Hlavní navigace

Google koupil YouTube...

Petr Fryš 11. 10. 2006

... za 1,65 miliardy USD. Zpráva, která včera překvapila většinu lidí. Již v pátek se sice na webu deníku The Wall Street Journal objevila spekulace o plánované transakci, ale málokdo tomu věřil. Přinejmenším nikdo nevěřil, že se celý obchod uskuteční tak rychle. Zvláště když zakladatelé YouTube jakékoli nabídky na prodej svého úspěšného start-upu vytrvale odmítali (YouTube vznikl teprve v únoru 2005).

Úspěch YouTube je jako dělaný pro vydání knížky o chudých studentech, kteří měli dobrý nápad. Celý systém sdílení videa totiž vznikl v obligátní americké garáži, kde ho vymysleli tři mladíci, do té doby pracující ve společnosti PayPal. Ještě před oficiálním spuštěním serveru, který do začátku získal 11,5 miliónů dolarů rizikového kapitálu, bylo na YouTube přes milión krátkých klipů a uživatelé na server nahrávali denně okolo 8000 videosouborů.

V současnosti (podle Hitwise, data ke konci září 2006) navštěvuje YouTube téměř 47 procent všech uživatelů směřujících na stránky nabízející sdílení videosouborů. Pouze 22% podíl měl druhý MySpace.com a 11 procent pak Google Video. Řeč čísel můžeme zakončit statistikou, která říká, že na YouTube stráví uživatelé průměrně 18 minut a 33 vteřin, kdežto na Google Video to je pouze 9 minut a 9 vteřin.

YouTube je z hlediska návštěvnosti jasnou jedničkou, nicméně částka 1,65 miliardy dolarů, byť nebude zaplacena v hotovosti, je podle většiny analytiků neúměrně vysoká. Google chce samozřejmě využít reklamního potenciálu YouTube, ale je důležité zmínit, že jednička na poli sdílení videosouborů nikdy nevygenerovala zisk a zatím pouze koketovala s některými možnostmi obchodních modelů. Podle průzkumu Online Publisher Association však 69 procent Američanů navštěvuje stránky s videosoubory, 24 procent z nich minimálně jednou týdně a 5 procent dokonce každý den. To představuje obrovský potenciál k navýšení reklamních příjmů a bude na Googlu, aby peníze z YouTube vytáhl.

Jako špatná cesta se ukázalo vkládání reklamního sdělení před videoklip, a tak musí Google peníze od inzerentů získat jinak. Například tím, že prostřednictvím YouTube a Google Video poskytne uživatelům reklamní teasery zadavatelů nebo bude oficiálně šířit úspěšné reklamní spoty inzerentů (kteří za to samozřejmě budou platit). Tento model by mohl fungovat, protože nedávno měla úspěch hodně sdílená upoutávka na nové album Paris Hilton. V současnosti mezi uživateli boduje třeba nová kampaň oděvního giganta H&M s předělávkou hitu Just Can´t Get Enough od Depeche Mode. Nenásilná, ale zároveň fungující reklama využívá síly komunitních systémů.

WT100

Jednou z budoucích komplikací pro Google by mohly být žaloby. YouTube sice oznámil, že podepsal několik smluv o distribuci obrazového materiálu, ale i tak to pro Google může znamenat problémy. Je totiž možné, že YouTube bude nyní snadnějším soustem pro ty, kterým se nelíbí porušování jejich autorských práv na stránkách YouTube. Ať to dopadne jakkoli, jedno je jisté: z Googlu se stává internetový gigant, jehož kroky v poslední době připomínají Microsoft před 10 lety.

The Economist v článku z letošního června poukázal na to, že obě firmy se stále více podobají jedna druhé. Důvodem je podle magazínu zavádění stále nových a nových služeb. Tím vyhledávací jednička tříští pozornost a hrozí ji to, co před lety Microsoftu – máme jeden silný produkt, ale v ostatním jsme průměrní až podprůměrní. Ve sdílení videosouborů Google zaostával, a tak si prostě YouTube koupil. Na řadě je tak možná oblast instant messagingu či novinového zpravodajství. V těchto oblastech se Googlu také zrovna nedaří.

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Podnikatel.cz: Zorientujte se. Odkdy se vás týká EET?

Zorientujte se. Odkdy se vás týká EET?

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Lupa.cz: Kde leží hardwarový pupek světa?

Kde leží hardwarový pupek světa?

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Podnikatel.cz: Znáte už 5 novinek k #EET

Znáte už 5 novinek k #EET

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

DigiZone.cz: UPC má v nabídce Discovery v HD

UPC má v nabídce Discovery v HD

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Root.cz: Bezpečný router Omnia právě dorazil

Bezpečný router Omnia právě dorazil

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DigiZone.cz: Funbox 4K v DVB-T2 má ostrý provoz

Funbox 4K v DVB-T2 má ostrý provoz

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?