Hlavní navigace

Fotky už se nemusí krást, Getty Images dává 35 milionů snímků volně k použití

David Slížek 6. 3. 2014

Fotografie z obří databáze Getty Images si mohou uživatelé legálně vkládat na stránky prostřednictvím embed kódu. Samozřejmě jen k nekomerčním účelům. Agentura vzdala boj s piráty.

Tak dlouho se jedna z největších světových fotobank Getty Images snažila bojovat proti krádežím svých fotografií na webu, až nakonec uznala, že se tato válka nedá vyhrát a dala část archivu k dispozici zdarma.

Od tohoto týden tak snímky z velké části jejího katalogu můžete vkládat na webové stránky či na sociální sítě prostřednictvím jednoduchého embed kódu. Provozovatelé webů či blogů tak získali obří zdroj volně dostupných fotografií z profesionálních zdrojů – během několika týdnů se mezi ně mají zařadit třeba snímky agentury AFP. 

Má jít celkem o zhruba 35 milionů snímků, které jsou volně k dispozici  a v databázi se poznají tak, že je u nich zprovozněno tlačítko, které vygeneruje potřebný kód na vložení do stránky. 

Funguje to samozřejmě s několika omezeními: uživatel musí snímky použít k nekomerčním účelům, musí je na svou stránku vložit výhradně prostřednictvím iframu, který mu Getty vygeneruje, a fotky musí být použity k „redakčním účelům“ – tedy „…v souvislosti se zaznamenáníhodnými nebo pro veřejnost zajímavými událostmi“ – viz Podmínky použití

Zajímavé je, že v tomto kontextu budou moci snímky použít i weby, které jsou financovány z reklamy – British Journal of Photography cituje mluvčí fotobanky, podle níž to v rámci zpravodajského využití platí pro weby od BuzzFeedu po New York Times. 

Výslovně zakázáno je pouze využití k jakémukoli komerčnímu účelu v reklamě nebo promu a v kontextech porušujících zákony (porno, hanlivý obsah apod.). 

Ukázka, jak vypadá vložená fotografie:

Každý je vydavatelem

Důvod tohoto kroku? Podle viceprezidenta Craiga Peterse firma zjistila, že prostě nedokáže s masovým porušováním práv ke svým fotografiím účelně bojovat.

„Díky publikačním platformám a sociálním sítím se dnes vydavatelem stává v podstatě každý. A je neuvěřitelně jednoduché na internetu obsah najít a kliknutím pravého tlačítka myši jej použít,“ řekl pro British Journal of Photography

Nelicencované obrázky přitom podle něj používají hlavně blogeři nebo malí provozovatelé webů, kteří na nakupování fotek prostě nemají peníze. A právě jim by možnost volně embedovat fotografie měla pomoci.

Embedovaná reklama

Getty Images to vše samozřejmě nedělá jen z křesťanské lásky k blogerům. Uvolnění snímků se má agentuře vrátit několika způsoby: za prvé embed obsahuje informace o zdroji snímku a také odkaz na zdrojovou stránku fotografie, kde jsou uvedeny i možnosti, jak si zákazník může koupit její verzi například v tiskové podobě. 

Getty také má embedovaný snímek mnohem více pod kontrolou. Podle licenčních podmínek jej může například kdykoli stáhnout a znepřístupnit. Na webu pak po něm zůstane prázdné místo – podobně jako když z YouTube někdo smaže video, které jste si do stránek vložili.

Embedování fotobance otevírá i další možnosti: díky kódu vloženému v iframu do webů třetích stran může získávat data o provozu na těchto stránkách – a v podmínkách stojí, že tato data může využívat pro své obchodní účely. A v embedovaném okně by se časem mohla objevit i nějaká forma reklamy – firma si v podmínkách „…vyhrazuje právo umístit do okna Embeded Viewer reklamu nebo jeho použití monetizovat jinými způsoby, bez jakýchkoli kompenzací pro vás.“

KL_HLASOVANI

Pro začátek je ovšem embed bez reklamy a Peters potvrdil, že firma ještě nemá promyšleno, jak by to konkrétně fugnovalo.

Zdroj: Getty Images makes 35 million images free in fight against copyright infringement

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Podnikatel.cz: ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Vitalia.cz: Tradiční čínská medicína a rakovina

Tradiční čínská medicína a rakovina

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink