Google a jeho americká lobby

Budoucí americký president Obama se netají svým zájmem o informační technologie. Má hromady virtuálních známých na Facebooku, jeho volební tým využíval Twitter, ale hlavně: je zde blízkost ke Google.

Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

A právě za to se dostává jinak všeobecně opěvovanému Baracku Obamovi nemalé kri­tiky. Zdá se, že jeho spojení s Google není úplně nevinné či obvyklé. Na jedné straně je typicky americké, že prezident propaguje americkou značku, na straně druhé čeho je moc… O Ericu Schmidtovi se uvažovalo do nejužšího vládního vedení, pan prezident bude k národu hovořit přes YouTube a Google Health možná najde využití ve státní zprávě.

Pro Google se jedná o hodně zajímavý business. Především, pokud by se skutečně stal jeho zdravotnický systém Health sou­částí státního projektu, pak by se jednalo o výjimečnou ekonomickou i strategickou zprávu pro Google. Například by to výrazně zvýšilo počet lidí, kteří mají Google ID, a tedy by se otvíral prostor pro zisk nových aktivních duší. To je asi jeden z těch nejzajímavějších aspektů. Google by mohl získat velké množství uživatelů snadno, a to, že takové uživatele umí dobře „zhodnotit“, již ukázal vícekrát. Rozměr přímé ekonomické investice ze strany vlády již snad není potřeba ani zmiňovat. Neřku-li, že se jedná o prestižní záležitost.

Pravidelné Oba­movy projevy prostřednictvím YouTube asi nijak nepřekvapí. Jedná se o laciný způsob poměrně populárního způsobu prezentace činnosti. Pro YouTube to tak znamená další kamínek do mozaiky v budování pozice nejen serveru pro zábavná domácí videa a kradené seriály, ale také směrem k běžnému internetovému zpravodajskému médiu. To, že ve spojení s Google News se z internetové­ho vyhledávače stává stále silnější hráč na mediální scéně, netřeba zmiňovat. Přitom sám Google žádné vlastní zprávy nemá a nedělá. Zdá se, že nemá zřejmě ani takovou ambici.

Třešničkou na dortu je pak Obamův vý­rok:stát by se měl poučit od Google ohledně způsobu zacházení s daty a efektivity jejich vyhledávání. (zdroj: lidovky.cz). Zde jistě stojí za zmínku nedávná aféra týkající se smlouvy EULA při instalaci prohlížeče Chrome. Google si s daty uživatelů nakládá zatím zdá se poměrně anonymně, ale ekonomicky výhodně. Je totiž asi jediný, kdo přesně ví, kolik lidí co chce. Výsledky z jeho vyhledávání a analýzy z prokliků jsou jistě hodnotnější, než mnohé (rozsáhlé a metodicky kva­litní) průzkumy.

MIF16

Pokud bude lobby Google ve spojených státech pokračovat, stane se z něj téměř neomezený hráč ve světě Internetu, který bude u mnohých lidí disponovat téměř vším; informacemi o vyhledávání, poštou, informacemi o zdravotním stavu, chaty, statistikami z vašich webových stránek,… A do slovníku spisovné angličtiny (tedy do spisovného jazykového úzu) se možná dostane da­leko více slovíček než jen „to google“.

Karel Kryl ve v jedné své písni zpívá: zlatá doba nenastává, přijde kamenná…. Přijde doba „googlová“? Dost možná už to nezáleží jen na nás uživatelích.

28 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 1. 2009 23:35

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »