GEN Summit: jaké jsou čtyři hlavní trendy v žurnalistice 2015?

Médium, které se naučí sekat krátké videografiky jako Baťa cvičky, ovládne zájem mladé cílové skupiny. A všechno se odehrává v mobilu.

V Barceloně proběhla konference Global Editors Network – asociace, která od roku 2011 sdružuje více než 2 000 odborníků z médií celého světa. Na konferenci byly k vidění přednášky zástupců CNN, Washington Post, katarské Al-Džazíry, Google, ale také nezávislých odborníků a zástupců prestižních univerzit.

Většina informací by se dala shrnout do čtyř hlavních trendů:

  1. Jeden obsah – mnoho zařízení
  2. Dronová žurnalistika
  3. Virtuální realita
  4. Video & datová žurnalistika

Jeden obsah – mnoho zařízení

Je působivé vidět, jak některá globální média dokážou optimalizovat obsah pro každé zařízení. Nestačí, aby se obsah zobrazoval responzivně na tabletu a mobilu. Je třeba začít myslet, jak nejpohodlněji mohou čtenáři články konzumovat. 

Třeba know-how Washington Post je, že na tabletu se novinové články nejlépe konzumují ve dvou sloupcích, zatímco mobily snesou velkou fotografii s výrazným titulkem přes ni. 

Zkušenosti jsou samozřejmě různé a neexistuje jediný recept na úspěch. Nicméně klíčové je uvědomit si, že mobily a tablety jsou prostě dvě různá zařízení a používáme je jinak.


Autor: Tomáš Jindříšek

Autor: Tomáš Jindříšek

Přínosná je i zkušenost, že ikony s aktivním obsahem prudce zvyšují spuštění samotné aplikace. Asi to není překvapující informace, ale ruku na srdce, kdo z českých médií to má.


Autor: Tomáš Jindříšek

Hodně se diskutovalo i o aplikacích pro Apple Watch a další chytré hodinky. Svá řešení má třeba již zmiňovaný Washington Post, ale i Guardian a další. 

Na otázku šéfa největšího egyptského deníku Al-Ahram, proč by měl kdokoliv číst zprávy na tak malém display, když má poblíž mobil, senior editorka Cory Haik z Washington Post odvětila, že neví, zda se to ujme, ale možné to je. Že vkus lidí se neřídí tím, co je logické, a narážela třeba na úspěch Twitteru, který také v době vzniku nedával smysl.


Autor: Tomáš Jindříšek

Dronová žurnalistika 

Celosvětový rozmach dronů se nevyhnul ani novinařině. Drony se používají čím dál víc a už nejen v oblastech, kde je v ohrožení lidský život. Začíná se mluvit o prolomení regulace letů, ale na druhou stranu samozřejmě i o etice. 

Na jedné straně přináší drony exkluzivní záběry lávu chrlící sopky, či válečných konfliktů, na straně druhé mohou šmírovat v soukromí. Zajímavé bylo vidět prezentaci startupu Fotokite. Jde vlastně o dron na šňůře, který vydrží déle nabitý (problém s došlou šťávou se netýká jen mobilů :)) a je o dost levnější.


Autor: Tomáš Jindříšek

Virtuální realita 

Virtuální realita nás bavila v devadesátých letech. Dlouho o ní nebylo příliš slyšet, ale je zpět. Z toho, co jsem viděl, si odnáším pocit, že graficky se zase tak neposunula. Vizualizace stále vypadá jako lepší počítačová hra. 

Co se ale hodně posunulo, jsou celotělové senzory, které reagují na pohyb. Už to zkrátka není jen helma, ale celkem plynule se pohybujete po místnosti a máte pocit, že jste v nějaké jiné realitě. 

A k čemu ji novináři využívají? Například ke znázornění nějaké reportážní situace. Od fotografií jsme se dostali k HD videu a virtuální realita je možná další krok. Je to vlastně propojení dat s prožitím nějaké situace. 

V ukázkách jsme například mohli prožít začátek útoku v syrském městě nebo rasové nepokoje v USA. Žádná fikce, ale reportáž z autenticky zrekonstruované události, včetně konkrétního rozmístění osob atd. 

Je pravda, že vás to daleko více emočně zasáhne, než když se jen díváte na záběry na CNN. Jiné využití je terapeutické. Zajímavý je například nápad „obléknout“ rasistu do avatara Afroameričana a nechat ho chodit s „novou kůží“ po virtuálním městě, kde interaguje s lidmi.


Autor: Tomáš Jindříšek

První pokusy o využití avatarů jsou asi nejpůsobivější. Na fotografii je reálná simulace rozhovoru novináře z Barcelony do Londýna. Žena v Londýně má snímače virtuální reality a její pohyby i řeč předvádí v Barceloně v reálném čase napojený robot. 

Video & datová žurnalistika 

Od futuristických vizí se vraťme k trendům, které jsou pro našince aktuálně asi lépe využitelné, a to je videografika a datová žurnalistika. Pro starší ročníky zvládající číst delší články (jako je třeba tento :)) se to může zdát nepochopitelné, ale budoucnost médií je ve zkratce. 

Po infografice přichází doba levných videografik. Jedna ukázka za všechny: minutové video BBC Čína versus Indie. Médium, které se naučí sekat taková videa jako Baťa cvičky, ovládne zájem mladé cílové skupiny. 

Možná někoho z vás napadne, proč takové porovnání prostě nedat do infografiky. Odpověď je opět ve zmenšujících se displejích – na mobilu se video prostě sleduje pohodlněji.


Autor: Tomáš Jindříšek

Rozmach datové žurnalistiky by vydal na samostatný článek, vezmu to jen telegraficky. Všechna velká média dnes mají datové oddělení. Banda analytiků zpracovává data a dělá z toho (většinou webové) rozsáhlé infografiky, videografiky a interaktivní stránky. 

Některé projekty přesahují význam médií a přebírají je i vědecké organizace. Zdrojem dat jsou dostupné údaje, data získaná z novinářské činnosti a čím dál tím víc sociální média. Startupů točících se kolem data-minigu ze sociálních médií se na konferenci vyrojilo mnoho. 

EBF16

Působivé je třeba využití v terénu. Představte si, že jste novinář v nějaké aktuální situaci, jako byly třeba útoky v Tunisku. Nové nástroje vám pak shromažďují data ze sociálních sítí dle filtrů. Třeba podle území – filtr nastavíte například na okolí deseti kilometrů a aktuální informace plynou přímo k vám. Dočkáme se doby, kdy žurnalisté budou primárně data-mineři a analytici? 

Příští rok je konference GEN ve Vídni. Vřele doporučuji. 

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 7. 2015 15:41

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»