rozptylují," říká profesor psychologie

Věříte tomu, že sociální sítě zhoršují školákům prospěch? Zbytečně je rozptylují? Pak nutně potřebujete vědeckou studii, která vám to potvrdí. Výsledky jedné takové nedávno zveřejnil tým pod vedením profesora psychologie Paula Kirschnera na Open University v nizozemském Heerlenu. Podobné studie jsou velice populární, nicméně teorie vědecké metody zná také pojmy jako nepravá korelace a třetí příčina, které mohou výsledky podobných studií do značné míry relativizovat.

Rodiče mohou kontrolovat, co dělají jejich děti na FB

AOL umožní rodičům mít kontrolu nad tím, co jejich děti zveřejňují na sociálních sítích a dalších internetových službách. Díky nástroji SafeSocial budou mít rodiče za 10 dolarů měsíčně přístup k některým online informacím svých ratolestí na Facebooku, Twitteru či MySpace. Budou upozorněni, když se ve statusech objeví zmínka o sebevraždě, násilí či drogách.

SafeSocial

Uvidí také fotografie, které děti na sociální sítě vkládají nebo na kterých jsou označeny. Technologie řízení a filtrování obsahu jsou jedním ze zaklínadel IT od časů počátku moderního Internetu. Po pravdě řečeno – nikdy nefungovaly. Jak se ke snahám o rodičovskou kontrolu postaví děti a teenageři, kteří někdy nesou nelibě už pouhou přítomnost svých rodičů například na FB, netřeba domýšlet.

Nové statistiky úspěšnosti reklamy

Facebook přidává měření uživatelských reakcí na reklamu. Očekávaná a velmi vítaná funkce. Nakolik se vaše reklama líbí či jak intenzivně o ní lidé diskutují? Právě schopnost sociálního sdílení je to, co dokáže reklamu na Facebooku velmi podpořit (nebo naopak potopit) a tak pokus o jeho statistické podchycení znamená, že inzerenti dostanou do rukou mocný nástroj pro podporu své propagace. Musí jej ale umět využít.

Tuzemší manažeři sociálním sítím nedůvěřují

Čeští manažeři prý nedůvěřují sociálním sítím. Dvě třetiny nejsou aktivní ani na FB, Twitteru či LinkedIn. Tomuto zjištění se nelze divit, protože sociální sítě představují na jedné straně především bezpečnostní riziko úniku informací a zpronevěry dat, na straně druhé je otázkou, nakolik jsou pro samotné manažery užitečné. Ti přiznávají, že například stále dávají při hledání vhodného kandidáta na danou pracovní pozici přednost klasickému životopisu a motivačnímu dopisu před osobním profilem na sociálních sítích.

FB předstihne ve videu Yahoo

Online videa se těší neustále větší popularitě. Například ve Spojených státech rostl ve druhém čtvrtletí každý měsíc počet uživatelů, kteří se pravidelně dívají na video na Internetu. Zároveň se také zvýšil počet zhlédnutých videí. Stále častěji se uživatelé k online videím dostávají prostřednictvím sociálních sítí. Pokud tento trend bude pokračovat současným tempem, stane se Facebook po Google druhým největším zdrojem odkazů na videa hned po vyhledávači Google a odsune tak na třetí místo Yahoo.

Uživatelé si zvykají mít Facebook i k účelům, ke kterým se původně nepoužíval, tedy například jako zásobárnu sdíleného videa. I když tato funkce má ve své popularitě zatím daleko k Youtube, faktem je, že se Facebook veze na trendu „mít vše pod jednou střechou“. FB bude těžit z obecného nárůstu zájmu o video ale také z rostoucího počtu nových FB účtů. Yahoo naopak neustále ztrácí svůj podíl v oblasti online vyhledávačů a proto nebude přepuštění místa FB příliš velkým překvapením.

Places v Japonsku a Velké Británii

Facebook Places – služba, kterou se FB snaží doplnit v některých zemích tolik oblíbenou funkcionalitu kolokační sítě (pravděpodobně největší z nich je FourSquare). Facebook službu pozvolna lokalizuje pro vybrané trhy. Ani ne měsíc od spuštění ve Spojených státech se Places pod názvem FB Spots objevila v Japonsku. Naopak ve Velké Británii si podržela název Places.

BRAND24

FB ptá, jak se často setkáváte se spamem

Facebook zveřejnil anketu, jejímž prostřednictvím chce zjistit, jak často přicházejí jeho uživatelé do styku se spamem. Ten na sociální síti funguje sice trochu jinak než v emailu, ale přesto stejně tak jako nevyžádaná pošta zaplňuje emailové schránky, zamořují Facebook různé nevyžádané nabídky. Výsledky podobných průzkumů, stejně tak jako případný boj ze strany provozovatele, tento trend ale v žádném případě nezmění.

Náklady na datová centra jsou čím dál tím vyšší

Náklady na datová centra Facebooku povážlivě rostou. Jen za poslední rok se zvýšily z 20 na 50 milionů USD. Takovému skoku se není co divit. Sociální síť je datový bumbrlíček, a navíc v ní utěšeně přibývá dat, která jsou špatně komprimovatelná (multimédia). A tak musí Facebook platit. Částka zcela jistě není konečná a do budoucna poroste ještě mnohem rychlejším tempem. Což mimo jiné dokazuje projekt nového datového centra FB v americkém Oregonu, který musel být v průběhu stavby rozšířen a upraven tak, aby reflektoval plánované potřeby největší sociální sítě v nejbližší budoucnosti.

Jak často se setkáváte se spamem na Facebooku?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).