Hlavní navigace

Freeweb Computer Pressu je opět Hyper

3. 12. 2001
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Už dlouho se na českém webu neobjevil nový freeweb. Proto si automaticky pokládáme otázku, proč Computer Press na už tak zaplněný trh uvádí svůj v pořadí již druhý freeweb. Odpověď možná kdekomu vyrazí dech -- Computer Press se chystá na komerční hosting, a to na platformě Linux/Apache.

V polovině listopadu Computer Press (CPress) uvedl do provozu svůj již druhý freewebhostingový server. Projekt dostal název Hyperlinx, a pro vydavatelský dům jej provozuje českolipský tým vystupující pod značkou Pueblo Technologies. Od serveru Hyperlink, který CPress spustil už dříve, se Hyperlinx liší především škálou podporovaných technologií, a také platformou. Zatímco Hyperlink je provozován na platformě Microsoft IIS 5.0, Hyperlinx využívá webserver Apache.

Oba freeweby CPressu nedávno zaznamenaly bezpečnostní problémy. U Hyperlinku bylo možno měnit kteroukoli uživatelskou stránku bez nutnosti znát heslo (Lupa o tom informovala ve zprávičkách 15. října) a Hyperlinx byl prozměnu během testovacího provozu napaden hackerem, který změnil informace o realizačním týmu (což 17. listopadu neponechal bez komentáře Underground). Ani tento incident patrně neodradil nynějších bezmála patnáct set uživatelů, kteří si na Hyperlinxi založili konto za první měsíc trvání.

Manažer projektu Dalibor Kaláb mi na otázku, jak nový server zapadá do koncepce CPressu (zlé jazyky říkají, že CPress na Internetu buduje projekty nekoncepčně), a zda doména hyperlinx.cz původně nebyla určena jako náhrada za ztracený linx.cz, odpověděl, že se firma rozhodla poskytnout uživatelům freewebu více služeb, což by ovšem na stávajícím serveru Hyperlink nebylo lze, a proto vznikl Hyperlinx. Při té příležitosti se Kaláb zmínil o tom, že CPress připravuje brzké uvedení komerčního webhostingu právě na platformě Linux/Apache.

BRAND24

Freeweb tedy může CPressu posloužit hned dvakrát. Nabídka Hyperlinxe je v současnosti skoro totožná s produkty, které jsou nabízeny za peníze. Hyperlinx tedy slouží především jako laboratoř technického týmu, který si na serveru může otestovat vysokou zátěž a „nevypočitatelnost“ uživatelů, kterým je umožněno skriptování a používání databáze. Podruhé CPress využije Hyperlinxu při marketingové kampani. Nejlevnější komerční služby se dle mého názoru budou od nabídky Hyperlinxu lišit jen tím, že poběží v doméně druhého řádu. CPress pak může vyvíjet silný tlak na pokročilé uživatele freewebu, aby konvertovali na placenou službu.

Očekávám, že CPress bude chtít svým komerčním hostingem útočit především na pozice první pětky (Globe, Czechia, IOL, VOL, PES) a k „logistické podpoře“ využije celou škálu svých produktů zaměřených na podobnou cílovou skupinu, ať už je to Živě, New Linx nebo tištěné časopisy. Na trhu webhostingových služeb v současnosti panuje takový stav, kdy technicky lze zajistit konkurenceschopnost velmi levně a uživatelé nepožadují zvláštní služby navíc – dokonce se spíš zdá, že jsou i nynějšími obsahy produktových balíčků přesyceni a nevyužívají je. Hlavní zbraní v boji o klienta se tedy podobně jako na trhu připojení k Internetu stává marketing a reklama.

Užíváte služeb freewebů?

  • Dříve, teď už si platím.
    7 %
  • Ne, nevystavuji stránky.
    1 %
  • Ne, freeweb ne.
    82 %
  • Ano, víc nepotřebuji.
    10 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).