Google kupuje za 65 miliard korun výrobce termostatu a detektoru kouře

Společnost Nest, která má v portfoliu pouze dva výrobky, se má stát základem pro další směr, kterým se chce Google do budoucna vydat.

Firma, která nabízí chytrý termostat a detektor kouře, byla založena před čtyřmi lety. Termostat šel do prodeje v listopadu 2011, detektor kouře loni. Oba výrobky spojuje elegantní design a schopnost vzájemné komunikace. Stejně tak jako možnost ovládat je prostřednictvím chytrého mobilního telefonu. Termostat je schopný se učit a chovat se na základě vašich zvyklostí.

Zajímavé je, že společnost Nest založili bývalí manažeři firmy Apple. Matt Rogers se v Applu věnoval oblasti vývoje softwaru, zatímco jméno Tonyho Fadella je spjato s přehrávačem iPod. Právě Fadell bývá označován za otce iPodu.

Už z dřívějších vyjádření představitelů firmy Nest bylo zřejmé, že termostaty a detektory kouře jsou jen začátek. „Lidé zapomínají, že iPod začal přehrávat hudbu v roce 2001, potom byl v roce 2007 představen iPhone a dva roky nato iPad. Nebylo to vše najednou. Budujeme nyní takovou cestu,“ prohlásil loni v říjnu pro Forbes Matt Rogers.

Tony Fadell zase přirovnal vývoj detektoru kouře k vývoji iPhonu. „Když jsme se rozhodli vyrobit iPhone, lidé nám říkali, že bychom měli najmout skupinu designérů mobilních telefonů a přidat k tomu kouzlo Applu. Já jsem řekl ne. Vyvíjíme hardware, software a služby a přidáváme k tomu trochu mobilního telefonu. Je to to samé, co nyní děláme zde v Nestu. Protect má v sobě trochu detektoru kouře a detektoru oxidu uhelnatého, ale vy potřebujete další věci – algoritmy a senzory, konektivitu, aplikace a data, abyste tuto kategorii výrobků přetvořili,“ uvedl pro Wired Tony Fadell.

Alespoň podle informací, které pronikly na veřejnost, se zdá, že Nest je se svými produkty úspěšný. Neoficiální informace hovoří o tom, že firma měsíčně prodává v průměru 40 tisíc termostatů. Jeden přitom přijde na 250 dolarů. Zástupci společnosti údaj nepotvrdili, nicméně Fadell loni v prosinci prozradil, že termostaty od Nestu je již vybaveno skoro jedno procento domácností ve Spojených státech. To by odpovídalo zhruba 1,1 milionu domácností a tedy i stejnému počtu prodaných termostatů.

CIF16

Prodej firmy právě Googlu není příliš velkým překvapením, protože ten byl v Nestu zainteresován už delší dobu prostřednictvím svého investičního fondu. Ačkoli částka může na první pohled působit přepáleně, pro Google který má v současné době volných zhruba 56 miliard dolarů, je to jen kapka v moři.

Nest přitom nevydělává jen na samotných prodejích zařízení, ale také na smlouvách s dodavateli energií. Ti firmě platí mezi 30 a 50 dolary ročně za každý termostat, který je zapojen do programu dodavatele energie. Pokud uživatel svolí k účasti v programu, Nest například dočasně, několik hodin denně, na dálku ovládá vytápění a klimatizaci v domě. Podle Fadella to dokáže ušetřit náklady na energie až o 50 % a umožňuje přesměrovat silovou elektřinu z prázdných domů jinam. Díky akvizici se tak Google stává prostředníkem mezi dodavateli elektrické energie a zákazníky a může tak hrát důležitou roli v programech usilujících o efektivnější využívání energie.

19 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 1. 2014 21:22

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »