Hlavní navigace

Flickr prodává volně dostupné fotografie a peníze si nechává

Daniel Dočekal 3. 12. 2014

Vlastník Flickru – Yahoo – neváhal začít prodávat tištěné fotografie, které sami jejich autoři poskytují zdarma a autorům nic neplatí. Chytré. Trochu.

Obvyklý problém s fotoslužbami je, že si nemůžete být moc jisti tím, jestli se provozovatel bude chovat slušně a zodpovědně. Dnes navíc už něco takového neplatí ani o velkých firmách, které by se tak měly chovat vždy. 

Fotoslužba Flickr, vlastněná americkým portálem Yahoo, nedávno začala prodávat nástěnné fotografie tištěné ze snímků, které jeho uživatelé na tuto službu nahrávají. Dělila se s nimi ale o výdělek (autoři dostávali 51 % čistého zisku).

K překvapení některých fotografů teď ale chce prodávat i fotografie, které oni sami nabízejí zdarma – tedy takové, které na Flickr umístili v rámci Creative Commons (CC) licenčních podmínek. Získané peníze si přitom Yahoo chce v plné výši ponechat.

Portál v reakci na dotazy okolo prodeje reagoval s tím, že bude prodávat pouze snímky, které mají v CC licenci povolené komerční využití. Pokud tedy fotografové chtějí za své případně prodané fotky od Flickru dostat peníze, musí si zvolit licenční podmínky, které komerční využití zakazují – tedy mají v názvu licence NC (Non Comercial). Flickr podporuje varianty CC BY-NC, CC BY-NC-SA a CC BY-NC-ND (více o typech licencí najdete na webu creativecommons.org).

Pokud snímky na Flickru publikujete pod licencemi CC BY, CC BY-SA nebo CC BY-ND, připravte se na to, že je Yahoo může tisknout a prodávat podle libosti a vydělané peníze si ponechá.

Zdroj: Some photographers bristle over Flickr's selling of photos

Našli jste v článku chybu?

3. 12. 2014 10:52

Tak pokud to chápu, tak jedou přesně podle toho, co jim dovoluje licence. Lidi to dají ke komerčnímu použití a pak se diví, když to někdo opravdu komerčně použije?

4. 12. 2014 11:30

krakonoš (neregistrovaný)

Já dávám fotky k nahlédnutí veřejnosti výhradně na papíru a s vodoznakem. A kdo chce ,,čistou" ať hezky zaplatí. Z ručky do ručky. Jednoduché a neprůstřelné.

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu