Hlavní navigace

Fotky už se nemusí krást, Getty Images dává 35 milionů snímků volně k použití

David Slížek 6. 3. 2014

Fotografie z obří databáze Getty Images si mohou uživatelé legálně vkládat na stránky prostřednictvím embed kódu. Samozřejmě jen k nekomerčním účelům. Agentura vzdala boj s piráty.

Tak dlouho se jedna z největších světových fotobank Getty Images snažila bojovat proti krádežím svých fotografií na webu, až nakonec uznala, že se tato válka nedá vyhrát a dala část archivu k dispozici zdarma.

Od tohoto týden tak snímky z velké části jejího katalogu můžete vkládat na webové stránky či na sociální sítě prostřednictvím jednoduchého embed kódu. Provozovatelé webů či blogů tak získali obří zdroj volně dostupných fotografií z profesionálních zdrojů – během několika týdnů se mezi ně mají zařadit třeba snímky agentury AFP. 

Má jít celkem o zhruba 35 milionů snímků, které jsou volně k dispozici  a v databázi se poznají tak, že je u nich zprovozněno tlačítko, které vygeneruje potřebný kód na vložení do stránky. 

Funguje to samozřejmě s několika omezeními: uživatel musí snímky použít k nekomerčním účelům, musí je na svou stránku vložit výhradně prostřednictvím iframu, který mu Getty vygeneruje, a fotky musí být použity k „redakčním účelům“ – tedy „…v souvislosti se zaznamenáníhodnými nebo pro veřejnost zajímavými událostmi“ – viz Podmínky použití

Zajímavé je, že v tomto kontextu budou moci snímky použít i weby, které jsou financovány z reklamy – British Journal of Photography cituje mluvčí fotobanky, podle níž to v rámci zpravodajského využití platí pro weby od BuzzFeedu po New York Times. 

Výslovně zakázáno je pouze využití k jakémukoli komerčnímu účelu v reklamě nebo promu a v kontextech porušujících zákony (porno, hanlivý obsah apod.). 

Ukázka, jak vypadá vložená fotografie:

Každý je vydavatelem

Důvod tohoto kroku? Podle viceprezidenta Craiga Peterse firma zjistila, že prostě nedokáže s masovým porušováním práv ke svým fotografiím účelně bojovat.

„Díky publikačním platformám a sociálním sítím se dnes vydavatelem stává v podstatě každý. A je neuvěřitelně jednoduché na internetu obsah najít a kliknutím pravého tlačítka myši jej použít,“ řekl pro British Journal of Photography

Nelicencované obrázky přitom podle něj používají hlavně blogeři nebo malí provozovatelé webů, kteří na nakupování fotek prostě nemají peníze. A právě jim by možnost volně embedovat fotografie měla pomoci.

Embedovaná reklama

Getty Images to vše samozřejmě nedělá jen z křesťanské lásky k blogerům. Uvolnění snímků se má agentuře vrátit několika způsoby: za prvé embed obsahuje informace o zdroji snímku a také odkaz na zdrojovou stránku fotografie, kde jsou uvedeny i možnosti, jak si zákazník může koupit její verzi například v tiskové podobě. 

Getty také má embedovaný snímek mnohem více pod kontrolou. Podle licenčních podmínek jej může například kdykoli stáhnout a znepřístupnit. Na webu pak po něm zůstane prázdné místo – podobně jako když z YouTube někdo smaže video, které jste si do stránek vložili.

Embedování fotobance otevírá i další možnosti: díky kódu vloženému v iframu do webů třetích stran může získávat data o provozu na těchto stránkách – a v podmínkách stojí, že tato data může využívat pro své obchodní účely. A v embedovaném okně by se časem mohla objevit i nějaká forma reklamy – firma si v podmínkách „…vyhrazuje právo umístit do okna Embeded Viewer reklamu nebo jeho použití monetizovat jinými způsoby, bez jakýchkoli kompenzací pro vás.“

Pro začátek je ovšem embed bez reklamy a Peters potvrdil, že firma ještě nemá promyšleno, jak by to konkrétně fugnovalo.

Zdroj: Getty Images makes 35 million images free in fight against copyright infringement

Našli jste v článku chybu?

6. 3. 2014 18:24

Co to je za titulek?
Ono se _muselo_ krást?
A fakt vám připadá, že ty obrázky _dávají_ _volně_?
Grr.




7. 3. 2014 2:51

CrayXLP (neregistrovaný)

Já si hlavně myslím, že primární důvod (proč nevydělávají tolik, co zamýšlí) spočívá v jejich cenách.. v době 24" full HD displayů si účtovat cca 500 kč za thumbnail 200 x 200 px??? to vám zabere z obrazovky asi tak 3x3 cm.. a ty další ceny .. viděl jsem tam cca 500 EUR za 300 dpi snímek - proboha! to oni ani neplatí tomu fotografovi a pochopitelně jsou strašně "happy", když se jim to podaří udat..

jako chápu jejich obchodní přání, ale tohle je to samé, jako zoufalci, co si dají na aukro, že pr…

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

120na80.cz: Vitaminová abeceda

Vitaminová abeceda

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte