Hlavní navigace

Google daň znovu na scéně. Evropa uvažuje o placení za odkazy na články

25. 3. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Mohlo by to nejenom znamenat konec Google News v Evropě, ale – jak vyzkoušelo Španělsko – řadu dalších velmi nepříjemných dopadů pro vydavatele.

Dokud se „Google daň“ snažila zavést jen Francie a Německo, mohli jsme se smát a ťukat si na čelo. Ale podle úvah Evropské komise v Commission seeks views on neighbouring rights and panorama exception in EU copyright to začíná být vážnější.

V rámci „aktualizace autorského práva pro digitální věk“ uvažuje o zavedení plošného vybírání peněz od (hlavně, ale nejenom) Googlu. Za co? Za to, že při odkazování na weby vydavatelů používá úryvky jejich obsahu (snippets).

Vedle toho se ještě Komise chystá řešit otázku toho, jestli si vůbec smíte fotit (a reprodukovat) budovy či sochy, které jsou umístěny trvale na veřejně přístupných místech (tzv. svoboda panoramatu).

Nutno zdůraznit, že Evropská komise k těmto tématům aktuálně pouze sbírá informace, názory, postoje a analyzuje situaci. A v rámci vyhlášené veřejné konzultace můžete konečné vyznění pravidel ovlivnit i vy.

Platba za odkaz

Máme přitom už několik příkladů, jak zpoplatnění úryvků v praxi nefunguje. Vedle Německa a Francie si už něco podobného vyzkoušelo i Španělsko. Po přijetí zákona, který platby za snippety vynucoval, Google prostě Zprávy Google (Google News) pro Španělsko vypnul. Výsledek zavedení zpoplatňujícího zákona byl podle loňské studie tamního sdružení vydavatelů AEDE jasný: pokles návštěvnosti v průměru o 6 % (u těch menších dosáhl až 14 %).

Celé je to ještě absurdnější v tom, že evropští vydavatelé se chystají bojovat proti Googlu a chtějí od něj získat další příjmy a zároveň dobrovolně odevzdávají svůj obsah Applu či Facebooku, kde sice dostávají nějaký ten podíl na příjmu z reklamy, ale rozhodně ne podíl férový či odpovídající. A čím více (zejména) Facebooku umožňují, aby je zamknul do svého ekosystému, tím hůře později dopadnou.

Vydavatelé bohužel skutečně k celému „autorskému právu v digitálním věku“ přistupují tak, že prostě chtějí změnit autorské právo tak, aby odkazování na média bylo podmíněno placením. 

Zloděj křičí, chyťte zloděje

Zároveň sami prosluli tím, že řada z nich stále „neumí“ odkazovat na zdroj informací a v řadě případů mají velmi kreativní postupy, jak se vůbec vyhnout korektnímu označení zdroje. Běžné je vykrádání videí z YouTube, celé pořady sestavené pouze ze stažených videí, vydávání těchto videí za „příspěvky čtenářů“ ve snaze se vyhnout tomu, že by měli za autorské dílo platit. Nemluvě o záplavě „Zdroj: Internet“ či „Zdroj: YouTube“. 

Pokud by vydavatelská lobby uspěla, doplatí na to Evropa jako celek. Google své Zprávy prostě pro Evropu vypne, stejně jako už to udělal ve Španělsku. Twitter a sociální sítě znemožní odkazovat na média v Evropě a celý mediální trh se na to bude jenom bezmocně dívat.

UX DAy - tip 2

Proti mediálnímu lobbingu se můžete zkusit ohradit v kampani Save the link (česky). Tedy za předpokladu, že na vás po odeslání hlasu nevyběhne nějaké to „Undefined index: event_code“.  Jakkoliv je to formální krok, tak neuškodí. 

K samotné výše uvedené výzvě Evropské komise se navíc můžete také vyjádřit, k tomu účelu mají online formuláře, ale připravte se na to, že je velmi komplikovaný.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).