Generace X, Y a Z. Jak se liší, nebo shodují?

Úskalí snahy srovnávat lidi patřící do různých věkových skupin v praxi. Ale také něco o tom, proč umírá televize a vyhrává internet.

Michal Charvát z Mindshare se na New Media Inspiration 2016 (NMI) snažil s trochou nadsázky rozškatulkovat lidi. Ke generaci X (30–50) trefně řadí ty, co si ještě hráli v reálném světě. Generace Y (20–29) si ve volném čase hrála na počítači, zatímco Generace Z (15–19) jsou dle Michala lidé, kteří se na počítači dívají na videa, jak na počítači někdo hraje hry. S výjimkou ženské části této populace, která se na videu dívá, jak se někdo jiný líčí.

Kolik času XYZ tráví u televize a dalších médií? 

Od 3:11 (hodin a minut) u generace X, přes 1:47 u Y a 1:30 u Z. Neméně zajímavé je, jaká část se dívá denně (63, 46 a 35 %). Což ukazuje na velkou podobnost generací Z a Y, a značnou rozdílnost generace X.

Generace X v televizi neexperimentuje s takovými "zhůvěřilostmi“, jako je Prima COOL, prostě si jedou ty své 3 a půl hoďky na stabilních kanálech," komentuje Charvát.

Generace X tráví 3:53 hodiny denně posloucháním rádia, u Y je to 3:31 hodiny a u Z jde o 2:36 hodiny. A jak Michal Charvát říkal, pokud se podíváte na grafy (ATS je průměrně strávený čas), kdy jednotlivé skupiny během dne rádio poslouchají, je z nich docela jasné, proč jde právě o tyto časy. Protože studující Z živí pracující lidé z Y a X.

Co tedy charakterizuje jednotlivé generace?

  • X: auta, ekonomika a podnikání, cestování, sport a počítačové hry
  • Y: počítačové hry, auta, výjimečnost, hudba, informace a komunikace
  • Z: hudba, magazíny pro mládež, výjimečnost, sport, informace a komunikace

Tisk už dnes nikoho moc nezajímá

Kdo čte tisk? Generace X v 28 %, Y v 25 % a Z už pouze v 10 % případů. Ale, jak Michal Charvát dodal, aspoň občas ho použijí pro zabalení věcí. „Dnes už opravdu skoro nikdo nečte noviny, pravděpodobně jsou to starší lidé, kteří na tom dnes ještě ujíždějí,“ dodává.

TIP: Podívejte se na fotky z New Media Inspiration 2016:

Z dotazů z publika vyplynulo, že se stoupajícím věkem (stárnutím) se zvyky příliš nemění. Tedy například to, že pokud si někdo před desítkou let navykl na konzumaci televize, tak je stále navyklý na televizi. Ale je možné, že se generace Y časem k televizi vrátí. Zatímco generace Z k něčemu takovému nejspíš nedospěje.

Což vyvolalo velkou vlnu nevole jednoho z posluchačů, který byl přesvědčený, že to tak určitě není a že všechno je jenom hype.

  • Televizí stále ještě oslovíte skoro všechny, ale je to čím dál těžší
  • Rádio překvapivě stále žije. Jen ho každý posloucháme někdy jindy
  • V TV a na internetu jsou si podobnější generace Y a Z. V rádiu a tisku naopak spíše X a Y

Z diskuze navíc vyplynulo i to, že zásadním změnovým faktorem chování je to, jestli jste si pořídili či nepořídili děti. A také to, že internet je zde příliš krátce na to, aby bylo možné srovnávat starší vzorce chování s těmi současnými.

UX16

Neméně zajímavá otázka z pléna se týkala toho, jakým způsobem do výše uvedeného pasují služby typu Netflix. Podle Charváta je problém v tom, že k Netflixu nejsou k dispozici data, takže prozatím nevíme. A je velká otázka, kam a jak se bude Netflix v budoucnu vlastně řadit.

Z diskuze také vyplynulo, že posluchači často netuší, že Michal Charvát předkládá data, nikoliv osobní názory na to, jak se někdo chová. A také to, že chtít po výzkumech, aby v nich byly Spotify, Netflix a podobně revoluční věci, je v zásadě marné (zatím). Stejně jako to, že se můžeme donekonečna bavit o tom, jestli výchozí vzorky jsou správné, nebo jestli by náhodou neměly být v jiných věkových rozmezích.

28 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 2. 2016 10:52
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»