Hlavní navigace

Google koupil firmu na rozpoznávání smyslu textu

Michal Jiránek

Google učinil další významný tah v soutěžení s Overture, když ve středu oznámil akvizici společnosti Applied Semantics, která se zabývá praktickým využitím analýzy smyslu textu. Google s novou firmou získává i její produkty AdSense a KeywordSense, které připojují reklamu k textu podle jeho smyslu.

Od středy se mezi konzultanty pro optimalizaci na Internetu nemluví o ničem jiném než o nové akvizici, kterou provedl Google. Google odkoupil společnost Applied Semantics, jež se už čtyři roky zabývá analýzou obsahu pro spojení s vhodnou tematicky zaměřenou reklamou. Jinými slovy, software Applied Semantics pozná, kdy Jaguár neoznačuje zvíře ani značku automobilu, ale vývojový stupeň operačního systému, a vhodně zařadí reklamu na výrobky firmy Apple.

Zjednodušeně řečeno, vtip je v tom, že firma Applied Semantics vytvořila pod názvem CIRCA patentovanou bázi z milionů slov, která jsou uspořádána do skupin a popsána podle svého smyslu v běžném jazyce. Podobně je uspořádán také katalog Open Directory Project.

K čemu Google může software na analýzu obsahu použít? Od chvíle, kdy Google koupil systém pro správu weblogů Blogger, zobrazují se na freewebu BlogSpot, kam jsou weblogy často umisťovány, reklamy svázané s obsahem daného blogu. Na weblogu Nárazník se proto často zobrazují reklamy v češtině, nebo alespoň na Českou republiku zaměřené. Googlu už dochází, že daleko zajímavější by bylo zobrazovat tu reklamu, která by se úžeji týkala právě obsahu blogu. Nárazník například píše o hudbě, takže hudební reklama by se tu vyjímala lépe než odkaz na pražské hotely.

Druhým místem, kde se spojování obsahu s reklamou může objevit, je přímo vyhledavač Google. Ten nyní poskytuje textovou reklamu vázanou na klíčové slovo. Reklama se nyní ještě nezobrazuje na všech stranách s výsledky vyhledávání, protože přiřazování přes klíčová slova je poměrně přesné. Pokud by měli inzerenti možnost definovat oblasti, kde se mají reklamy zobrazovat, o něco vágněji, anebo naopak u přeplacených klíčových slov přesněji, mohl by Google ještě více z reklamy profitovat. A právě tento důvod za akvizicí vidí komentátoři zahraničních listů.

Ovšem Google může technologii Applied Semantics využít i k vylepšení svého hlavního produktu – vyhledavače. Googlu by se hodilo, kdyby uměl slučovat zdroje na webu do skupin podle jejich společného tématu. Při řazení výsledků vyhledávání by pak mohl lépe hodnotit zdroje s odkazy spojujícími stránky v rámci jedné skupiny. Dnes si takový postup ještě příliš dovolit nemůže. Posuďte sami, nakolik je rozumné Linux v kanceláři, Konferenci o chemii a server o koních spojovat do stejné skupiny s Internet Infem.

O mnoho lépe na Google zatím nefunguje ani služba Google Sets, která je zatím dostupná jen na laboratorních stránkách. Pokud Googlu sdělíme, že nás zajímá skupina klíčových slov spojená s apple a jaguar, dostaneme velmi podivné výsledky. Namísto toho, aby Google odhalil, že nás zajímají jen klíčová slova spojená s operačním systémem firmy Apple, je schopen nabídnout nám pomeranče, banány, Audi, BMW, Microsoft a Adobe – Google jakoby nechápal, co má Apple s jaguárem společného.

FIN17_bilka

V krátkodobém horizontu ale půjde Googlu spíše o cílení reklamy. Jak se ve svém článku na SiliconValley zmiňují Pamela Parkerová a Michael Singer, Applied Semantics patří mezi deset největších (měřeno obratem) obchodních a technologických partnerů Overture, největšího konkurenta Googlu. Smlouva s Overture vyprší Applied Semantics až v srpnu příštího roku.

Akvizice Applied Semantics je pro Google poměrně velká. Firma Applied Semantics zaměstnává kolem 40 lidí a Google se rozhodl, že společnost nebude stěhovat, ale zřídí v Santa Monice, sídle Applied Semantics, jižní vývojářské centrum. Bude to už třetí vývojářské centrum poté, kdy Google nedávno oznámil otevření vývojářského centra na východním pobřeží USA v New Yorku. Další podrobnosti akvizice nejsou dosud známy.

Našli jste v článku chybu?
30. 4. 2003 13:15
Stanislav Kozina (neregistrovaný)
Dovedu do urcite miry pochopit, ze nekdo prohlasuje, ze vidi vysledky v dohledne dobe a pritom se zadnych nedockame. Mene ovsem chapu, jak nekdo muze tvrdit, ze je nejaky vysledek v nedohlednu - ledaze by snad mel na mysli svuj vyhled. BTW, neco jako "stredoskolsky profesor" v CR neexistuje.
30. 4. 2003 13:15
Stanislav Kozina (neregistrovaný)
S češtinou to ale ani ti nejzručnější programátoři asi daleko nedotáhnou Ja bych byl s takhle kategorickymi formulacemi opatrnejsi. Prilis mi to pripomina volani po zruseni patentoveho uradu (nekdy pred 100 lety), protoze vsechno jiz prece bylo vynalezeno a nic noveho nelze objevit ;-)