Hlavní navigace

Firefox: revoluce skončila, bude stačit evoluce?

Jiří Macich ml.

V popředí zájmu je osud e-mailového klienta Mozilla Thunderbird, ale na růžích ustláno nebude mít ani Mozilla Firefox, jehož třetí major verze se nese ve znamení pozvolné evoluce namísto divoké revoluce. Bude to ale stačit?

Jiří Macich - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Mnoho toho bylo v posledních týdnech napsáno o budoucnosti e-mailového klienta Mozilla Thunderbird. Já bych si ale nebyl tak jistý ani růžovou budoucností úspěšnějšího webového prohlížeče Mozilla Firefox. Když jsem někomu jeden nebo druhý program dříve doporučoval, okamžitě mě napadlo mnoho argumentů proč přejít. Thunderbird má oproti Outlook Expressu použitelný antispam a Firefox vyhrával nad Internet Explorerem především tabbed-browsingem. Dnes je situace ale horší.

Windows Mail nahrazující Outlook Express může nechat vývojáře Thunderbirdu klidně spát, protože je součástí jen Windows Vista a s jejich penetrací to pro tuto chvíli není tak slavné. Jenže Internet Explorer 7 je dostupný i pro uživatele Windows XP, a to dokonce jako kritická aktualizace, která se ve výchozím nastavení sama stáhne a nainstaluje.

Osobně si myslím, že z pohledu koncového uživatele Internet Explorer 7 dohnal náskok Firefoxu 1.5 a snad jej i mírně předehnal, ale Mozilla dokázala Microsoft minimálně dotáhnout vzápětí vydaným Firefoxem 2.0. Nicméně dříve tolik vyzdvihovaný tabbed-browsing je už i v Internet Exploreru a ostatní plusy Firefoxu už nejsou tolik úderné a navíc je neutralizují zápory, jako jsou pomalé starty či často extrémní vytěžování operační paměti. A bezpečnostní politika? To je příliš komplikované téma, které marketingově neprodáte, když během jednoho měsíce vydáváte dvě opravné verze kvůli kritickým zranitelnostem. Co naplat, že na rozdíl od konkurence problémy neodsouváte a řešíte je.

Když se dívám na funkce, které by se reálně mohly objevit ve Firefoxu 3.0, vidím dílčí vylepšení, která ale nemají punc taháku. Otázkou ovšem je, jaká funkce by takový punc měla. V Opeře šlo svého času třeba o podporu P2P technologie BitTorrent, ale ani to nezaručilo úspěch a Firefoxu se osvědčuje cesta střídmějšího prohlížeče s možností doplnění takřka libovolné funkce formou rozšíření. Stačilo by možná sáhnout na Mozilla Add-ons a implementoval nejstahovanější rozšíření, ale rázem máte z Firefoxu Operu.

Firefox teď kráčí spíš cestou pozvolné evoluce než divoké revoluce, kterou dříve pro uživatele MSIE 6 představoval přechod ke konkurenci. Je to snad možná i dobře, protože naducaný balíček Mozilla Suite či dnes SeaMonkey u uživatelů příliš neboduje a to samé lze říci o luxusně vybavené Opeře.

V minulosti se ukázalo, že dá hodně práce donutit uživatele nainstalovat si program, který plní tutéž funkci co software, který má na svém počítači již nainstalovaný, přestože to dělá lépe. Myslím si, že Mozilla dnes nemá žádné velké eso v rukávu. Budou jí na souboj s Internet Explorerem stačit nižší karty?

Anketa

Proč je podle vás Firefox dnes lepší než Internet Explorer?

Našli jste v článku chybu?

27. 10. 2007 18:43

mab (neregistrovaný)
Jsi hodně naivní, tedy asi i mladý, pokud žiješ v představě, že sledování pořadu nemusíš nic platit, teda krom tvého povinného sledování reklamy. Kdepak, ráno, až půjdeš do školy a budeš kupovat svůj oblíbený Danone Actimel, tak si zkus uvědomit, že jsi právě zaplatil, řekněme kačku dvě za(na) tu reklamu, za kterou už jsi platil den před tím večer shlédnutím reklamy ve tvém oblíbeném pořadu.

31. 8. 2007 19:10

ten, co zaspal dobu (neregistrovaný)
Trochu mne mrzí, že jsem na tuhle debatu narazil tak pozdě, ale faktem je, že v mnoha obměnách je věčná.

Stále se opakují stejné bludné argumenty. Zmíním jen dva, které jsem zde viděl.

1. Reklama (její cena) zvyšuje cenu výrobku
2. Tím, že jsem si zaplatil za noviny, mám právo na noviny bez reklam, případně reklamami mne, platícího čtenáře, vydavatel obtěžuje

Začnu od 2. Dělám v jednom odborném tištěném týdeníku, který je distribuován pouze předplatitelům. Jedno číslo vyjde na 25 Kč. V příjme…






DigiZone.cz: Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky