Firefox poprvé ztrácí, Internet Explorer znovu roste

Podle dostupných průzkumů Firefox v Evropě a Severní Americe stále získává nové uživatele. V České republice začal ovšem ztrácet. Potvrzuje to již druhý průzkum. Nástup vychvalované Opery také nepřichází. Uživatelé se vrací k Internet Exploreru.

Rok 2006 byl bez pochyb bohatým na dění v oblasti webových prohlížečů. Událostí číslo jedna tohoto softwarového odvětví je jistě to, že po téměř šesti letech Microsoft vydal novou verzi svého prohlížeče Internet Explorer. Je veřejným tajemstvím, že k celkovému přehodnocení plánů ohledně dalšího vývoje doposud dominantního prohlížeče donutil redmondského softwarového giganta raketový nástup alternativního prohlížeče Mozilla Firefox, který si podle některých statistik připisuje již více než 20% podíl na trhu.

Navrcholu.cz v pondělí zveřejnilo informace o zastoupení jednotlivých skupin prohlížečů na monitorovaných českých stránkách. Nová čísla přinášejí poměrně zajímavá zjištění. Internet Explorer totiž po hodně dlouhé době zaznamenal nárůst, naopak alternativním prohlížečům se příliš nedařilo.

Zastoupení jednotlivých prohlížečů 11/2006
Prohlížeč 03/2004 11/2004 05/2005 11/2005 05/2006 11/2006
MSIE pro Windows 92,90 % 85,18 % 79,25 % 78,15 % 74,17 % 77,36 %
Mozilla Gecko a odvozené 4,34 % 11,18 % 16,89 % 18,03 % 21,65 % 18,99 %
z toho Firefox 1,22 % 6,34 % 14,09 % 15,39 % 19,51 % 17,68 %
Opera 1,83 % 2,49 % 2,71 % 2,89 % 3,48 % 2,95 %
KHTML (Safari, Konqueror) 0,42 % 0,45 % 0,55 % 0,52 % 0,54 % 0,47 %
MSIE/MSNE pro Mac  – 0,25 % 0,22 % 0,12 % 0,07 % 0,03 %

Zdroj: Navrcholu.cz 11/2006

Firefox poprvé ztrácí

Tempo růstu Firefoxu za poslední měsíce už celosvětově není tak raketové jako zpočátku. Je dost možné, že prorůstový potenciál byl již téměř vyčerpán nebo že uživatele od další vlny přechodů odradilo blížící se datum vydání Internet Exploreru 7. Nicméně podle dlouhodobých statistik a průzkumů společností XiTi Monitor a Net Application podíl Firefoxu v Evropě a Severní Americe stále roste, byť tedy jen mírně.

Zdá se, že situace je ovšem jiná v České republice, přitom Česko patřilo mezi země s největším podílem Firefoxu v Evropě. Propad tohoto alternativního prohlížeče v tuzemsku naznačil již průzkum francouzské společnosti XiTi Monitor, podle kterého ještě v květnu 2006 Firefox používalo 29,1 procenta českých uživatelů, což Českou republiku řadilo na šesté místo v Evropě. Jenže podle statistiky ze začátku prosince 2006 jeho tuzemský podíl klesl oproti květnu téhož roku o 2,4 procenta na 26,7 procenta. Nicméně průzkumy XiTi Monitoru jsou občas zpochybňovány, protože dlouhodobě vykazují v jednotlivých zemích s výjimkou domovské Francie velmi časté výkyvy – zřejmě kvůli nedostatku dat. Zajímavé ovšem je, že při srovnání květnových a prosincových čísel této francouzské společnosti podíl Firefoxu v ostatních zemích rostl zhruba o 3 až 7 procent.

Propad Firefoxu v České republice nově potvrzují i aktuální čísla Navrcholu.cz získaná na českých stránkách, kterým tato služba monitoruje návštěvnost. Firefox v listopadu 2006 používalo 17,68 procenta návštěvníků monitorovaných stránek, což oproti květnu 2006 znamená zhoršení o 1,83 procenta.

Mozilla Firefox - vývoj podílu podle Navrcholu.cz 3/2004 - 11/20

Procentuální podíl Firefoxu podle měření Navrcholu.cz na českých stránkách od března 2004 do listopadu 2006. Klikněte pro plnou velikost.

Již v listopadu 2005 přinesly statistiky Navrcholu.cz informace o zpomalení růstu podílu Firefoxu, nicméně dle údajů z května 2006 popadl tento alternativní prohlížeč druhý dech a jeho ukrajování z koláče Internet Exploreru pokračovalo svižným tempem. Je možné, že se podobná situace bude opakovat. Stejně jako v závěru roku 2005, tak i na konci roku 2006 přišla nová verze Firefoxu a je možné, že pro získání nových oveček je potřeba trochu více času. Na druhou stranu před rokem Firefox svůj růst jen zpomalil, nyní se jeho podíl začal tenčit.

Internet Explorer po dlouhé době roste

Citelný růst podílu Internet Exploreru tu nebyl již hodně dlouho. Po nástupu Firefoxu naopak neustále ztrácel nějaká svá procenta. Podle Navrcholu.cz měl v březnu 2004 Internet Explorer celkem 92,9 procenta, ale procenta postupně ubývala a v květnu 2006 měl Internet Explorer už jen 74,17 procenta. To mu sice zajišťovalo stále jasnou nadvládu nad konkurencí, ale stejně si ztráta téměř 20 procent za něco málo přes dva roky zaslouží oprávněnou pozornost.

Jenže podle listopadových čísel Navrcholu.cz dominantní Internet Explorer nejenže po dlouhé řadě měsíců zastavil propad, ale připsal si růst, a to konkrétně z květnových 74,17 procenta na listopadových 77,36 procenta, tedy o 3,19 procenta. Připomínám, že ve stejném období doposud jediný vážnější soupeř Firefox přišel o 1,83 procenta.

Internet Explorer - vývoj podílu podle Navrcholu.cz 3/2004 - 11/

Procentuální podíl Internet Exploreru podle měření Navrcholu.cz na českých stránkách od března 2004 do listopadu 2006. Klikněte pro plnou velikost.

Všeobecně se očekávalo, že s podílem Internet Exploreru by mohla něco udělat jeho sedmičková verze, která vyšla koncem letošního října. Firefox se sice ve stejné době také dočkal nové verze, ale určitě nebyla tolik let vyhlížena jako sedmička Internet Exploreru. Jenže ta za nárůstem Internet Exploreru podle statistik nestojí.

Nejpravděpodob­nější příčinou nárůstu podílu prohlížeče Internet Explorer je fakt, že většina nových uživatelů, jejichž počet na podzim tradičně roste, se setká nejprve s výchozím webovým prohlížečem majoritního operačního systému, usuzuje ze statistik analytik Adam Hauner.

Jak si vedou mladé pušky

Jak reagovali návštěvníci českých stránek monitorovaných službou Navrcholu.cz na v říjnu vydané nové verze dvou nejrozšířenějších prohlížečů?

Firefox 2.0 oproti Internet Exploreru 7.0 má větší podíl, přestože oba prohlížeče vyšly v přibližně stejnou dobu. Firefox 2.0 získal podle listopadových čísel podíl 4,70 procenta. Jeho starší verze ztrácely: Firefox 1.5 přišel o 2,91 procenta a patřilo mu v listopadu 10,42 procenta. Starší Firefox 1.0 má už jen 2,51 procenta. Srovnáváno s květnem 2006.

Nový Internet Explorer 7 si zatím ukousl z koláče jen 1,82 procenta. Faktem je, že v České republice kvůli zatím chybějící české lokalizaci není nová verze prohlížeče Microsoftu šířena skrze aktualizační systém Microsoft Update. Avšak Firefox 2.0 také není zatím nabízen k automatické aktualizaci a přesto má větší podíl. Dlužno dodat, že je k dispozici v češtině. Dělat z toho nějaké závěry je však předčasné.

Oproti květnu 2006 posílil o 7,08 procenta Internet Explorer 6 z Windows XP SP2, který je nyní s podílem 56,15 procenta jasně nejrozšířenějším prohlížečem vůbec. Běžný Internet Explorer 6 naopak ztratil 4,09 procenta.

Starší pětkové verze i nadále ztrácejí. Aktuálně mají už jen 2,06 procenta. Do propadliště dějin zapadá také Internet Explorer pro Mac, který se podle statistik Navrcholu.cz mohl v listopadu 2006 pochlubit podílem už jen 0,03 procenta. Microsoft totiž svůj prohlížeč pro konkurenční platformu pohřbil před pěknou řádkou měsíců, ale ani dříve neměl Firefox na Macu zdaleka takové zastoupení jako pod Windows. V listopadu 2004 to bylo jen 0,25 procenta.

Opera: boom nikde, přichází ztráta

Boom alternativního prohlížeče Opera se podle statistik Navrcholu.cz opět nekonal, přestože je už více než rok dostupný zdarma bez zobrazovaného reklamního proužku a letos vyšla Opera 9 přinášející řadu zajímavých novinek.

Pomalý růst Opery o několik desetin procenta se zastavil. Opera si naopak pohoršila, a to z květnových 3,48 procenta na listopadových 2,95 procenta a stejně jako Firefox se přiblížila zpět ke svému podílu z listopadu 2005. Přesto ovšem zůstává Opera třetím nejrozšířenějším prohlížečem, byť se na záda vedoucího tandemu dívá s uctivým odstupem.

Podotýkám, že monitorovací technologie Navrcholu.cz je schopná rozpoznat Operu maskující se za jiné prohlížeče, a identifikuje ji tedy správně.

Nejrozšířenější byla v listopadu Opera 9 s podílem 2,26 procenta. Starší Opera 8.5 nedosáhla ani na půl procenta – její podíl v listopadu činil 0,48 procenta.

A ty další prohlížeče?

I v listopadu 2006 opět klesal podíl balíčku Mozilla Suite. Zde jde o dlouhodobou záležitost, protože vývoj byl ukončen, a uživatelé tedy zřejmě přecházejí k nástupnickému SeaMonkey nebo některé z jiných alternativ.

Mozilla Suite ve verzi 1.7.x měla v listopadu jen 1,04 procent, což je zhruba o polovinu méně, než má třeba starý Firefox 1.0 (2,51 procenta) či Internet Explorer 5.x (2,06 procenta).

Tato ztráta a především pokles Firefoxu znamenaly i ztrátu 2,66 procenta pro prohlížeče postavené na techologii Gecko, tedy např. vedle Firefoxu i SeaMonkey, K-Meleon, Flock, Netscape a podobně. Prohlížečům využívajícím Gecko patří dohromady 18,99 procenta.

Propad zaznamenaly i prohlížeče vycházející z KHTML, tedy například Konqueror a Safari z alternativních platforem. Z květnového 0,54 procenta si pohoršily na listopadových 0,47 procenta.

EBF16

Nejasný výhled

Další vývoj lze jen stěží odhadovat. Protiúder ze strany Microsoftu v České republice teprve přijde s lokalizací nového Internet Exploreru 7, která je plánovaná na začátek příštího roku. Jestli odvede uživatele od alternativních prohlížečů, se zatím můžeme jen dohadovat. Pravděpodobné je, že růst sedmičkové verze bude zejména na úkor starších verzí, jelikož se ji Microsoft chystá šířit přes funkci Automatická aktualizace a také skrze Microsoft Update. Lze očekávat, že růst sedmičky přijde později i s postupným zvyšováním podílu nových Windows Vista, kde je předinstalována. To je ale spíš výhled do vzdálenější budoucnosti.

Co tedy očekávat u alternativních prohlížečů? Křišťálová koule stávkuje, takže nezbývá než si počkat. Jistě bude zajímavé sledovat, jestli podíl Firefoxu začne v České republice opět růst nebo se stabilizuje, případně bude dále klesat. Osobně jsem ale také zvědav na to, zda Opera konečně zaboduje nejen v různých testech, ale konečně také u uživatelů.

Anketa

Co se bude dále dít s Firefoxem v České republice?

121 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 4. 2007 10:43

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»