Gabriel Kalapoš (PayU): V e-komerci se v Česku protočilo 60 miliard

Objem plateb kartou na českém internetu v posledním roce výrazně roste, přestože média zprávami o podvodech dělají kartám špatné PR, říká v rozhovoru pro Lupu ředitel PayU ČR Gabriel Kalapoš. Proč se tato platební brána oddělila od Allegro Group a do kterých zemí chce expandovat?

Jaký bude letos obrat poskytovatelů internetových platebních řešení v Česku?

Pokud hovoříme pouze o poskytovatelích online platebních metod jako je PayU, tak by měl dosáhnout dvou miliard korun. Pokud bychom do toho zahrnuli banky, tak se dostaneme na částku okolo třiceti miliard korun. Potenciální trh pro online platby je 45 procent celkového obratu e-komerce. Podle našich odhadů se v e-komerci v Česku loni protočilo 60 miliard korun.

Jak velkou část si ze zmiňovaných dvou miliard korun ukrojí PayU?

Bude to výrazně víc než půlka celkového obratu.

PayU ČR se nedávno oddělila od provozovatele Aukra, společnosti Allegro Group, a nově spadá pod mezinárodní skupinu PayU Group. Co bylo důvodem vyčlenění PayU do nové firmy?

Těch důvodů bylo několik. Aukro se věnuje oblasti e-komerce, zatímco PayU finančním službám. Bylo nám jasné, že PayU jednoduše nemůže fungovat jako divize e-komerční firmy. PayU jako finanční instituce nese zodpovědnost za peníze, které jsou nám svěřené, a nemůžeme sdílet riziko se subjektem, který podniká v jiné oblasti. Chtěli jsme se oddělit od Aukra také kvůli datům, abychom nesdíleli data našich zákazníků, kteří podnikají v oblasti e-komerce s Allegro Group.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Jak velký objem tržeb realizuje PayU v Česku přes Aukro?

Více než polovinu tržeb. Ale podíl tržeb z Aukra na celkových tržbách PayU neustále klesá, navzdory tomu, že objem Aukra roste.

Kolik českých e-shopů PayU v současné době používá?

Máme uzavřené smlouvy s více než tisícovkou obchodníků. V současné době používá PayU okolo 600 e-shopů a každý měsíc jich přibývá v průměru okolo padesátky.

Jak se podílejí jednotlivé platební metody na celkovém obratu PayU?

Platební tlačítka tvoří okolo 60 procent celkového obratu, 35 procent připadá na karty. Zbytek tvoří ostatní platební metody jako SuperCash, platba na terminálech Sazky a poštovní poukázky.

Dovedete vysvětlit, proč vám nejvíce peněz přiteče právě přes platební tlačítka a ne například přes platební karty?

Když PayU začínalo, tak na českém trhu neexistoval poskytovatel platebních metod, který by dokázal sdružit všechny banky, a proto byla platební tlačítka jen velmi málo používaná. Tím, že jsme schopni nabídnout téměř všechny banky na trhu a implementovat je najednou, tak používání platebních tlačítek zaznamenalo raketový nárůst. Lidé mají platební tlačítka rádi, protože mají rádi bankovní převody. Drtivá většina lidí, kteří jednou tuto platební metodu vyzkoušejí, u ní i nadále zůstává.

Proč je podíl platebních karet nižší než podíl bankovních převodů?

Ne všechny karty jsou aktivované pro platby na Internetu. Banky možnost platby na Internetu standardně u karet nenastavují a uživatel si aktivaci plateb na Internetu musí často sám vyžádat. Kartám nepomáhají ani média, která jim nedělají dobré PR, když informují o zneužívání karet, přestože v celkovém objemu transakcí představují ty podvodné jen marginální procento. Každopádně objem plateb kartou na Internetu v Česku také v posledním roce výrazně roste.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

PayU působí kromě Česka také na dalších evropských trzích. Liší se v jednotlivých zemích oblíbenost platebních metod pro platby na Internetu?

PayU aktuálně působí v sedmi zemích: Rusko, Ukrajina, Turecko, Maďarsko, Polsko, Česko a Rumunsko. Ve střední Evropě jsou oblíbené bankovní převody. V Česku, Polsku i na Slovensku existují systémy rychlých bankovních převodů. V Maďarsku ani Rumunsku rychlé platební převody nefungují a veškeré online transakce jdou přes debetní nebo kreditní karty.

V Rusku a na Ukrajině není příliš vyvinutý bankovní systém. Mnoho lidí v těchto zemích stále nemá bankovní účet. V Rusku například není ani dostatečně vyvinutá infrastruktura pro platební karty. Pro tam vznikly systémy elektronických peněženek, mezi něž patří například Webmoney, Yandex a Qiwi. Lidé si na ně dobíjejí kredit a následně platí online.

Turecko zažívá v posledních letech obrovský boom e-komerce. Turci nakupují všechno na splátky. Mají speciální druh kreditních karet, s velice nízkým úročením. Lidé si zvolí, kolik měsíců chtějí splácet, a nakupují i malé položky na splátky.

Chystáte se v budoucnu vstoupit i na další trhy? Proč zatím PayU nefunguje v žádné západoevropské zemi?

PayU je globální firma. Funguje v jihovýchodní Asii, v Indii, Africe a Americe. V Evropě připravujeme expanzi do dalších dvaceti zemí. Důvod, proč PayU působí v Evropě zatím pouze v sedmi zemích, je ten, že rozběhnout platby bez konkrétních aktiv na daném trhu je velmi komplikované.

Rozumím tomu dobře, že PayU tedy nepůjde na trhy, kde nepůsobí skupina Allegro?

Určitě na takové trhy vstoupí.  Na trzích, kde skupina aktiva nemá, bude ale PayU zřejmě fungovat v jiném modelu.

Bavíme se o zemích západní Evropy?

Ano.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

V čem bude model fungování PayU v západní Evropě jiný než třeba v Česku?

Nepůjdeme takovým lokálním přístupem, jako to děláme na trzích, kde PayU v Evropě nyní funguje. Nebudeme v těchto zemích například agregovat všechny relevantní lokální platební metody. Většina západoevropských trhů je postavených na kartách, tím dávám odpověď na otázku, jaká bude naše strategie na těchto trzích.

Jak vysoké jsou průměrně v Česku poplatky za používání PayU?

Pohybujeme se okolo dvou procent. V případě karet to může být o něco více, protože u nich se to odvíjí od průměrné výše transakce. Provizi ale obecně vypočítáváme na základě výše obratu online a průměrné výše transakce.

Jak se díváte na mobilní platby a platební systémy typu Mobito?

Minulý měsíc jsme podepsali exkluzivní smlouvu právě s Mobitem. Tento platební systém bude nabízen v rámci PayU. Mobilní platby jsou pro nás do budoucna velmi zajímavé a v současné době vnímáme Mobito jako nejperspektivnějšího hráče na trhu.

V srpnu jste v rozhovoru pro server Měšec.cz prohlásil, že se v září objeví PayU na e-shopu Kasa.cz. Zatím ale na něm PayU nasazené není.

Kasa spouštěla nový web. Plán byl takový, že současně s novým webem nasadí i PayU. Nicméně stále jsme v procesu implementace.

EBF16

Připravujete nasazení PayU i na dalších velkých e-shopech?

Brzy by se PayU mělo objevit na czc.cz a webu Student Agency. Věřím, že ještě letos se nám podaří dokončit implementaci na Mall.cz.

25 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 1. 2015 0:59

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »