Google Instant: vyhledávání v reálném čase

Google představil vizi, jakým směrem by se v budoucnu mělo ubírat vyhledávání na Internetu. Google Instant zobrazuje výsledky v reálném čase ještě dříve, než dopíšete hledaný výraz. Něco podobného ale vyvíjeli v Yahoo už před čtyřmi lety. Instant předznamenává zásadní změny pro koncové uživatele, ale také pro zadavatele reklamy, SEO agentury či tvůrce obsahu.

Google na středeční tiskové konferenci představil vizi, jakým směrem by se mělo v budoucnu ubírat vyhledávání na Internetu. Vyhledávače dnes pracují s rychlostí a relevancí výsledků a stále větší důležitost získává indexace v reálném čase. Právě rychlost je jednou z vlastností, která se v souvislosti s Google Instant skloňuje nejčastěji.

Nové vyhledávání od Google totiž umožňuje zobrazovat výsledky vyhledávání v reálném čase. V okamžiku, kdy do políčka vyhledávače napíšete první písmeno, dostáváte pomocí našeptávače na výběr z možných výrazů a zároveň se vám automaticky díky Ajaxu objeví výsledky, které se zadáním dalších písmen neustále aktualizují a zpřesňují. Podle představitelů Google tento systém může zkrátit vyhledávání požadovaného dotazu v průměru o dvě až pět sekund.

Oficiální video představující Google Instant

Yahoo předběhlo dobu

První náznaky, že Google v oblasti vyhledávání něco chystá, se objevily už minulý měsíc, kdy si někteří uživatelé všimli, že vyhledávač zobrazuje výsledky už v okamžiku, kdy vepisují hledaný výraz do políčka vyhledávače. Ačkoli je dnes právě Google Instant označovaný za směr, kterým se do budoucna budou vyhledávače vydávat, ve skutečnosti se jedná o poměrně starý koncept, který se objevil na webu už před pěti, šesti lety, tehdy však pravděpodobně předběhl dobu.

V roce 2005, shodou okolností, také v září spustilo Yahoo nástroj Instant Search, který byl též díky Ajaxu schopný dávat velmi rychle relevantní výsledky. Vývojáři z Yahoo pracovali ale také na projektu Livesearch, který se v mnohém podobal právě Google Instant.

Vyhledávání v reálném čase fungovalo už v roce 2006.

Výsledky hledání se zobrazovaly ihned v okamžiku, kdy uživatel zadával výraz do vyhledávače. Livesearch zobrazoval také podobné výrazy, slovní spojení, ve kterých se hledané slovo vyskytovalo a podporoval též klávesové zkratky tak, aby byl proces vyhledávání co možná nejvíce urychlen. Nakonec poslalo projekt k ledu samotné vedení Yahoo. Stála za tím pravděpodobně neochota podstoupit určité riziko uvedení nového konceptu na trh, stejně tak jako nedostatečná infrastruktura, která neumožňovala nabídnout vyhledávání v reálném čase všem uživatelům.

Opera se musí vydávat za Firefox

Google Instant funguje v současné době ve Spojených státech, Rusku a dalších pěti evropských státech. Brzy by se ale měl objevit i na ostatních trzích, mezi kterými s velkou pravděpodobností nebude chybět ani Česká republika, která, díky svému specifickému rozložení sil v oblasti vyhledávačů, slouží Google dlouhodobě jako určitá laboratoř, ve které testuje své nové služby. Ochuzeni nebudou ani majitelé mobilních zařízení, pro něž bude Google Instant k dispozici v příštích několika týdnech. Zatím ale není příliš zřejmé, zdali se stejný koncept v budoucnu uplatní i v případě vyhledávání obrázků.

Instant spustíte na novějších verzích čtyřech nejrozšířenějších prohlížečů. Potřeba je tedy minimálně Google Chrome 5, Mozilla Firefox 3, Safari 5 a Internet Explorer 8. Uživatelé, kteří používají prohlížeč Opera, mají zatím smůlu. Aby si mohli Instant vyzkoušet, musí Operu maskovat jako Firefox. Oficiální podporu pro Operu sice Google slibuje, přesný termín zatím neohlásil. Včera se pouze omezil na konstatování, že to bude brzy.

Tento postup funguje i pro zobrazení Google Instant.

Nová podoba vyhledávání naplňuje vize, o kterých se mluví už několik let. Vyhledávače se stále více proměňují z pasivního nástroje v aktivního rádce, který bude schopný na základě informací odhadovat, co ve skutečnosti potřebujeme najít, a nabídne nám relevantnější výsledky. Na tiskové konferenci, která se konala v San Francisku, bylo například přítomným novinářům názorně předvedeno, jak vyhledávač dokáže pracovat i s informacemi o vaší aktuální poloze. V případě zadání výrazu „počasí“ zobrazí widget s aktuálním počasím v místě, na kterém se právě nacházíte. A rázem tu máme výborný nástroj, který, stejně jako například nedávno spuštěné Facebook Places, líčí na peněženky lokálních podnikatelů.

Ovlivní AdWords a SEO, ale nikdo netuší jak

Google Instant bezesporu předznamenává zásadní změny pro koncové uživatele, ale také pro zadavatele reklamy, mediální a SEO agentury, či pro samotné výrobce obsahu a tvůrce webových stránek. Tou nejviditelnější změnou je postupné upozaďování významu tlačítek. Bez tlačítka „Hledej“ si zatím vyhledávač nelze představit. Nyní se zdá, že ho brzy čeká odchod do virtuálního propadliště dějin.

Hledání rychlé, jako Bob Dylan.

Google si sice nechává otevřená zadní vrátka, když uživatelům umožňuje Instant vypnout. Tato možnost ale pravděpodobně jednoho dne zmizí, zejména pokud Instant nebude mezi uživateli přijat vyloženě negativně. Určitému procentu nový systém ale nemusí vyhovovat už jen proto, že je bude rozptylovat neustálé „poblikávání“. Objevily se ale už informace, že pokud si na tuto skutečnost bude stěžovat mnoho uživatelů, je Google připraven zobrazování výsledků o něco zpomalit.

EBF16

Google Instant mění zažité principy vyhledávání a velmi pravděpodobně změní i způsob, jakým budou uživatelé zacházet s výsledky hledání. To samozřejmě bude v některých případech znamenat nutnost úprav optimalizace stránek pro vyhledávač a zároveň to ovlivní i oblast SEO. Pro SEO analytiky bude napříště složitější určit, jaké výsledky nejlépe odpovídají konkrétním dotazům, protože výsledky se budou neustále měnit tak, jak bude uživatel psát. Navíc výsledky jsou jiné pro každého jednotlivce, v závislosti na doplňujících informacích, jako je například již zmiňovaná poloha.

Google také přiznává, že „nové“ vyhledávání bude mít vliv i na kontextovou reklamu. Někteří zákazníci se prý budou potýkat s výkyvy v AdWords impresích. Jenže ani Google sám pravděpodobně netuší jak velký efekt na AdWords a imprese bude mít skutečnost, že při zadání několika písmen hledaného výrazu, Google podle určitého algoritmu automaticky hádá, o jaké slovo se jedná, a k němu rovnou zobrazuje výsledky i s kontextovou reklamou. Přestože ve skutečnost hledáte úplně něco jiného.

Anketa

Líbí se vám Google Instant?

22 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 9. 2010 17:10

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »