Hlavní navigace

Filip Mikeš (Paseka): za tři roky se bude v Česku prodávat v elektronické podobě pět procent knih

9. 11. 2011
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Nakladatelství Paseka vstoupilo v říjnu do světa e-knih s titulem Hovno hoří od Petra Šabacha. Zvolilo záměrně dobře prodávaný titul, aby si ověřilo, jaký je o e-knihy mezi čtenáři zájem. O budoucnosti tuzemského trhu s e-knihami nebo o určování ceny elektronických knih jsme hovořili s Filipem Mikešem, vedoucím obchodního oddělení Paseky.

Nakladatelství Paseka vydalo v říjnu knihu Petra Šabacha Hovno hoří, v elektronické podobě. Byla to první e-kniha, kterou Paseka vydala?

Petr Šabach a jeho stěžejní titul Hovno hoří je naším prvním titulem v elektronické podobě. Připravujeme vydání i dalších děl Petra Šabacha, která už vyšla v knižní podobě.

Proč jste se pustili do vydávání elektronických knih?

Už před rokem jsme na knižním veletrhu ve Frankfurtu byli často dotazováni, kdy Paseka vydá knihu v elektronické podobě s tím, že vydání e-knih je přece velmi jednoduché a jsou u čtenářů žádané. Původně jsme chtěli začít vydávat e-knihy už před tři čtvrtě rokem, ale ukázalo se, že vydání knihy v elektronické podobě bylo v podmínkách našeho nakladatelství časově náročnější. Nešlo jen o samotnou konverzi, ale také o nutnost podepsat s autorem dodatek k původní licenční smlouvě.

Elektronická distribuce a peníze z ní na CIF2011

Na konferenci Czech Internet Forum 2011 se bude hovořit i o ní. Jakub UngerAktuálně.cz zde úplně poprvé veřejně představí plány Centrum Holdings a Aktuálně na placený obsah. Program konference zde.

Z jakého důvodu padla volba právě na knihu Hovno hoří od Petra Šabacha?

Petr Šabach je náš stěžejní autor. Máme k němu velice vřelý vztah, stejně tak má Petr Šabach vztah k našemu nakladatelství. Patří k jedněm nejprodávanějších a nejznámějších současných českých autorů.

Co si od prodeje e-knih slibujete? Máte třeba nějaký vytýčený plán prodejů, kterých byste rádi u jednotlivých titulů dosáhli?

Díky tomu, že na trh elektronických trh vstupujeme až nyní, víme, že od toho nemáme zprvu mnoho čekat. Trh e-knih se v Česku teprve rozvíjí a ačkoli se elektronické knihy na tuzemském trhu prodávají už více než rok, prodeje jednotlivých titulů nejsou nikterak velké.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Elektronická kniha je levnější než tištěná, ale přesto se za ní skrývá určitá práce, která samozřejmě vyžaduje nějaké peníze. Na tomto titulu chceme otestovat, jak se budou e-knihy z našeho nakladatelství prodávat. Záměrně jsme zvolili jeden z nejprodávanějších titulů, u kterého předpokládáme, že by se mohl prodávat dobře i v elektronické podobě. Nemáme žádný konkrétní plán prodejů, který bychom museli splnit, ale byli bychom rádi, kdyby nám prodej těchto e-knih přinesl do nakladatelství nějaké prostředky. Byli bychom ale současně rádi, aby e-kniha nekanibalizovala tu tištěnou.

Když jste knihu začali 12. října prodávat prostřednictvím e-shopu Palmknihy.cz, tak elektronická verze knihy vycházela na 149 Kč, byla tedy o 20 korun levnější než tištěná verze. Proč jste později cenu e-knihy ještě o 20 korun snížili?

Došlo pouze k malému nedorozumění, kdy byla na Palmknihách určitou dobu uvedena nesprávná cena. Nicméně už od počátku jsme počítali s tím, že kniha Hovno hoří se v elektronické podobě bude prodávat za 129 Kč, což představuje přibližně 65 procent ceny, za kterou je v prodeji tištěná verze. Zákazníci, kteří si e-knihu koupili za 149 Kč, se mohou obrátit na provozovatele e-shopu Palmknihy.cz, který jim rozdíl v ceně vrátí. V současné době prodáváme e-knihy výhradně prostřednictvím firem Palmknihy, eReading a nově i Kosmasu.

Je možné říci, jak se pro nakladatelství z hlediska nákladů liší vydání knihy v tištěné a elektronické podobě?

U elektronické knihy odpadají náklady na tisk, ale vše ostatní v podstatě zůstává. Je třeba udělat konverzi, která v podmínkách našeho nakladatelství byla komplikovaná, proto jsme na ní spolupracovali s Palmknihami.

Autoři obecně, teď nehovořím o Petru Šabachovi, se domnívají, že s vydáním elektronické knihy nemáme v podstatě žádné náklady. Kniha je už jednou vydaná a ten prodej e-knihy jde v podstatě jen do zisku, ale to není přesné.

Zisk, respektive „balík peněz“, který nakladateli zůstane z elektronické knihy, je menší než z knihy tištěné. Petr Šabach je náš dobře prodávaný autor a jeho knihy našemu nakladatelství nějaké peníze vydělaly, stejně tak autorovi, a proto můžeme část tohoto zisku vzít a investovat ho do vydání elektronické knihy.

Když se ale začtete do diskusí na téma elektronických knih na Internetu, tak zjistíte, že představa čtenářů o ceně za elektronickou knihu je někde jinde. Není to tak, že se e-knihy příliš neprodávají právě kvůli tomu, že cenový rozdíl mezi tištěnou a elektronickou verzí není tak velký, jak by čtenáři očekávali?

Nepochybně to může být jeden z důvodů. Může to být způsobeno ale také tím, že elektronická kniha se může šířit nelegálním kopírováním, takže se jí neprodá tolik kusů.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Je však nutné si uvědomit, že kdybychom nasadili u e-knihy podstatně nižší cenu než u knihy tištěné, tak by nám po zaplacení všech nákladů a DPH zbylo stěží několik korun z každého prodaného kusu.

Elektronická kniha má ale na rozdíl od té tradiční tištěné různá omezení, například se dá jen velmi složitě prodávat, půjčovat nebo dědit. Není to zase důvod k tomu, aby byla mnohem levnější než kniha tištěná?

Mohu k tomu pouze zopakovat to, co už jsem říkal. Kdybychom konkrétně u e-knihy Hovno hoří šli s cenou ještě níž, tak bychom se pohybovali na hranici rentability. Pokud by se tato elektronická kniha prodávala dobře, tak je samozřejmě možné uvažovat i o úpravě ceny. Výhodou e-knihy je ale to, že si ji mohou uživatelé stáhnout ve více formátech do několika různých zařízení za jednu cenu. Také plánujeme poskytnout našim zákazníkům některé knihy zcela zdarma a další bonusy.

Byl byste pro, aby se právní podmínky pro tištěné a elektronické knihy harmonizovaly?

To je velmi složitá otázka. Už dnes ale můžeme smluvně ošetřit, že například rodinní příslušníci mohou e-knihy používat.

Nevede ale právě cena za elektronickou knihu, která neodpovídá představě čtenářů k tomu, že jsou elektronické knihy v takové míře sdílené na různých internetových fórech? Navíc lidé, kteří e-knihy na těchto fórech zveřejňují, argumentují často tím, že knihy sdílejí proto, že už nejsou na trhu k dostání, a to ani v tištěné, ani elektronické podobě.

Trh s elektronickými knihami se v Česku teprve vyvíjí. Konkrétně, když to převedu na náš titul Hovno hoří, věříme, že i za tuto cenu, která o něco málo převyšuje 100 Kč, si čtenáři e-knihu Petra Šabacha koupí. U dalších titulů, které připravujeme k vydání v elektronické podobě, budeme cenu adekvátně přizpůsobovat konkrétnímu titulu.

Co se týče českých uživatelů, kteří na Internetu zveřejňují kopie elektronických knih, máme informace, že když nakladatel konkrétní titul v elektronické podobě oficiálně zpřístupní, tak jsou ochotni kopii z fóra stáhnout. Máme s tím i čerstvé pozitivní zkušenosti.

Nezdá se vám, že vydavatelé v případě elektronických knih trochu zaspali? Fóra, na kterých uživatelé sdílejí kopie tisíců tuzemských knižních titulů v elektronické podobě, jsou přece dokladem toho, že po e-knihách je v Česku poptávka.

Je to možné. Byl to mimochodem hlavní argument, kterým nás několik velkých prodejců elektronických knih přesvědčovalo, abychom se do vydávání e-knih pustili. Říkali nám, že pokud to neuděláme nyní, tak se do toho „vlaku“ už bude těžko naskakovat.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Před rokem na semináři o elektronických knihách na Svazu českých knihkupců a nakladatelů, se objevila informace, že prodej e-knih má pro nakladatele přínos jako prodej jednoho regionálního knihkupectví. Pokud si nakladatel dělá konverzi sám a chce si ji udělat pečlivě a správně, tak je to proces přece jenom zdlouhavý a hodně záleží na dostupných datech. Knihy Petra Šabacha byly sázené ve starší verzi grafického programu, takže to nebylo jednoduché.

Je jedním z důvodů, proč se nakladatelé do vydávání elektronických knih příliš nehrnou i fakt, že problematice e-knih příliš nerozumějí?

Ano. Ale těch aspektů je mnohem více.

Kolik musíte jako nakladatel prodat kopií e-knih, aby to pro vás začalo být ziskové?

Bavíme se zhruba o stovkách kusů. U tištěných knih je bod zlomu někde za polovinou nákladu. Pokud tedy vydáte například tištěnou knihu v nákladu 3000 kusů, tak začnete vydělávat po prodeji přibližně 1500 kusů. Jedná se ale o takové zobecnění, u každé tištěné knihy je to trochu jinak.

Koupili jste si už nějakou e-knihu českého autora?

  • Ano.
    37 %
  • Ne.
    63 %

Zmiňoval jste, že kvůli možnosti vydat knihu v elektronické podobě musejí nakladatelé podepisovat s autory nové smlouvy či dodatky k původním smlouvám. Liší se nějak výše honoráře pro autora za prodanou tištěnou a elektronickou­ knihu?

V našem případě tomu tak není, stanovili jsme stejné podmínky a stejnou výši honoráře pro obě verze knihy.

Budou mít nakladatelé do budoucna problémy přesvědčit autory, aby souhlasili s vydáním svých knih i v elektronické podobě?

Mnoho autorů si bude myslet, že by měli mít na elektronickou knihu výhodnější smlouvu než na knihu tištěnou. Osobně se domnívám, že by smlouvy, co se podmínek týče, měly být nastaveny jak pro tištěnou, tak pro elektronickou knihu stejně. Nakladatel musí fungovat jako prostředník, který dokáže autory o výhodách elektronických knih přesvědčit.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Nemohou elektronické knihy do budoucna ohrozit pozici nakladatelů, v tom smyslu, že by si autoři vydávali e-knihy sami?

Mezi nakladatelem a autorem existuje vazba, nad kterou by laik mohl mávnout rukou, ale tato vazba je většinou velmi silná. Skrývá se za ní spousta práce, která se nedá vyčíslit penězi. Nepochybně vznikne mnoho elektronických knih, které budou dělané amatérsky na koleni, s různou kvalitou, ale nakladatelství budou fungovat a plnit stejnou funkci jako doposud.

Nebudou autoři vydávat své knihy přímo u distributorů, jak už k tomu dochází například u Amazonu?

Už nyní si mnoho autorů vydává knihy vlastním nákladem a nepochybně bude mnoho autorů, kteří budou tímto způsobem vydávat i e-knihy. Když se v řetězci vynechá článek, který není důležitý, tak se samozřejmě ušetří peníze. Myslím si ale, že nakladatelé hrají v případě vydávání kvalitní literatury, důležitou roli a jsem přesvědčen, že tomu tak bude i v budoucnu.

BRAND24

Kolik se bude v Česku prodávat e-knih řekněme za tři roky?

Domnívám se, že za tři roky se budou elektronické knihy podílet na celkových prodejích knih v Česku do pěti procent.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).