Hlavní navigace

Financial Times končí s měřeným paywallem, zavedly placený trial

David Slížek

Britský deník byl před lety průkopníkem „měřeného paywallu“. Místo něj teď nabízí čtenářům zkušební lhůtu za velmi nízkou cenu.

Deset článků vám dáme zdarma, pokud jich chcete víc, pravděpodobně vám naše noviny přinášejí nějakou hodnotu, tak byste si je měli předplatit. Jednoduchá myšlenka tzv. měřeného (metered) paywallu v roce 2007 znamenala pro britský deník The Financial Times (FT) zásadní krok k digitálnímu úspěchu.

Podobný přístup začaly na svých online vydáních brzy přejímat i další média – včetně českých Hospodářských novin, které svůj měřený paywall zavedly v loňském roce.

Financial Times ale po osmi letech svůj přístup mění. Čtenář stále dostane za bezplatnou registraci přístup k několika článkům měsíčně zdarma, většina dalších možností ale už je placená.

Vypěstovat návyk

Nejlevnější variantou je nově zkušební Online Trial – za 1 euro dostane čtenář přístup ke kompletnímu obsahu FT.com na čtyři týdny. Standardní online předplatné FT jej pak vyjde na 5,89 eur týdně, prémiová verze s dodatečnými službami pak na 8,65 eur za týden.

Proč ta změna? Je to jednoduché: když už se jednou lidé uvolí zaplatit nízkou částku, je pravděpodobnější, že po vypršení zkušební doby přejdou na plné předplatné. 

„Předpokládáme, že si během zkušební doby vypěstují návyk, a poté se stanou předplatiteli,“ potvrdil britskému Guardianu CEO deníku John Ridding. FT na základě svých průzkumů čekají skok konverzí z 11 % na 29 %.

Roli zde hrají i zdánlivé maličkosti, jako je způsob platby. FT používají tzv. automatické obnovování předplatného – platby se tak čtenářům z účtu strhávají automaticky (samozřejmě po jejich prvotním souhlasu), čímž se dá zásadně omezit počet lidí, kteří je po uplynutí trialu zruší.

FT také chytře pracují s různými zlevněnými nabídkami předplatného – cílem je nabrat co nejvíce předplatitelů a doufat, že už neodejdou. Podobně samozřejmě postupuje i konkurence – viz Americké deníky se předhánějí, kdo bude mít levnější digitální předplatné.

Některé způsoby, jak se k článkům FT dostat zdarma, ale i po změně zůstávají otevřené – bezplatně se na články dostanete například z výsledků vyhledávání.

FT na prodej?

FT jsou v digitálním světě jedním z nejúspěšnějších deníků. Počet digitálních předplatitelů jim v loňském roce stoupl o 21 % na 504 tisíc a tvoří 70 % z celkového počtu abonentů (těch je 720 tisíc). 

„Silný růst digitálního nákladu vyrovnává pokračující strukturální pokles v tištěném obsahu a reklamě,“ tvrdí vydavatel, britská firma Pearson, ve finančních výsledcích za loňský rok.

Budoucnost FT přesto není jistá – podle agentury Bloomberg 90 % příjmů společnosti Pearson pochází z jiných než vydavatelských aktivit, což nahrává spekulacím, že jsou noviny na prodej.

Našli jste v článku chybu?
2. 3. 2015 12:45
tom (neregistrovaný)

se budou pozustali divit az zjisti ze kdyz uz prijali to dedictvi musi treba za rok a vic zaplatit dluhy na uctech ze kterych se strhavali automaticke platby za vselijake noviny a hry, aplikace, sluzby a podobne

2. 3. 2015 13:04
Marek (neregistrovaný)

Z účtu se nic neztrhne, když tam nic není. Ale jinak souhlasím, automaticky prodlužovat předpladné je hra na "hloupost" předplatitelů.