Hlavní navigace

Google chystá změnu, chce poskytovat výsledky, ne pouze odkazy na weby

16. 3. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Wall Street Journal upozorňuje, že Google v průběhu příštích měsíců začne daleko více poskytovat ve vyhledávání konkrétní výsledky a méně pouze odkazy na weby, kde je (možná) můžete najít. Média to označují za nástup „sémantického vyhledávání“.

Příchod „sémantického vyhledávání“ by měl být jednou z největších změn v historii společnosti a mohl by ovlivnit miliony webů (a také miliony expertů na SEO, kteří se starají o nejlepší  umístění výsledků ve vyhledávání). Nové vyhledávání by mělo i lépe porozumět tomu, o čem na konkrétní webové adrese „píší“ a dokázat poskytnout lepší a relevantnější výsledky.

Hlavním nástrojem změny se stane databáze stovek milionů „entit“ (lidí, míst, věcí),  kterou Google v tichosti buduje poslední dva roky. Podle Armita Singhala s její pomocí Google dokáže lépe spojit vyhledávanou frázi a odpovídající výsledky. A také lépe rozpoznat souvislost. Podle Singhala se vyhledávání v Google více přiblíží tomu, „jak lidé chápou svět“, a přestane se spoléhat na náhodu (či štěstí), že na váš dotaz někde existuje odpovídající webová stránka s odpovědí. Zmíněná databáze má dnes okolo 220 milionů záznamů a je zajímavé, že ji Google získal akvizicí společnosti Metaweb.

Velká změna, konec deseti modrých odkazů

Singhal ve WSJ uvádí příklad, že pokud budete hledat pro „Lake Tahoe“ (jezero Tahoe), Google zprostředkuje klíčová fakta, která o hledaném objektu ví – kde se nachází, v jaké výšce, průměrné teploty či obsah soli. Na rozdíl od dnešního stavu, kdy ve výsledcích dostanete odkazy na návštěvnické středisko, stránku na Wikipedii a odkaz na mapu. Co je ale ještě podstatnější, pro „komplexnější“ dotazy Google může přímo poskytnout odpověď, nikoliv odkazy na další weby. Jako příklad je uváděno „Jakých je deset největších jezer v Kalifornii?“.

V českém případě by se asi bylo třeba možné chtít zeptat „jak vysoká je Sněžka“. Což je dobrý příklad, na kterém je vidět, že se právě tuhle informaci z Google přímo nedozvíte. Pro odpověď musíte na Wikipedii (první výsledek), případně si přečíst popisek k druhému nalezenému odkazu.  Podobně dopadnete s dotazem „how big is Mount Everest“, přímo prozatím odpověď nedostanete, ale najdete ji také v popisku u druhého nalezeného odkazu.

Bing.com spouštěl Microsoft (v roce 2009) s kampaní ukazující jejich vyhledávač jako něco lepšího, než Google. Vyhledávač, který je lepší než „10 modrých odkazů od Google“. Ve skutečnosti se Bing.com od Google příliš neliší, byť i Microsoft má v portfoliu specialisty na sémantické vyhledávání. V roce 2008 koupil Microsoft společnost Powerset (za 100 milionů dolarů). Dodnes ale žádný reálný výsledek akvizice k vidění není.

Zásadní změna? Přechod od vyhledávání prostřednictvím klíčových slov k vyhledávání sémantickému. Zatímco v stávajícím případě je význam určován v zásadě podle slov obsažených v textu a odkazech na daný text vedoucích, v případě novém by skutečně mělo jít o pochopení skutečného významu slov.

Velká změna pro všechny

Nové vyhledávání se pochopitelně neobjeví hned. Během nadcházejících měsíců přijdou první změny, ale celý proces je, podle WSJ, otázkou několika let. A bude znamenat řadu změn pro společnosti využívající Google pro získávání zákazníků, ale také pro samotný Google. Vyhledávání byl jeho doposud zásadní a nejdůležitější předmět podnikání a přináší většinu příjmů.

Pro ty co se spoléhají na SEO by už první změny mohly ovlivnit 10–20 % dotazů a odrazit se tak, zpravidla nepříznivě, na příchodech z Google. Pro ty, co využívají inzerci na Google, by změna mohla přinést zlepšení, místo závislosti na konkrétních klíčových slovech by mělo být možné cílit inzerci lépe, s pochopením významu a kontextu.

Podle WSJ Google mimo jiné doufá, že změna může přinést zvýšení času, který návštěvníci tráví právě na www.google.com a bude se mu tak dařit více konkurovat sociálním sítím. V rámci nového vyhledávání by mohl zprostředkovat i řadu dalších užitečných informací, včetně těch, které by mohly vést k prodeji obsahu či zboží.

Podle Dannyho Sullivana jde o nafouknuté PR

Search Engine Land upozorňuje, že Google se v sémantickém vyhledávání pohybuje už dlouho. Od nabízení synonym ke slovům až po složitější situace, kdy Google na určité dotazy nabízí podstatně složitější výsledky, než pouhých „10 odkazů“. Včetně různých rozšíření – jako je třeba vyhledávání hudby, informace o počasí, sportovní výsledky, letecké spoje, informace o akciích, atd. Připomíná i existenci Google Squared experimentu z roku 2010.

Na článku od Danny Sullivana je ale zajímavý hlavně závěr, domnívá se totiž, že WSJ (a ostatní) naletěli Google PR. A navíc vše „nafukují“, jak už u těchto médií bývá zvykem.

Danny Sullivan ale také upozorňuje na Wolfram Alpha, kde nelze nepřipomenout větu z článku Mýtus sémantického webu nebo znalostní vyhledávač Wolfram Alpha?

Se sémantickým webem je to podobné jako s Yettim či Járou Cimrmanem – víme toho o nich mnohé, ale ve skutečnosti je nikdo neviděl. 

Měl to být Wolfram Alpha, kdo měl porazit Google a změnit svět. Nezměnil. Sice stále existuje, ale to je asi tak všechno, revoluce se nekonala. Čas od času ho (spíše pro zábavu) možná použijete. Byť až tak bezvýznamný není, dobré využití našel například v Siri od Apple. A to může znamenat hodně.

Dočkáme se sémantického vyhledávání?

Od Google se o evoluci či revoluci moc nedozvíte, následující komentáře byly poskytnuty Google jako odpověď na dotazy položené v rámci vzniku tohoto článku:

BRAND24

  • Každý den zlepšujeme naše schopnosti dávat nejlepší odpovědi na vaše otázky, tak rychle, jak je to možné. V rámci toho převádíme hrubá data na znalosti milionů uživatelů okolo celého světa
  • Naše schopnost toto dodávat je ale funkčností porozumění otázkám a také skutečného porozumění všech dat, které se někde nacházejí. Aktuálně je naše porozumění hodně omezené. Zkuste se například zeptat na „10 nejhlubších jezer v USA“ a dostanete odpovědi založené na těchto slovech. Ne ale protože rozumíme tomu, co je hloubka, či co je to jezero.
  • V roce 2010 jsme koupili Freebase, open-source znalostní graf, a od té doby jsme jej zvětšili z 12 milionů propojených entit a atributů na více než 200 milionů.
  • Naše vize tohoto znalostí grafu je v podobě pomůcky pro vytváření více znalostí – nekončící cyklus kreativity a porozumění.

Sémantické vyhledávání je tak jako tak stále v nedohlednu. A pokud bychom se nad tím měli opravdu vážně zamyslet, tak ještě musíme dodat, že pro naši malou českou kotlinu, zásadně hovořící jakýmsi obskurním českým jazykem, je v ještě větším nedohlednu. Ale bude zajímavé sledovat, zda se opravdu něco změní. Neuškodila by r/evoluce.

Zdroje: Google Gives Search a Refresh (WSJ), WSJ Says Big Google Search Changes Coming? Reality Check Time! (Search Engine Land) a Google

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).