Hlavní navigace

Google AdSense konečně česky

23. 12. 2004
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Samotný Google definuje AdSense jako systém, který umožňuje majitelům webových stránek umístit na svoje stránky reklamy Google, které souvisejí s tím, co na stránkách vidí čtenáři. Provozovatelům stránek AdSense zvyšuje možnosti příjmů ze stránek. Potěšující je, že zhruba po roce a půl od vzniku AdSense je tady Google AdSense v češtině.

Myšlenka Google AdSense je prostá. Na základě kontextu je do stránky vložena reklama. Obě varianty AdSense, tj. „AdSense pro obsah“ a „AdSense pro výsledky vyhledávání“, zpoplatňují přechod na stránku odkazovanou v zobrazené reklamě. Za tohle získá Google peníze od inzerenta a za toto dostane od Google zaplaceno provozovatel stránky s AdSense reklamou. A právě umisťování reklamy odlišuje AdSense od AdWords, který vkládá reklamu do výsledků vyhledávání na Google. Přetlak poptávky po AdWords a nedostatek reklamní plochy byl jedním z důvodů, proč AdSense vznikl – přebytečné reklamy je možné umístit jinam.

V případě AdSense pro obsah analyzuje Google obsah stránky a podle něj vkládá reklamu. Reklama je vybírána podle podobných kritérií, která se uplatňují při SEO – optimalizaci pro vyhledávače. Google mj. analyzuje titulek stránky, hustotu klíčových slov, použitou syntaxi HTML (např. výskyt klíčových slov v nadpisech a jejich zdůraznění) apod.

AdSense pro vyhledávání reaguje na slova zadaná do vyhledávače a výsledky vyhledávání doplní související reklamou. AdSense pro vyhledávání je určen jak pro volně použitelný vyhledávací formulář Google, tak tento systém používají další (např. vyhledávač Atomz). Na rozdíl od Google Free Search umožňuje AdSense pro vyhledávání částečně upravit vzhled výsledků vyhledávání (nastavení barev, vložení vlastního loga). To je nepeněžní odměna provozovateli stránek za vložené cizí reklamy.

Výhody AdSense jsou zřejmé. Na stránkách jsou zobrazovány reklamy, které mají přímou souvislost s předpokládaným zájmem návštěvníka. Inzerent platí jen za skutečně využité (prokliknuté) reklamy.

Neumí césky

Na začátku byl AdSense určen výhradně pro anglicky psané stránky. Ovšem ze své podstaty je AdSense nástroj univerzální. Google přece vyhledává v mnoha jazycích. A tak postupně začaly přibývat další podporované jazyky. Až donedávna měl pro nás systém AdSense jednu velkou nevýhodu: nepodporoval češtinu. V současnosti AdSense plně podporuje 16 jazyků. AdSense pro vyhledávání je pak ještě pro pět dalších. A co je důležité – mezi těmi pěti je také čeština.

Zběžná prohlídka počeštěných stránek systému Google AdSense odhalí spěch, se kterým byly stránky překládány. Třeba na stránce slovníček Google AdSense nejsou pojmy seřazeny abecedně, je ponecháno původní anglické řazení. Část stránek je přeložena částečně nebo vůbec. Ale tyhle drobnosti překladatelé jistě postupně napraví.

Pro koho AdSense

Aby byl AdSense úspěšný, je třeba, aby byl dostatečný počet inzerentů i dostatečně velký počet webů, které jsou ochotny reklamu na své stránky umístit. Před více než rokem se v anketě pod článkem o AdSense Martina Kopty zde na Lupě šest z deseti hlasujících vyjádřilo pesimisticky k možnosti, že se AdSense prosadí v českém jazykovém prostředí. Skoro polovina hlasujících nevěřila v nalezení dostatečného počtu inzertních ploch.

Pro autory webů je AdSense velmi zajímavý program, a to nejen tím, že je pro ně zdarma. Je známé, že Češi nejsou pro domácí reklamní systémy podobného typu často „dost dobří“. Navíc mnoho z nich odmítá reklamu jako takovou. Část se ale dá obměkčit kontextovostí reklamy a skutečností, že Google na stránky nevkládá žádné blikající šílenosti. Pravidla Google AdSense jsou více demokratická – editoři AdSense hodnotí především obsah stránky, ne návštěvnost webu. Google je zase trochu napřed.

Aby se účast v AdSense výrazněji vyplatila, musí mít web dostatečně velkou návštěvnost. Platby za kliknutí na reklamu se v AdSense pohybují v řádech centů. A všichni víme, jaká je účinnost běžné reklamy. Na druhou stranu je efektivita v případě silně kontextové textové reklamy vyšší. V případě zajímavých a dostatečně navštěvovaných webů může AdSense alespoň pokrýt náklady spojené s jeho provozem.

Pokud provozujete opravdu hodně navštěvovaný web, budete moci využít program Google AdSense Premium Service. Tím hodně je myšleno minimálně pět milionů vyhledávacích dotazů nebo 20 milionů zobrazených stránek za měsíc.

BRAND24

Jak na to

Nejprve se musíte do AdSense přihlásit. Stránky, na které budete umisťovat reklamy, musí splňovat pravidla AdSense. Je potřeba si uvědomit, že stránky musí být dobře zaindexované Googlem. Při splnění podmínek byste měli do tří dnů získat email o zřízení účtu. Průvodce vás po přihlášení provede nastavením parametrů (např. formát a barvy reklam) a vygeneruje kód, který je nutné vložit do stránky. Kód nesmíte za žádných okolností měnit, jinak porušíte pravidla AdSense. Pokud vše proběhlo správně, okamžitě se začne zobrazovat kontextová reklama. A ještě připomínám: pro češtinu je zatím dostupný pouze AdSense pro vyhledávání. Věřím ale, že AdSense pro český obsah přijde brzy.

Takže shrnuto a podtrženo: pokud provozujete vlastní stránky v češtině, chcete na nich mít vyhledávání podporované Googlem, nevadí vám přiměřená reklama (zatím pouze) ve výsledcích vyhledávání a nejste zatížení iluzí, že po doručení prvního stodolarového šeku z Google budete moci přestat chodit do práce, neváhejte. Google AdSense je určen právě pro vás.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako informatik ve firmě PLASTIKA a.s. Píše weblog. conBLOG a provozuje web conVERTER.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).