Hlavní navigace

Google koupil firmu na rozpoznávání smyslu textu

Michal Jiránek 28. 4. 2003

Google učinil další významný tah v soutěžení s Overture, když ve středu oznámil akvizici společnosti Applied Semantics, která se zabývá praktickým využitím analýzy smyslu textu. Google s novou firmou získává i její produkty AdSense a KeywordSense, které připojují reklamu k textu podle jeho smyslu.

Od středy se mezi konzultanty pro optimalizaci na Internetu nemluví o ničem jiném než o nové akvizici, kterou provedl Google. Google odkoupil společnost Applied Semantics, jež se už čtyři roky zabývá analýzou obsahu pro spojení s vhodnou tematicky zaměřenou reklamou. Jinými slovy, software Applied Semantics pozná, kdy Jaguár neoznačuje zvíře ani značku automobilu, ale vývojový stupeň operačního systému, a vhodně zařadí reklamu na výrobky firmy Apple.

Zjednodušeně řečeno, vtip je v tom, že firma Applied Semantics vytvořila pod názvem CIRCA patentovanou bázi z milionů slov, která jsou uspořádána do skupin a popsána podle svého smyslu v běžném jazyce. Podobně je uspořádán také katalog Open Directory Project.

K čemu Google může software na analýzu obsahu použít? Od chvíle, kdy Google koupil systém pro správu weblogů Blogger, zobrazují se na freewebu BlogSpot, kam jsou weblogy často umisťovány, reklamy svázané s obsahem daného blogu. Na weblogu Nárazník se proto často zobrazují reklamy v češtině, nebo alespoň na Českou republiku zaměřené. Googlu už dochází, že daleko zajímavější by bylo zobrazovat tu reklamu, která by se úžeji týkala právě obsahu blogu. Nárazník například píše o hudbě, takže hudební reklama by se tu vyjímala lépe než odkaz na pražské hotely.

Druhým místem, kde se spojování obsahu s reklamou může objevit, je přímo vyhledavač Google. Ten nyní poskytuje textovou reklamu vázanou na klíčové slovo. Reklama se nyní ještě nezobrazuje na všech stranách s výsledky vyhledávání, protože přiřazování přes klíčová slova je poměrně přesné. Pokud by měli inzerenti možnost definovat oblasti, kde se mají reklamy zobrazovat, o něco vágněji, anebo naopak u přeplacených klíčových slov přesněji, mohl by Google ještě více z reklamy profitovat. A právě tento důvod za akvizicí vidí komentátoři zahraničních listů.

Ovšem Google může technologii Applied Semantics využít i k vylepšení svého hlavního produktu – vyhledavače. Googlu by se hodilo, kdyby uměl slučovat zdroje na webu do skupin podle jejich společného tématu. Při řazení výsledků vyhledávání by pak mohl lépe hodnotit zdroje s odkazy spojujícími stránky v rámci jedné skupiny. Dnes si takový postup ještě příliš dovolit nemůže. Posuďte sami, nakolik je rozumné Linux v kanceláři, Konferenci o chemii a server o koních spojovat do stejné skupiny s Internet Infem.

O mnoho lépe na Google zatím nefunguje ani služba Google Sets, která je zatím dostupná jen na laboratorních stránkách. Pokud Googlu sdělíme, že nás zajímá skupina klíčových slov spojená s apple a jaguar, dostaneme velmi podivné výsledky. Namísto toho, aby Google odhalil, že nás zajímají jen klíčová slova spojená s operačním systémem firmy Apple, je schopen nabídnout nám pomeranče, banány, Audi, BMW, Microsoft a Adobe – Google jakoby nechápal, co má Apple s jaguárem společného.

V krátkodobém horizontu ale půjde Googlu spíše o cílení reklamy. Jak se ve svém článku na SiliconValley zmiňují Pamela Parkerová a Michael Singer, Applied Semantics patří mezi deset největších (měřeno obratem) obchodních a technologických partnerů Overture, největšího konkurenta Googlu. Smlouva s Overture vyprší Applied Semantics až v srpnu příštího roku.

Akvizice Applied Semantics je pro Google poměrně velká. Firma Applied Semantics zaměstnává kolem 40 lidí a Google se rozhodl, že společnost nebude stěhovat, ale zřídí v Santa Monice, sídle Applied Semantics, jižní vývojářské centrum. Bude to už třetí vývojářské centrum poté, kdy Google nedávno oznámil otevření vývojářského centra na východním pobřeží USA v New Yorku. Další podrobnosti akvizice nejsou dosud známy.

Našli jste v článku chybu?

30. 4. 2003 13:15

Stanislav Kozina (neregistrovaný)
Dovedu do urcite miry pochopit, ze nekdo prohlasuje, ze vidi vysledky v dohledne dobe a pritom se zadnych nedockame.

Mene ovsem chapu, jak nekdo muze tvrdit, ze je nejaky vysledek v nedohlednu - ledaze by snad mel na mysli svuj vyhled.

BTW, neco jako "stredoskolsky profesor" v CR neexistuje.



30. 4. 2003 13:15

Stanislav Kozina (neregistrovaný)
S češtinou to ale ani ti nejzručnější programátoři asi daleko nedotáhnou

Ja bych byl s takhle kategorickymi formulacemi opatrnejsi. Prilis mi to pripomina volani po zruseni patentoveho uradu (nekdy pred 100 lety), protoze vsechno jiz prece bylo vynalezeno a nic noveho nelze objevit ;-)

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte