Firefox už má přes šest procent trhu

Od března do listopadu vyrostl podíl Firefoxu více než pětinásobně. Žádný jiný alternativní prohlížeč tak rychle nezískává nové uživatele na úkor Internet Exploreru. Přesto roste podíl všech alternativních prohlížečů. Desetiprocentní hranici podílu překročí Firefox pravděpodobně na jaře příštího roku.

Z webu Mozilly bylo staženo už přes deset milionů kopií prohlížeče Firefox. Co to udělalo s rozložením podílů prohlížečů na českém webu? Letos na jaře, když jsem komentoval tutéž statistiku Navrcholu, nechtěl jsem přiznat, že by změna v řádu procentního bodu měla znamenat trend. Tehdy tomu téměř nic nenasvědčovalo. Lidé více stahovali nový Explorer než cokoli jiného. Tehdy na konci dubna jsem tvrdil, že uživatelé prostě jen přecházejí na nové prohlížeče. Dnes je všechno jinak.

Uživatelé zkoušejí Firefox.

V prosincové tiskové zprávě Navrcholu vyšla zajímavá tabulka, podle které nyní a před osmi měsíci vypadá rozložení podílu prohlížečů následovně:

Celková situace mezi prohlížeči
Rodina prohlížečů Podíl 2004 Rozdíl
březen listopad
MS Internet Explorer (Windows) 92,90 % 85,18 % –7,72
Mozilla Gecko a odvozené 4,34 % 11,18 % +6,84
Opera 1,83 % 2,49 % +0,66
KHTML a odvozené 0,42 % 0,45 % +0,03
Ostatní 0,51 % 0,70 % +0,19

Posun je lépe rozpoznatelný v koláčovém grafu. Vnitřní mezikruží představuje stav z listopadu, vnější mezikruží reprezentuje podíly prohlížečů z letošního března. Výrazný nárůst podílu prohlížečů odvozených od jádra Mozilla Gecko je více než patrný. Téměř veškerý pokles podílu Internet Exploreru má na svědomí právě Firefox. O dvě třetiny procentního bodu si polepšila také Opera, což by mohlo znamenat, že tu je opravdu drobný trend odklonu od Internet Exploreru a velký trend experimentování s Firefoxem.

Podíly prohlížečů
1454

Vydání první jednotkové verze Firefoxu svádí k tomu, abychom prohlásili, že nárůst podílu je jednorázovou záležitostí, kterou má na svědomí mediální humbuk. Ovšem průběžné měsíční statistiky ukazují, že nárůst podílu prohlížečů odvozených od jádra Mozilla Gecko je téměř nepřetržitý zhruba od dubna letošního roku.

Internet Explorer versus Mozilla Gecko v roce 2004
 1453

Nástup Firefoxu je poměrně rychlý. Podíl Firefoxu (6,34 procent) již o padesát procent vyšší než podíl Mozilly (4,25 procent). Přitom ještě v březnu byl podíl Mozilly (2,51 procent) vůči Firefoxu (1,22 procent) zhruba dvojnásobný.

Cílem projektu Mozilla je získat pro Firefox do roka desetiprocentní podíl mezi prohlížeči. Pokud poroste stejně jako od března do listopadu, pak by hranice deseti procent měla padnout příští rok na jaře.

Ústup Internet Exploreru z majoritní pozice nenechává Microsoft klidným. Nejnovější verzi Internet Exploreru (se servis-packy) má nainstalováno jen 20,76 procenta uživatelů. Ostatní uživatelé s MSIE 6 představují dalších 52,28 procenta. Podíl Exploreru poklesl o více než sedm procent. To se Microsoftu nemůže líbit, možná právě proto začal propagovat stránku s přehledem doplňků a rozšíření pro Internet Explorer, aby dokázal, že nejen u Firefoxu se dá rozšiřovat funkčnost.

EBF16

Skutečnost je ovšem taková, že podíl Internet Exploreru klesá na celém světě, nejen v České republice. Není pravděpodobné, že by současné rychlé tempo obměny prohlížečů trvalo i nadále, ale je velmi pravděpodobné, že Explorer bude klesat stále. Největší podíl odpadlíků přechází na Firefox, což je poměrně pochopitelné vzhledem k propagačním aktivitám komunity kolem Mozilly. Opera takové šance nemá. Za stejnou dobu, kdy Firefox vyrostl pětinásobně, Opera získala jen o něco více než třetinu nových uživatelů. Přitom ještě v březnu měla Opera s Firefoxem téměř srovnatelné podíly.

Tak velké změny v podílech vyhledavačů se neodehrály od roku 1997, kdy čtvrtá verze Internet Exploreru převzala podíl Netscape. Myslím, že se ještě máme na co těšit.

Anketa

Kdy podle vás klesne podíl Exploreru na 60 procent?

107 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 12. 2004 19:15

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »