Hlavní navigace

Google Chrome - nadšení i obavy

5. 9. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Internetový gigant přichází s vlastním prohlížečem a přicházejí ohlasy plné radosti a nadšení i skeptických obav.
Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Musím se přiznat, že uvedení vlastního prohlížeče ze strany Google mě příliš nepřekvapilo. Potřeba uvést prohlížeč optimalizovaný pro jeho online aplikace byla tušitelná. A opravdu snad všechno od Google na něm běží daleko rychleji, paradoxně ne vždy zcela správně.

Pokud se Chrome díváme zcela nezaujatě, pak v něm musíme vidět velice nadějný prohlížeč, který nemá v rychlosti konkurenci a oproti Firefoxu není ani tak hardwarově náročný. Zdá se, že zde vzniká prostor pro to, aby se online aplikace více přiblížily těm instalovaným. Rychlostí, stabilitou funkcemi. Ono popravdě řečeno start Docs pomocí kliknutí na položku v „oblíbených“ a start OpenOffice.org jsou trochu jiné kategorie. V tomto směru má Microsoft důvod k obavám. Jedničkou na Internetu je Google a online aplikace s sebou přináší pro mnoho uživatelů nemálo výhod. Je ale zřejmé, že tato změna nebude ze dne na den.

Na druhé straně je neméně skeptických hlasů. Google a ochrana soukromí je věc nejistá a kdo ví, jak to bude dál. Používat prohlížeč od Google znamená říci o sobě této společnosti vše. Již nebude znát jen naši poštu, oblíbené RSS, vědět, co hledáme nebo spravovat naše dokumenty, ale bude mít přehled o všech našich aktivitách na Internetu. Jedna zámořská společnost bude znát všechna naše hesla, koníčky, oblíbené weby. Nebude mnoho, co by jí zůstalo utajeno. V tomto pohledu je skepticismus zdá se na místě.

Zatím Google staví na velice tvrdém marketingu: nabídne nejlepší službu na trhu a ještě integrovanou do Google ID, takže se nemusíte registrovat, pokud již něco od nich používáte. Osobně mám pocit, že Google je v mnohém podobný alkoholu či drogám. Ve chvíli, kdy jednou opravdu začnete, vaše potřeby se zvětšují a závislost roste. Byl to na začátku e-mail? A najednou byl potřeba kalendář, stačilo kliknout, na IM ani ono kliknutí potřeba nebylo, RSS opět jeden klik…

Je zřejmé, že s tím, jak roste Google, roste i počet lidí, kteří k němu hledí s nedůvěrou a spatřují v něm určitou hrozbu. To je přirozený jev, který musí být patrný u každého podobného subjektu a Google se mu nevyhne, i když se o svou image dobráka snaží stále bojovat.

BRAND24

Sveze se Chrome na vlně Googlemanie, která postupně obchází Internetem a strhává stále více uživatelů? Nechce nám skutečnost, že tento prohlížeč má problémy s některými internetovými bankovnictvími (snad tím nejcitlivějším, co na Internetu většina lidí dělá) něco naznačit? Racionální rozhodování tentokráte nemluví pro Chrome jako pro hlavní prohlížeč, protože ještě není dostatečně stabilní a nefunguje na něm vše.

Zdá se, že máme tedy rozhodování zatím usnadněné. Ale na jak dlouho? Dáme přednost kvalitě Google a vložíme do jeho rukou svou důvěru, nebo se spokojíme s horším nástrojem za cenu pocitu nezávislosti? Je docela dobře možné, že si již brzy budeme muset klást podobné otázky a bude jistě zajímavé sledovat, jak budeme odpovídat. Osobně bych si tipnul do roka na nejméně čtyřprocentní Chrome v globálních statistikách. A co vy?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).