Google MEGA Talk?

Společnost Google koupila švédského provozovatele videokonferencí, firmu Marratech. Chystá se nová a větší varianta nepříliš povedeného komunikátoru Talk? Zatím těžko říct, ale je to možné. Výsledek by mohl odpovědět na poptávku po spolehlivé videokonferenční službě pro domácnosti i firmy.

Na pozadí obra

Google je geniální, celosvětově nejpoužívanější vyhledávač. Jeho ostatní projekty ale takové štěstí nemají. Freemailová služba Gmail v době svého spuštění způsobila nemálo kontroverzí nejen kvůli vysoké dotaci prostoru pro e-maily, ale hlavně metodou servírování reklamy a tím, že poštu nešlo smazat. V dnešní době je Gmail sice známou a používanou emailovou službou, nicméně se z něj nestal takový unikát, jakým sliboval být, a dá se říct, že mezi ostatními službami, které se z něj rychle poučily a implementovaly, mnoho z jeho jedinečností pozvolna zapadá.

Obdobné, možná ještě horší je to s komunikátorem Google Talk. Firma s ním přišla v okamžiku, kdy byl trh veřejného instant messagingu v podstatě rozebrán. Klient umožňuje komunikaci v reálném čase, je integrován s účty ve službách poskytovaných Googlem (zde se firma inspirovala u konkurenčního MSN Messengeru), funguje jako webový nebo offline klient (inspirováno ICQ), umožňuje podporu externích služeb a má několik dalších zajímavých vlastností. Nicméně jaksi to není ono.

Google Talk patrně přesvědčil jen málo uživatelů o tom, že je důvodem k migraci ze stávajícího systému pro instant messaging. Vzhledem k tomu, že mnoho uživatelů již nyní používá několik těchto systémů současně (a chtějí-li využít všech jejich vlastností, musí mít autorizované klientské aplikace, to znamená mít spuštěnu více než jednu aplikaci současně), by pro ně aplikace Talk znamenala pouze další zátěž operačního systému.

Zkrátka a dobře: Zatímco Google se evidentně daří dobře, některé z jeho „doplňujících“ služeb, jako třeba velmi ambiciózní instant messenger Talk, tolik štěstí nemají. Žijí, či spíše lépe řečeno přežívají ve stínu fungujícího obra – největšího a nejúspěšnějšího vyhledávače. Přežívají z jeho peněz.

Google to tak nenechá?

Poměrně nedávno se na internetu objevila zpráva o tom, že Google koupil část švédské firmy Marratech. Marratech vyvíjí již nějakou dobu software pro videokonference. Faktem je, že jeho produkt není tak úspěšný, jak by si firma představovala, nicméně si našel své uživatele. Marratech je použitelný pro provoz videokonferencí se zvláštním přihlédnutím k dálkovým firemním prezentacím. Lze jej použít ke komunikaci ve „veřejném“ režimu. Není problém stáhnout si z Internetu instalaci oficiálního klienta (který je multiplatformní a vcelku flexibilní aplikací) a začít jej používat. Fanoušky multifunkčního a stále se zdokonalujícího instant messagingu to patrně příliš nenadchne, nicméně když vezmeme v úvahu, že systém není konstruován jako náhrada veřejného IM, případně VoIP, a že jeho hlavním cílem jsou firemní klienti, je potřeba říct, že si za ty roky své existence svou klientelu získal.


Marratech

Marratech – screenshot


Marratech v područí Google prozatím funguje dál stejně, jako fungoval za svých původních majitelů. Neočekává se, že by jej Google v dohledné době integroval do sebe tak, že by původní značka zcela zanikla. Podle oficiálního stanoviska firmy z druhé poloviny dubna bude produkt Marratechu využíván pro interní komunikaci mezi zaměstnanci Google. Tedy pro videokonference čistě na půdě vyhledávacího obra. Jaké má s tímto systémem další plány, Google neuvádí, nicméně tím spíše zavdává podnět ke spekulacím nejrůznějšího charakteru.

Talk v novém?

Jednou z těchto spekulací je, že by Google mohl videokonferenčního softwaru využít k oživení svého vlastního IM systému Talk. Na první pohled to může vypadat nelogicky, ale není. Uveďme si některé argumenty.

Klasický instant messaging je založen především na výměně krátkých textových zpráv mezi zúčastněnými klienty. Na tomto principu funguje ICQ, MSN Messenger, Yahoo Messenger a dlouhá řada dalších. I když jsou tyto služby vybavovány dalšími vlastnostmi a telekonference nebo videohovory patří k nim, význam těchto vlastností je relativně nižší než význam textových zpráv.

Naproti tomu existují služby jako Skype, které původně slouží jinému účelu než posílání zpráv a tato schopnost IM je jejich pouhým doplňkem. Skype umí výborně telefonovat, ale na IM je horší – asi stejně, jako je „čistě“ IM systém horší pro cokoliv jiného než výměnu textových zpráv, případně souborů. Je to jednoduché: každá služba má svůj hlavní účel a účely vedlejší. Vedlejší funkce jsou sice také užitečné, ale méně použitelné než ta, která je hlavní.

V současnosti na trhu neexistuje globálně použitelná komunikační aplikace, která by jako svou hlavní funkci měla video. V ICQ, Skype, MSN, dokonce i v profesionálních systémech je přenos obrazu sekundární záležitostí. Je to doplňující vlastnost s přidanou hodnotou k něčemu jinému. To znamená, že žádný dostatečně rozšířený systém se na videokonference nespecializuje.

Marratech je sice kvalitní software, ale pro omezenou klientelu. Google Talk si kladl ze cíl být pro každého, prošvihl však vhodnou dobu a nezaujal. Co kdyby ale Google spojil obojí? Nevýhody Marratechu spočívají v atypickém ovládání, vzhledu, provedení aplikace. Naproti tomu Google Talk je „čistý“ IM program. Marratech má ale navrch, pokud jde o technické řešení přenosu videa a o multiplatfor­mnost, o niž Google Talk také, sice nepřímo, ale přesto usiluje.

SuperTalk?

Ona spekulace je ve skutečnosti vcelku logická. Spojením Google Talk a Marratech může vzniknout vůbec první globálně použitelný komunikační systém, který nebude těžit z přenosu textových zpráv ani hlasu ve VoIP, ale z plnohodnotné videokonferenční služby. Taková služba by mohla být zacílena k domácím uživatelům (kteří si ji jistě rádi vyzkouší a tím se postarají o tak žádané rozšíření aplikace Talk), ale hlavně do organizací, jež pro podobné účely zatím často nasazují speciální a velmi drahé aplikace. Skype se přece také pokouší se svým VoIP prodrat do korporátní sféry, kde jsou nejen peníze, ale také určitá jistota stabilních příjmů – jistota, která u vrtkavých domácích uživatelů a nadšenců chybí. Nicméně při vší úctě ke Skype, tento systém video pořádně, ale opravdu pořádně neumí. A autoři jsou si tohoto deficitu pochopitelně vědomi.


Google Talk

Google Talk


Google Talk + Marratech by mohl být Google SuperTalk. Přesně cílená střela do místa, kde mají zatím existující veřejné a rozšířené komunikační systémy „něco navíc“, ale je to něco, s čím si nedokáží pořádně poradit. Co sice zvládají, nicméně s vědomím, že se nejedná o jejich hlavní prioritu a s kvalitou určovanou tímto vědomím. Současně by se mohl stát dalším krokem technického vývoje směřujícím za hranice možností již tak populárního Skype.

MIF16

Dlužno podotknout, že cena správy a řízení Google Talk je v důsledku jeho koncepce mnohem vyšší než cena administrace Skype (máme tím na mysli náklady na funkci služby pro jejího provozovatele). Nicméně Google si něco takového může dovolit – za svou historii již přece vyhodil peníze do mnoha jiných nákladných zázraků a také se nic nestalo, že ano?

Uvidí se

Akvizice jedné relativně malé a málo významné technologické společnosti vyhledávacím obrem by mohla být vcelku nezajímavou událostí. Ale je dost možné, že takovou nezajímavostí není. Totiž že Marratech se po letech nepříliš úspěšné existence může, spolu s jiným nepříliš slavným produktem Google, stát něčím zcela novým. S čím by schopný obchodník s velkým měšcem prostředků na reklamu – a takovým přece Google je – mohl být schopen prorazit i přes existenci dobře etablované konkurence a lenivých uživatelů, kteří se skálopevně drží svých dokonalých, stárnoucích a beznadějně jednoúčelových komunikačních aplikací. A na to vše Google má. Jak peníze, tak i inženýry.

Anketa

Využili byste nebo využíváte videokonference?

19 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 4. 2007 14:28

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »