Google má lepší služby než je Skype, ale potřebuje je zkonsolidovat

Microsoft si koupil Skype, ale Google nemusí závidět. Jeho komunikační služby rovněž stojí za pozornost. Je jich ale příliš mnoho. Znáte je všechny?

Když Microsoft v roce 2011 koupil za 8,5 miliardy dolarů komunikační službu Skype, získal v bitvě o internetové pozice proti Googlu velmi cennou zbraň, jejíž sílu umocňuje stále těsnější propojování s Facebookem. Podle zákulisních informací měl Google o Skype také zájem a spolu s ním prý také Facebook a Apple. Nakonec však populární VoIP a IM služba skončila v rukou Microsoftu.

Pro Google tím nastala prekérní situace, protože Skype je ucelená a oblíbená komunikační služba dostupná napříč platformami a zařízeními, ze které Microsoft chce vytvořit pilíř svého nového internetového portfolia. Provázáním se Skypem hodlá zatraktivnit své další produkty a služby, z nichž mnohé konkurují právě Googlu. Skype má navíc upevnit pozice Microsoftu ve firemní sféře, kam se dere Google se svými cloudovými službami. 

Google má řadu vlastních komunikačních služeb, ale právě v tom je problém. Jeho nabídka je v tomto segmentu velmi fragmentovaná. Chybí mu jedna silná značka, rezignoval na vývoj desktopového komunikačního softwaru a jeho jednotlivé služby mají různou dostupnost jak z geografického hlediska, tak z hlediska platformního. Navíc jsou funkčně závislé na jiných službách.

Google Talk: z desktopu na web

Po řadě spekulací Google v roce 2005 spustil vlastní IM a VoIP službu Google Talk, k níž vydal stejnojmenný komunikační program umožňující vedle textové komunikace v reálném čase také bezplatné volání přes Internet mezi dvěma počítači. V té době mimochodem Microsoft už šest let provozoval svůj MSN Messenger (později Windows Live Messenger, nyní Microsoft Messenger).

Uživatelé ovšem museli mít pro přístup ke Google Talku zřízenou e-mailovou schránku u tehdy ještě relativně nové služby Gmail. Dnes bychom řekli Google Account. Program Google Talk na jedné straně vynikal jednoduchostí a absencí reklamy, na straně druhé mu ovšem chyběly jakékoliv pokročilé funkce a širší možnosti přizpůsobení.

Přestože dodnes Google svého desktopového klienta podporuje a nabízí ke stažení, tak od původní verze prakticky žádné klíčové funkce nepřibyly. Nyní je to již několik let, co vývoj programu uvázl na mrtvém bodě. Google to ještě oficiálně neoznámil, ale fakticky vývoj programu Google Talk ukončil.

Program Google Talk vypadal při svém startu v roce 2005 víceméně stejně jako nyní na počátku roku 2013.

V roce 2007 se sice hovořilo o doplnění chybějící podpory videohovorů. To totiž Google koupil švédskou firmu Marratech zabývající se videokonferencemi. Google však naděje uživatelské veřejnosti zhasl, když uvedl, že firmu koupil čistě pro vyřešení svých interních komunikačních potřeb. To byla de facto tečka za desktopovou érou služby Google Talk.

Google se totiž zaměřil na integraci své komunikační služby do webového rozhraní Gmailu, kde později rozvoj Google Talku pokračoval. Nejdříve Gmail nabídl instant-messaging. V roce 2008 se přidala podpora bezplatného volání a bezplatných videohovorů přes Internet mezi dvěma uživateli díky vlastnímu plug-inu služby Google Talk, který si uživatele museli nainstalovat.

Google Talk byl integrován do webového rozhraní služby Gmail. Může ale být otevřen do vlastního okna.

Právě na jeho vývoj se pak Google dál zaměřoval. Veškeré funkce včetně videohovorů tedy Google Talk nabízel nadále již pouze v Gmailu po instalaci svého vlastního plug-inu. Služba tak byla dostupná pouze na osobních počítačích s MS Windows a OS X. Začalo se sice spekulovat o podpoře Google Talku ze strany ve své době poměrně populární přenosné herní konzole PlayStation Portable, na kterou nakonec ale zamířil Skype stejně jako na nástupnický handheld PlayStation Vita.

Rozšíření dostupnosti volání a videohovorů přes službu Google Talk resp. přes Gmail a jeho chat přišlo přibližně až o dva roky později po spuštění multimediální komunikace v Gmaillu. V roce 2010 se objevil potřebný plug-in také pro různé distribuce Linuxu. V rámci Gmail Labs pak Google pokračoval na vylepšování videohovorů, ovšem stále jen ve webovém prohlížeči v rámci služby Gmail za nutné přítomnosti speciálního plug-inu v prohlížeči.

Google Talk rozšířil pole své působnosti, když byl integrován jako chat do sociální sítě Google Plus spuštěné v roce 2011. Ta je dnes právě díky velmi úzké spolupráci s dalšími službami Googlu druhou největší sociální sítí světa. Nakonec tedy Google přes experimentování s Google Wave a totální výbuch s Google Buzz našel způsob, jak se postavit Facebooku, Twitteru  & spol.

Hangouts: krok správným směrem

Se sociální sítí Google Plus přišla i nová služba Googlu pro videohovory: Hangouts (Setkání). Nová služba pro videohovory se ovšem v rámci osobních počítačů opět stala dostupnou jen z webového prohlížeče, kde ovšem byla a stále je závislá opět na speciálním plug-inu. Pramení to zřejmě ze snahy přilákat uživatele na webové stránky poměrně pozdě příchozí sociální sítě a udržet je tam co nejdéle.

Se sociální sítí Google Plus přišla nová služba pro videohovory Hangouts, kterou byl dovybaven i Gmail.

Videohovory Hangouts se osvědčily, takže v roce 2012 jimi Google nahradil původní videohovory ve webovém rozhraní e-mailové služby Gmail. Uživatelům se tak zvýšila kvalita obrazu, ve které Google Talk naroubovaný na Gmail už citelně zaostával za službami a programy typu Windows Live Messenger a Skype s podporou videohovorů ve vysokém rozlišení, která s rozvojem broadbandu a klesající cenou HD webových kamer nebyla jen ozdobou výčtu funkcí.

Hangouts umožňují, aby se ke komunikaci připojil i jeden uživatel přes telefon za cenu volání přes Google Voice.

Hangouts oproti Skypu nabízejí zdarma videohovory s až deseti účastníky. Připojit se může i jeden uživatel přes telefon. Náklady na hovor pak nese iniciátor hovoru dle sazebníku Google Voice (viz dále). Skype z videohovorů s více účastníky udělal bonusovou záležitost pro předplatitele prémiových služeb. 

Dalším trumfem, který Google vytáhl z rukávu, jsou Hangouts on Air. Díky nim může kdokoliv realizovat živý internetový přenos, který lze zároveň automaticky uložit na YouTube, kde může být archivován. Vedle „exhibování“ se Googlu povedlo ke službě v rámci zviditelňování jeho sociální sítě přilákat některé zajímavé osobnosti. 

Vlastní přenos je možné zpřístupnit široké internetové veřejnosti nebo jen vybranému (o)kruhu přátel. „Vysílat“ lze přímo v rámci profilu na Google Plus, kanálu na YouTube či po vložení widgetu i na vlastních webových stránkách. Oproti startupu Veetle.com však Google zatím nenabídl podporu vysílání z chytrých mobilů a tabletů.

Videohovory Hangouts ale mobilní aplikace sociální sítě Google Plus podporuje. Aktuálně ji Google poskytuje nejen pro svůj Android, ale i pro konkurenční iOS, jimž Apple vybavuje svou chytrou mobilní elektroniku. Pokrývá tak téměř všechny nyní prodávané chytré mobily a tablety, kde Android a iOS dominují.

Podpora Hangouts nechybí v mobilní aplikaci Google Plus.

Na jiné mobilní platformy se Google zatím nezaměřuje, což je vzhledem k vývoji na trhu logické. Navíc Google nemá zájem dostupností svých služeb zvyšovat atraktivitu okrajových systémů, které by mohly být konkurencí pro jeho Android. To je třeba případ i systému Windows Phone, jehož uživatelům dokonce krátkodobě bránil i v přístupu k webovým Google Maps. 

Aplikace Google Plus sice podporuje Hangouts, ovšem nepodporuje telefonování na běžná čísla. V tomto ohledu si mobilní Skype vede lépe. Vedle Hangouts mobilní aplikace Google Plus nabízí rovněž starý dobrý instant-messaging, ovšem nikoliv přes Google Talk, jak jsme původně mylně uvedli, nýbrž skrze separátní službu Pokec (Messenger) 

Mobilní aplikace Google Plus podporuje i instant-messaging.

Google Voice: jedno číslo vládne všem

Volání přes Internet na klasické pevné linky a do mobilních sítí je doména služby Google Voice, která nabízí bezplatné volání v rámci Spojených států amerických a Kanady a do ostatních zemí pak levné volání na principu předplacené služby, jejíž kredit lze jednoduše dobíjet platební kartou.

Z webového rozhraní Google Voice je možné volat na libovolná telefonní čísla, pořádat konferenční hovory a zasílat SMS. Zároveň z něj lze přistupovat do hlasové schránky s podporou automatického přepisu zpráv. Zajímavostí, po které mimochodem uživatelé Skypu coby po nativní funkci dlouho volají, je podpora nahrávání telefonátů. Záznamy je možné přes webové rozhraní Google Voice jednoduše přehrávat ze serverů Googlu.

Největší výhodou Google Voice, kromě cenové nabídky, ovšem je „propojení“ všech telefonních čísel uživatele do jednoho jediného. Jakýkoliv příchozí hovor tak může zároveň rozezvonit pracovní i osobní mobilní telefon a pevnou linku doma i v zaměstnání. Kde uživatel dříve hovor přijme, tam je nasměrován. K tomu se přidává centralizovaná evidence veškerých uskutečněných a také zmeškaných hovorů. Vhod přijde i filtr nežádoucích telefonátů použitelný třeba na obtěžující telemarketing.

Lze využít globální černé listiny služby, ale Google Voice rovněž umožňuje vytvořit si vlastní označováním jednotlivých „závadových“ čísel. Hovory z těchto čísel pak lze blokovat nebo bez vyzvánění rovnou nasměrovat k zanechání hlasové zprávy. Ve webovém rozhraní je pak možné později zprávy z označených čísel vyslechnout, jestli náhodou některý hovor nebyl opravdu důležitý. Princip je tedy stejný jako v případě koše se spamem u e-mailových služeb.

Google Voice ovšem nemá desktopového klienta ani mobilní aplikaci. Webové rozhraní k hovorům tentokrát namísto vlastního plug-inu používá široce rozšířený Flash Player, který ale také není bez vady. Větším problémem (nejen) z českého pohledu však je, že služba je dostupná pouze americkým uživatelům a uživatelům s mobilním telefonním číslem od amerického operátora.

Volání přes Gmail: Google Voice v malém

Pro ostatní uživatele Google nabízí volání přes Gmail za ceny Google Voice s výjimkou bezplatného volání do Spojených států a Kanady. I tak ovšem volání vyjde levně. Do českých mobilních sítí lze volat za 0,11 € za minutu bez daně. Na tuzemské pevné linky pak za 0,02 € za minutu bez daně. Skype si účtuje zhruba 0,15 € za minutu hovoru bez daně do českých mobilních sítí a cca 0,02 € za minutu hovoru bez daně při volání na pevné linky v České republice.

Google má tedy levnější volání do českých mobilních sítí, ovšem Skype vedle předplacené služby nabízí také prémiové účty s výhodnějšími cenami hovorného a možností zakoupit si balíček s volnými minutami nebo pro neomezené volání třeba na pevné linky v České republice nebo v celé Evropě. Skype tedy při vhodném namixování služeb nabízí výhodnější volání i přes účtování poplatku za spojení. 

To Google se drží jen modelu předplacené služby bez jakýchkoliv volných minut, prémiových balíčků a podobných záležitostí, jimiž by bylo možné dosáhnout na ještě výhodnější ceny. Kredit lze dobíjet prostřednictvím jeho platební služby Google Wallet vyžadující platební kartu. Skype podporuje PayPal, který je možné v našich končinách používat bez platební karty, protože ve středoevropském a východoevropském regionu ještě používání karty na Internetu zdaleka není samozřejmostí. 

Přes Gmail se volá přímo z webového rozhraní a tedy webového prohlížeče, ovšem je nutné si k tomu nainstalovat plug-in s VoIP funkcionalitou. Mobilní aplikace Gmailu v systému Android volání nepodporuje a podporu klasického telefonování byste marně hledali i v aplikaci Google Plus pro chytré mobily a tablety. Telefonovat přes Gmail lze zkrátka pouze z jeho webového rozhraní, což má zřejmě uživatele udržet tam, kde Google zobrazuje kontextovou reklamu. 

Z Gmailu lze po instalaci plug-inu volat za ceny Google Voice. Samotná služba Google Voice je ovšem dostupná jen americkým uživatelům.

Služba podporuje pouze odchozí hovory, takže pro české uživatele je na tom stejně jako Skype. Ovšem oproti Skypu neumožňuje nastavit si ani vlastní existující číslo pro identifikaci volajícího a případný zpětný hovor. Volanému se na displeji zobrazí „Neznámý volající“, což může vést k celku pochopitelnému odmítnutí hovoru v domnění, že jde o telemarketing nebo anketu.

Konsolidace a návrat na desktop nejsou od věci

Google již dnes má služby, kterými může jít proti Skypu, ovšem potřebuje nutně jejich konsolidaci. V současnosti jsou příliš roztříštěné a obvykle svázané s jinou službou a konkrétní platformou. Příkladem budiž volání přes Gmail, které je možné jen z webu a ještě potřebuje plug-in. Pokud Google nechce, aby se ze Skypu stala jeho noční můra (pakliže se Microsoftu zadaří naplnit všechny ambice), měl by jít do souboje s jednou silnou značkou a službou.

Google v současnosti nemá all-in-one komunikační službu, kterou je právě Skype. Pokud by ale spojil funkcionalitu služeb Google Talk, Hangouts a Google Voice do jediné služby funkčně nezávislé na jiných, uštědřil by Skypu a Microsoftu tvrdý úder. Provázání VoIP a IM služeb s jeho dalšími službami by mělo být pro uživatele benefitem, nikoliv omezením dostupnosti služeb.

UX16

Orientace na webové prostředí se navíc jeví poněkud násilně. Webové technologie ještě nejsou tak daleko, aby se služby multimediální komunikace obešly bez plug-inů a byly přitom dostupné napříč všemi hlavními webovými prohlížeči. Za tohoto stavu povedený desktopový klient je a zřejmě ještě dlouho bude na osobních počítačích pro silnou komunikační službu nezbytností.

Google by se neměl nechat ukolébat skutečností, že právě úzké provázání služeb mu umožnilo i přes pozdní vstup na pole sociálních sítí po několika nezdařených pokusech nechat za sebou prakticky všechny rivaly a stahovat náskok Facebooku. Vlastní komplexní komunikační služba, která bude nenuceně provázána s jeho dalšími službami, by naopak Googlu mohla prospět a být adekvátní odpovědí na sbližování Skypu a Facebooku.

Anketa

Voláte někdy přes Gmail na běžná telefonní čísla?

31 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 8. 2013 13:25
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »