Hlavní navigace

Google by měl platit všem vydavatelům, říká šéf evropského sdružení

 Autor: Isifa
David Slížek 8. 2. 2013

Dalo se to čekat – poté, co se Google dohodl s francouzskými vydavateli, rozvíjí se debata o tom, že by měl za využívání obsahu médií zaplatit i v dalších zemích.

Mají vyhledávače platit za to, že při odkazování na mediální obsah na Internetu využívají titulky a úryvky z textů? Šéf evropského vydavatelského sdružení European Publishers Council Francisco Pinto Balsemao si myslí, že ano.

„Vyhledávače spolknou více než 90 procent z příjmů z online reklamy a podstatná část z nich pochází přímo či nepřímo z neplaceného přístupu ke zpravodajskému nebo zábavnímu obsahu vytvářeného médii,“ vysvětlil své argumenty agentuře Reuters.

„Tato situace je pro evropská média nevýhodná. Jejich obsah je využíván bez souhlasu majitelů autorských práv a nikdo za něj neplatí. A všechny agregátory, jako je i Google, by platit měly. Otevřenost a ochota k vyjednávání, kterou Google prokazuje, je dobrým krokem, který teď musí pokračovat v dalších zemích Evropy,“ dodal.

Francouzská dohoda

Jeho výzva následuje poté, co Google minulý týden urovnal obdobný spor s vydavateli ve Francii. Podle dohody tam založí fond, který bude částkou 60 milionů eur pomáhat médiím při přechodu do digitální podoby a také jim prostřednictvím svých reklamních nástrojů pomůže vydělávat víc na online reklamě. Je to samozřejmě vrcholně výhodné i pro Google – za relativně malou částku tak pro svou reklamní síť získá řadu nových mediálních klientů.

WT100

Spor tedy nakonec dopadl ke spokojenosti všech. A Google, který na námitky vydavatelů v minulosti reagoval argumentem, že médiím na oplátku přivádí ze svého vyhledávání nemalou návštěvnost, nemusel splnit hrozbu, že pokud by měl být donucen za odkazy platit, raději na média úplně přestane odkazovat.

Podobným způsobem Google nedávno urovnal obdobný spor s vydavateli v Belgii. A bojuje i v Německu, kde parlament v současné době projednává zákon, který má vyhledávače k platbám přinutit.

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

DigiZone.cz: RRTV: licence pro Šlágr TV

RRTV: licence pro Šlágr TV

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Podnikatel.cz: 5 věcí, které o EET ještě nevíte

5 věcí, které o EET ještě nevíte

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

120na80.cz: Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Vitalia.cz: Tradiční čínská medicína a rakovina

Tradiční čínská medicína a rakovina

120na80.cz: Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup