Do začátku září nám zbývá zhruba deset dní, což není příliš dlouhá doba. Má-li být do té doby skutečně spuštěna fakturace – a vše tomu nasvědčuje – je na můj vkus k dispozici dost málo informací o tom, jak to bude vypadat. Vzhledem k tomu, že podmínky registrací a placení se oproti původně zveřejněným z 1. listopadu 1997 liší, zdá se mi neseriózní vůči majitelům domén, že je CZ-NIC s EUnetem jedním vrzem postaví před hotovou věc, aniž by určitou dobu dopředu avizovali, kdy a jak to bude. Právě toho se zřejmě právě stáváme nedobrovolnými svědky.
Určité informace však už před delší dobou prosákly na povrch (pokud jste jej ještě nečetli, doporučuji vaší pozornosti článek Domény: Někdo bude platit 1 600, jiný jenom 800) a je velmi pravděpodobné, že jsou skutečně pravdivé. Mezi jinými je to zpráva o tom, že za domény zaregistrované před 1. dubnem letošního roku (to není Apríl) se bude platit jen 800 Kč, zatímco původně se hovořilo o 1600. V této výši se však bude poplatek účtovat jen za domény, zaregistrované až po 1.4.1999.
Toto „změkčení“ si prosadili poskytovatelé připojení na valné hromadě CZ-NICu zastoupení, kteří si dobře uvědomují, kolik peněz už vybrali od svých zákazníků a kolik by tedy najednou měli zaplatit. Je ovšem otázka, jak se nakonec zachovají, tedy zda svým zákazníkům vrátí rozdíl mezi skutečným poplatkem CZ-NICu a částkou, kterou od nich vybrali.
Jedním z největších registrátorů, kterého se tento problém týká, protože od svých klientů cosi jako zálohu na poplatek CZ-NICu vybíral, je společnost Globe Internet, provozovatel služby Domény.cz. Vzhledem k objemu domén, který je v řádu tisíců, je celková částka poměrně zajímavá. Globe již nyní zareagovalo na šířící se spekulace prohlášením, ve kterém oznamuje svůj další postup. V zásadě se v něm říká, že pokud bude poplatek CZ-NICu nakonec větší nebo menší, bude Globe buď žádat doplatek anebo naopak vracet přeplatek. Protože víme, že poplatek bude nižší, reálná je druhá varianta: budou se vracet peníze, popř. se použijí na úhradu vlastních služeb Globe (záleží na rozhodnutí majitelé domény).
Globe podle mne zvolilo jediný čestný způsob, jak se vypořádat se svými klienty. Škarohlídi namítnou, že i tak Globe nevyjde zkrátka, protože už má skoro dva roky na svých účtech zajímavou sumičku, kterou vybralo na zálohách. To je samozřejmě pravda a nepochybuji, že to nebylo nepříjemné, ale v rámci spravedlnosti je třeba připomenout, že to primárně není chyba Globe. Na vině je neustále odkládané datum počátku placení a zejména nejistota, která kolem něj panovala. Velmi dobře si pamatuji, že takřka neustále kolovaly velmi věrohodné informace, že v únoru (dubnu, červenci, září, listopadu…) už to ale doopravdy vypukne.
Nejlépe se zachovali ti registrátoři, kteří od zákazníků poplatek pro CZ-NIC nevybírali vůbec a účtovali si jen své vlastní služby (vedení DNS apod.). Většina – včetně poskytovatelů připojení – však šla cestou vybírání záloh pro CZ-NIC a jsem opravdu zvědav, jak se nyní zachovají. Čest by velela následovat příkladu Globe, ekonomické zájmy právě naopak. Bude zajímavé pozorovat, který z těchto vlivů u jednotlivých společností převáží: můžete se těšit na další články.
Starší, související články: