Hlavní navigace

Generace online

Jan Ambrož 10. 10. 2005

Jste-li čtenářem či čtenářkou serveru Lupa.cz, pravděpodobně máte co do činění s Internetem a informačními technologiemi v poměru se zbytkem populace vyšší měrou. Zvykli jste si na efektivní a rychlou komunikaci, řešení pracovních problémů i každodenních činností. Možná pak potvrdíte mou zkušenost, že střet s realitou bývá podobného kalibru jako srážka s blbcem.

Vaše jméno neobsahuje zavináč a sny se vám nezdají v HTML, přesto si můžete hlavu ukroutit tam, kde elektronický přenos dat nahrazují kmitáním končetin a místo e-mailu staví do fronty vás. Ať už jste na úřadě, u doktora, ve škole či jiné zkostnatělé instituci, lidé tam nerozumí vám a vy nerozumíte jim.

Společnost je kvůli kontrastní počítačové gramotnosti a rozdílnému využívání Internetu polarizována natolik, jako kdysi kvůli znalosti čtení a psaní, majetku nebo náboženství.

Sám patřím ke „kolonii“, nazvěme ji třeba generace online, která reprezentuje jeden z extrémních pólů; na život bez Internetu si skoro nepamatuji, síť všech sítí je mým denním chlebem a vodou. Britský list The Guardian přinesl ve svém pátečním vydání poznatky průzkumu, který se zaměřoval právě na mé anglofonní kolegy – skupinu lidí ve věkovém rozmezí od 14 do 21 let.

Výsledky nenechávají nikoho na pochybách, že (britská) společnost nese či bude nést přívlastek informační. Šest respondentů z deseti disponuje přístupem k Internetu z domácího pohodlí, čtvrtina těchto šťastlivců má počítač přímo ve svém pokoji. Celkem tráví online přibližně osm hodin týdně. Polovinu tohoto času obvykle zabere chatování s kamarády v internetových komunitách, veškerá elektronická komunikace nebo manipulace s multimediálním obsahem: účastníci výzkumu si stáhnou průměrně 34 hudebních skladeb za týden. Aby ne, téměř 80 procent mladých Britů má širokopásmové připojení.

To ale není vše. S výsledky průzkumu padl mýtus, že je Internet primárně používán jako zdroj informací. Zatímco rodiče respondentů raději přes Internet čtou noviny či nakupují, jejich potomci vytváří vlastní obsah. Více než třetina z nich totiž provozuje vlastní osobní web nebo blog! Aby o současném trendu nebylo pochyb, server Technorati.com oznámil, že denně vznikne přibližně 70.000 blogů.

Kolik jich píše česká online generace, nevím. Ucelenější pohled na ni nabízí průzkumy Českého statistického úřadu, který skupinu lidí od 15 do 24 let věku hodnotí jako internetově nejaktivnější. 23 procent z nich stráví týdně na Internetu více než pět hodin (ale méně než 20 hodin) a opět vede v oblasti komunikace (instant messagingu a internetové telefonie), ale i v jiných.

Je evidentní, že generace online je potenciálně nejlepším argumentem pro odvětví, za které na Lupě často ve článcích horujeme: rozvoj vysokorychlostního připojení v ČR, e-marketing, e-komerci, e-goverment a informatizaci společnosti vůbec. Přes nesporný pokrok nám však stále často připadá, že pro něj odpovědní dělají spíše nic než moc.

Pravděpodobně se dočkáme až s „odchodem“ generace offline. Příležitostí ke kroucení hlavou tím ubude. To neznamená, že vyměním posezení s přáteli v hospůdce za virtuální chat. Jen si v klidu na webu zvolím vyhovující restaurační zařízení, prohlédnu menu, zaregistruji stůl, zjistím, jak se tam dostanu, případně mrknu na webovou kameru nebo… vždyť víte.

Našli jste v článku chybu?

7. 11. 2006 11:20

Staroch (neregistrovaný)
Řeklo vejce slepici! Ty jsi určitě taky nějaký mlajoch, který si myslí, že "Welkej Bill" vymyslel počítače a kromě Windouzů nic jiného neexistuje. Taky se už živím v oboru VT nějakou řádku let a s Internetem jsem pracoval v době kdy o něm většina těch dnešních "odborníků" ani nevěděla. Musím jenom souhlasit, že doba, kdy byl Internet sbírkou vědomostí, už dávno skončila a dneska je to opravdu z 90% stoka. Na kolika stránkách je třeba taková maličkost jako je datum vydání, ab…

13. 10. 2005 10:27

jako bych v dálce slyšel kazoo (neregistrovaný)
Ale jo, to je pravda. Já přece taky Internet používám, ale líbí se mi čím dál míň. Jeho největší výhoda - otevřenost každému - je zároveň i jeho největší nevýhoda. Často si na Internetu vzpomenu, jak jsem se kdysi přehraboval v latrině, protože mi do ní spadly klíčky od auta.
Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu

Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Podnikatel.cz: S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?