Hlavní navigace

Generace X, Y a Z. Jak se liší, nebo shodují?

Daniel Dočekal 17. 2. 2016

Úskalí snahy srovnávat lidi patřící do různých věkových skupin v praxi. Ale také něco o tom, proč umírá televize a vyhrává internet.

Michal Charvát z Mindshare se na New Media Inspiration 2016 (NMI) snažil s trochou nadsázky rozškatulkovat lidi. Ke generaci X (30–50) trefně řadí ty, co si ještě hráli v reálném světě. Generace Y (20–29) si ve volném čase hrála na počítači, zatímco Generace Z (15–19) jsou dle Michala lidé, kteří se na počítači dívají na videa, jak na počítači někdo hraje hry. S výjimkou ženské části této populace, která se na videu dívá, jak se někdo jiný líčí.

Kolik času XYZ tráví u televize a dalších médií? 

Od 3:11 (hodin a minut) u generace X, přes 1:47 u Y a 1:30 u Z. Neméně zajímavé je, jaká část se dívá denně (63, 46 a 35 %). Což ukazuje na velkou podobnost generací Z a Y, a značnou rozdílnost generace X.

Generace X v televizi neexperimentuje s takovými "zhůvěřilostmi“, jako je Prima COOL, prostě si jedou ty své 3 a půl hoďky na stabilních kanálech," komentuje Charvát.

Generace X tráví 3:53 hodiny denně posloucháním rádia, u Y je to 3:31 hodiny a u Z jde o 2:36 hodiny. A jak Michal Charvát říkal, pokud se podíváte na grafy (ATS je průměrně strávený čas), kdy jednotlivé skupiny během dne rádio poslouchají, je z nich docela jasné, proč jde právě o tyto časy. Protože studující Z živí pracující lidé z Y a X.

Co tedy charakterizuje jednotlivé generace?

  • X: auta, ekonomika a podnikání, cestování, sport a počítačové hry
  • Y: počítačové hry, auta, výjimečnost, hudba, informace a komunikace
  • Z: hudba, magazíny pro mládež, výjimečnost, sport, informace a komunikace

Tisk už dnes nikoho moc nezajímá

Kdo čte tisk? Generace X v 28 %, Y v 25 % a Z už pouze v 10 % případů. Ale, jak Michal Charvát dodal, aspoň občas ho použijí pro zabalení věcí. „Dnes už opravdu skoro nikdo nečte noviny, pravděpodobně jsou to starší lidé, kteří na tom dnes ještě ujíždějí,“ dodává.

TIP: Podívejte se na fotky z New Media Inspiration 2016:

Z dotazů z publika vyplynulo, že se stoupajícím věkem (stárnutím) se zvyky příliš nemění. Tedy například to, že pokud si někdo před desítkou let navykl na konzumaci televize, tak je stále navyklý na televizi. Ale je možné, že se generace Y časem k televizi vrátí. Zatímco generace Z k něčemu takovému nejspíš nedospěje.

Což vyvolalo velkou vlnu nevole jednoho z posluchačů, který byl přesvědčený, že to tak určitě není a že všechno je jenom hype.

  • Televizí stále ještě oslovíte skoro všechny, ale je to čím dál těžší
  • Rádio překvapivě stále žije. Jen ho každý posloucháme někdy jindy
  • V TV a na internetu jsou si podobnější generace Y a Z. V rádiu a tisku naopak spíše X a Y

Z diskuze navíc vyplynulo i to, že zásadním změnovým faktorem chování je to, jestli jste si pořídili či nepořídili děti. A také to, že internet je zde příliš krátce na to, aby bylo možné srovnávat starší vzorce chování s těmi současnými.

Neméně zajímavá otázka z pléna se týkala toho, jakým způsobem do výše uvedeného pasují služby typu Netflix. Podle Charváta je problém v tom, že k Netflixu nejsou k dispozici data, takže prozatím nevíme. A je velká otázka, kam a jak se bude Netflix v budoucnu vlastně řadit.

Z diskuze také vyplynulo, že posluchači často netuší, že Michal Charvát předkládá data, nikoliv osobní názory na to, jak se někdo chová. A také to, že chtít po výzkumech, aby v nich byly Spotify, Netflix a podobně revoluční věci, je v zásadě marné (zatím). Stejně jako to, že se můžeme donekonečna bavit o tom, jestli výchozí vzorky jsou správné, nebo jestli by náhodou neměly být v jiných věkových rozmezích.

Našli jste v článku chybu?

17. 2. 2016 10:06

Jirka (neregistrovaný)

Supr, že jste nám pověděl, jak to máte vy. Teď jaká je pointa? Že v každé skupině jsou jedinci, kteří se odlišují od průměru, je asi každému jasné.

17. 2. 2016 19:08

redhawk (neregistrovaný)

no ja ako z gen. X by som dolozil ze sme mnohi (cez 50%) este schopny byt kreativne tvorivy v technickej oblasti (bastlenie).
kdezto mnohi z Y ci Z su skor konzumenti. Cest vynimkam
na druhej strane som si vsimol ze nie som kreativny (a ani X v mojom okoli) v oblasti marketingu.



Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...