Hlavní navigace

FBI varuje – chytrá auta se mohou lehce stát cílem hackerů

Jan Beránek

Odpojené brzdy, vypnutá světla nebo zaseklý plyn. Noční můry řidičů už nemusí mít na svědomí jen únava materiálu, ale i hackeři.

Hacknutý firemní systém je sice nepříjemnost, ale nemusí jít v každém případě o život. V případě hacknutého auta je to horší. Americké úřady vydaly varování před rostoucím nebezpečím útoků na kamiony nebo osobní auta prostřednictvím internetu. 

„Moderní auta umožňují připojit různá zařízení, která přináší třeba ekonomičtější provoz nebo větší pohodlí za jízdy. Ale za cenu toho, že auto připojené k internet představuje větší riziko,“ tvrdí zpráva

Podle FBI by se měli majitelé připojených aut ke svým vozidlům chovat jako k počítačům – tedy aktualizovat software a nevynechávat případné svolávání automobilkou k fyzickému záplatování objevených bezpečnostních děr. Samozřejmě se nedoporučují ani neautorizované úpravy systému nebo používání neprověřených gadgetů.

Většina tipů vyplývá z loňských zkušeností, kdy hackeři Charlie Miller a Chris Valasek hackli v červenci systém Chrysleru a pro automobilku to znamenalo svolávání 1,4 milionu aut. Jen o měsíc později vědci z University of California předvedli, jak může být jednoduše hacknuta Corvetta. A to prostřednictvím donglu, který svým klientům do aut poskytuje pojišťovna. 

„V textu není moc nových informací. Navíc je to s dost velkým zpožděním. Každopádně i tak se to bude hodit. Lidé berou FBI vážně,“ tvrdí časopisu Wired hacker Chris Valasek

UX17_snitker

Podle hackera se teď mohou úřady těšit na záplavu oznámení o hacknutí auta. Podobně se to totiž stalo loni jim. „Jsme rádi, že to po nás FBI převezme,“ dodává. 

Připojená auta se stala letos jedním z větších témat i na barcelonském veletrhu MWC. Kromě Samsungu se tam s novinkou pochlubil i T-Mobile. Operátor v autech vidí především další zařízení, do kterých může zapíchnout své datové SIM karty. 

Našli jste v článku chybu?
18. 3. 2016 13:35
Nox (neregistrovaný)

Spis to chce pri schvalovani k provozu na silnicich jednoznacne trvat na tom, ze urcite veci proste nebudou propojeny, tusim naposledy to byl zabavni system a ovladani auta. Pak to proste hacknout nepujde. Existuje nejaky duvod, proc by majitel auta chtel zapinat brzdy nebo znemoznit vypnuti motoru, kdyz zrovna v tom aute neni? Leda, ze by se chtel pomstit nekomu, kdo mu to auto ukradl, ale trestat zlodeje je pokud vim nezakonne.

19. 3. 2016 20:19
jozka (neregistrovaný)

kdyz uz se tady hazi blbejma poznamkama, tak ja bych jen podotkl, ze takovej stihaci pilot ma jednu vyhodu. Moc toho nenalita v tunelech, v podzemnich garazich, podjezdech, pod trolejema a tak...