Nielseni provedli v březnu letošního roku výzkum mezi sedmadvaceti tisíci lidmi z pětapadesáti zemí, cílem bylo zjistit, jak zákazníci nakupují online, co je ovlivňuje, jaké mají návyky a co vůbec kupují. V roce 2009, když proběhl předposlední podobný průzkum, byly na žebříčku nejoblíbenějšího zboží nakupovaného online také knihy. Tehdy si je v posledních šesti měsících koupilo na Internetu 46 % účastníků výzkumu. Na začátku roku 2010 toto číslo trochu kleslo, stejně jsou ale knihy pořád s dostatečným náskokem na prvním místě, v příštích šesti měsících je plánuje koupit 44 % lidí. V závěsu je oblečení a boty (36 %), letenky (32 %), elektronika (27 %) a ubytování (26 %).
U letenek a nákupů rezervací v hotelech bylo vidět, že se ekonomika na začátku roku začala dávat dohromady, tyto komodity si oproti poslednímu měření polepšily. Zajímavé že, že přes předpoklady se nedaří segmentům květiny a dětské zboží, tedy finančně ne příliš náročnému zboží. A celých 18 % účastníků průzkumu prý v době šesti měsíců neprovede žádný nákup online. Pravdou je, že se jedná o průměrná čísla, která mohou výrazně ovlivnit státy a regiony, ve kterých je to s penetrací Internetu obecně špatné, o online nakupování ani nemluvě. A samozřejmě se několik procent odpůrců online nakupování může nechat zlomit. Stejně tak ale klidně pár procent nadšených zákazníků e-shopů může ochladnout.
Třetina účastníků výzkumu uvedla, že nakupuje primárně u prodejců, které vlastně ani nemají kamenné obchody, příkladem může být Amazon.com. Dalších 20 % lidí preferuje online nakupování i u dodavatelů, kteří mají klasické obchody. Pokud si to sečteme, tak polovina oslovených preferuje online nákupy, ať už z donucení (nemohou vybrané zboží koupit v obchodě, jelikož to není možné) nebo z vlastní vůle. Obyvatelé Severní Ameriky dokonce z poloviny nejčastěji nakupují online u dodavatelů, kteří nemají kamenné obchody. Pochopitelné je, že naopak skoro polovina uživatelů Internetu na Středním východě, v Africe a Pákistánu nikdy online nenakupovala. Je třeba připomenout, že výzkum byl veden mezi uživateli Internetu, a tento fakt brát v úvahu při propočtech. Vzhledem k penetraci Internetu v rozvojových zemích je jasné, že z celé populace nakupuje online jenom několik procent lidí. Velmi důležitým údaje je 44 % lidí, kteří za nákupy online utratí méně než 5 % ze svých velkých měsíčních útrat. Toto číslo demonstruje, že tok „velkých“ peněz se stále ještě odehrává jinde než online.
Je sice hezké, že online nákupy jsou ve světě populární, ale alarmující je, jak malé procento z útrat je provedeno online. Tento stav by se možná mohl vyložit tak, že online jsou prováděny nákupy zbytné, kdežto pravidelné a nezbytné nákupy se neodehrávají na Internetu. Analytici od Nielsenů správně uvádějí, že jednou z hlavních výhod online nakupování je možnost přečíst si hodnocení produktu ostatními uživateli, případně recenzenty. V kamenném obchodě je totiž často k dispozici pouze prodavač, kterému můžete, ale také nemusíte věřit. Skoro polovina lidí (přesně 40 %) nakupujících online by si nikdy na Internetu nekoupila elektroniku, aniž by si předtím přečetla recenzi. A to se mnohým toto číslo může zdát nízké. U všech ostatních komodit je to ještě horší. Nakupující se ve většině případů dost nepochopitelně vzdávají velké výhody načerpat informace a hodnocení od ostatních uživatelů vybraných produktů. Škoda je, že nakupující se obvykle neradi svěřují se špatnými zkušenostmi. Celých 59 % z nich nesdílí negativní zkušenost s produktem.
79 % evropské online populace ale nakupování na Internetu plánovalo. Zajímavá jsou data o asijském trhu, 2 % Korejců (těch z jihu) utratí více než 75 % z vydaných peněz online. Pozornost zaslouží i několik dalších údajů o lokálních zvyklostech – například z Evropy vyčnívají v online nakupování oblečení a bot Němci a Češi, naopak třetina Britů plánuje online nakupovat DVD a hry, což je také nadprůměrný údaj. V Latinské Americe vyčnívají Brazilci tím, že z 55 % nejčastěji nakupují online v obchodech, které mají i kamenné pobočky. A nakonec srovnání Kanaďanů a Američanů – Zatímco 28 % k Internetu připojených Kanaďanů nikdy nenakupovalo online, u Američanů to bylo jenom 15 %.
Zdroj: Global Trends in Online Shopping, A Nielsen Global Consumer Report (June 2010) – dostupné po registraci na Nielsen.com