Hlavní navigace

GEN Summit: Média nemusí umřít, musí se ale naučit pořádně vytěžit data

Jan Beránek 20. 6. 2016

Platformy nejsou nepřáteli médií, ale naopak. Mohou jim otevřít cestu k novým čtenářům. Ve Vídni se rokovalo o budoucnosti médií v digitálním světě.

Mediální byznys je na tom podobně jako hudební scéna, musí zareagovat na změnu, které se pořád trochu brání. Jedna z myšlenek, které zazněly na každoročním srazu mediálních expertů z velkých vydavatelství nebo televizních stanic. GEN Summit se po loňské Barceloně letos přesunul do rakouské metropole. 

Podobně jako před rokem se mezi hlavní témata dostala virtuální realita, data a práce s videem. Jen trochu z jiného úhlu než loni. 360stupňové záběry rozstříleného Donbasu tu například prezentovali zástupci ruské státní televize RT jako důkaz toho, jak pracují s virtuální realitou.

Hned zpočátku svou vizí zahrozil běloruský myslitel Jevgenij Morozov. Média musí podle něj pochopit smysl uživatelských dat, jinak jim hrozí zánik. „Není důvod k optimismu. Nejvíc dat a zároveň i miliardy volných dolarů drží největší firmy v Silicon Valley. Každopádně média si musí uvědomit, že data, data jsou zásadním obchodním artiklem,“ tvrdí Morozov. Média by se tak měla svézt na vlně takzvaného data extractivismu.

„To není otázka, je to realita. Facebook jsou prostě největší noviny světa,“ dodává Morozov. Ale na druhou stranu: „Bez našich dat by byl Facebook jen prázdnou stránkou,“ dodal hlavní evropský bojovník s Facebookem Max Schrems

Text, nebo video?

Morozov svým tradičně provokativním vystoupením rozjel maraton přednášek a workshopů, který obsadil na druhou polovinu týdne prostory vídeňské Auly der Wissenschaften. Kromě temných vizí řeč padla i na neustále propíranou generaci Y, milleniály nebo jak budeme teenagerům narozeným po roce 2000 říkat. 

Ačkoliv totiž vize budoucnosti je dlážděná především videospoty a multimédii, a podle šéfa rakouského Telekom Austria Alejandro Platera bude do čtyř let devadesát procent provozu v síti tvořit video, mladí stále preferují textové informace. „Zvuk je pro mladé příliš invazivní,“ tvrdí Plater. „Je to jednoduše rychlejší,“ dodává v panelové diskusi Tony Emerson z Microsoftu. 

Plater si chtěl na konferenci přihřát i „svou polévku“ a vytáhl kartu jménem 5G. Okřídlená mantra telekomunikačních operátorů na dalších pár let se zhmotnila ve větě: „5G není jen o rychlosti a o tom, že to je síť další generace. Jde tam především o latenci, která změní celý byznys,“ dodal s tím, že nová síť umožní mnohem rychlejší reakce systémů na uživatele. Třeba v personalizaci. 

Ta je dalším magickým slovem, které se během posledního roku točí především na akcích zaměřených na e-commerce – teď se nám personalizovaný obsah dostává i do digitálních médií. Zatím ale situace nenahrává jeho zavedení, které by mohlo lidstvo uvrhnout do ještě neprostupnějších individuálních bublin, než je dosud. „Chybí kvalitní algoritmus, zatím jsme v podobné fázi jako je RTB a to není ideální,“ komentuje situaci z pódia šéfka nových produktů Neue Zuercher Zeitung Anita Zielina.

Všechno je konverzace

Namísto personalizace obsahu se rozjela personalizace podle platformy. „Samozřejmě to jde. Je tu pořád dost prostoru mezi clickbaitingem a dlouhým čtením,“ tvrdí Meredith Artley ze CNN. Sama pak předvedla, kolik platforem americká zpravodajská kabelovka využívá. 

Novinařina musí být aktivnější a komunikativnější. „Má jít spíš o konverzaci než o statický text. Technologie na to už jsou,“ přidává Amy Web z Future Today Institutu. O větší komunikaci se čtenáři se zasazovali v panelové diskusi i editoři z BBC nebo Mashable. „My už teď veškeré změny konzultujeme se čtenáři. A to včetně nových rubrik v novinách, které pak upravujeme podle jejich požadavků,“ dodal šéf německého týdeníku Die Zeit Rainer Esser

A na dokreslení situace, kdy už roboti sami utíkají z vědeckých laboratoří, mluví se o tom, že se chystá vstup robotů i do novinařiny. Stejně jako v ostatních oborech, kterých se nástup robotických kolegů týká, jsou názory rozporuplné. 

CIF16

Koneckonců v situaci, kdy podle Reuters Institutu na Oxfordu důvěřuje v Česku novinářům jen pětina čtenářů, mohou možná roboti přinést zajímavý impulz. 


Autor: Michal Ischia

Jak důvěřují lidé médiím a novinářům samotným. Zdroj: Reuters Institute (@risj_oxford). 

Ačkoliv velkých oznámení na konferenci příliš nezaznělo, novinky se objevily. Twitter si totiž na závěr nechal malou perličku, a to možnost vkládat videa z Periscope rovnou do stránek uživatelů. 

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Lupa.cz: Jen technická kvalita může být málo

Jen technická kvalita může být málo

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

120na80.cz: Na různou rýmu různá homeopatie

Na různou rýmu různá homeopatie

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup