Google Nákupy přicházejí na český trh

Na předvánoční nákupní horečku přichystal Google lokalizovanou službu Nákupy. Vyhledávač zboží je nejenom v češtině, ale prohledává i české e-shopy. Zatím je jich málo, to se ale jistě zlepší.

Google spustil novou službu s názvem Nákupy, která je zaměřená na výběr a vyhledávání zboží. V zásadě funguje velice podobně, jako její populární konkurenti Zboží.cz nebo Heuréka. Uživatel zadá název hledaného zboží a Google mu nabídne seznam obchodů, kde je možné jej zakoupit včetně ceny. Vyhledávající může samozřejmě také zjemnit parametry. Je přítomná funkce na vytvoření cenového intervalu, hledání dle klíčových slov (včetně negací) a k dispozici jsou také dva módy zobrazení výsledků. Vyhledané zboží je pak možné řadit například podle ceny, relevance, dopravy zdarma atp. Nechybí tedy nic podstatného.

Google Nákup: titulní obrazovka, vánoce 2011

Google Nákup: titulní obrazovka, vánoce 2011

 Prozatím je vše postavené na spolupráci s velkými obchodníky, jako  Alza, Mall, 123shop, CZC, Electro World či Kasa. Data zadávají samotní obchodníci, což může být kontraproduktivní: na jednu stranu se sem dostanou informace prodejce, je možné zmínit například nadstandardní příslušenství, bonusy či dárky, na stranu druhou je zde jistě možný problém relevance a nechtěné reklamy. Obchodníci mohou tedy své zboží přidávat prostřednictvím Centra pro obchodníky  a v zásadě nejde o nijak složitou činnost.

Když už mluvíme o reklamě, ta nemůže na webu chybět. Užito je klasického AdWords a dá se, že o zobrazování zde bude docela veliký zájem, prozatím jsou zde dvě „preferované položky” reklamy.

Služba je nová ve smyslu lokalizace, což je ale pro podobné nástroje zcela klíčové, protože zde nejde jen o překlad do češtiny, ale především o kontakt s tuzemskými obchodníky a prodejci, tedy zpřístupnění lokální nabídky.

Google Nákup a jeho přehled o robotických vysavačích. Roomba nebo CleanMate? To jsme řešili už i na Lupě :)

Google Nákup a jeho přehled o robotických vysavačích. Roomba nebo CleanMate? To jsme řešili už i na Lupě :)

Heuréka a spol. v ohrožení?

Google se cíleně zaměřil na předvánoční trh a již na první pohled je jasné, že bude chtít nabízet především to zboží, které jde před svátky nejvíce na odbyt. V jeho nabídce nápadů tak převládá elektronika (od topinkovače po monitory), ale najdeme zde i další dárkové zboží (plyšáky, bundy nebo skluzavky). Google bude jistě obměňovat položky podle aktuálního ročního období tak, aby přilákal a zaujal co nejvíce návštěvníků hned na titulní straně., podobně to ostatně dělají jeho konkurenti

Rozšířené vyhledávání na Google Nákup

Rozšířené vyhledávání na Google Nákup

Služba představuje přímou konkurenci Heuréce, Zboží a dalším podobným službám, které jsou zaměřené na vyhledávání zboží. Heuréka v této oblasti zatím disponuje řadou velice významných výhod -  větší nabídnou indexovaného zboží i e-shopů, uživatelské hodnocení a recenze nebo již samotnou zkušeností uživatelů s toto službou. Velké části z nich také vyhovují kategorie, které používají při hledání, pokud nemají zcela konkrétní představu toho, co přesně potřebují. Z kategoriemi Google Nákupy zatím teprve začínají a nemají je ani zdaleka tak propracované, stejně tak počet e-shopů v nabídce Nákupů je velmi malý.

Ve prospěch Google naopak mluví integrace do běžného vyhledávače (v levém menu jen klepnete na Nákupy), rychlost a vzhled, který se nedá s českými srovnávači cen souměřit. Jak velký koláč z trhu si nová služba Google ukousne, zatím není jasné,  ale tím, že teprve začíná, otvírá možnosti nejen velkým předem spolupracujícím hráčům, ale také menším firmám, pokud budou dostatečně rychlé a progresivní.

V současnosti existuje v Česku na třicet tisíc e-shopů, což jednak ilustruje mimořádně velkou konkurenci v oboru, kdy se e-shop stal v ekonomické krizi způsobem přivýdělku řady lidí, ale také zájem o nákupy prostřednictvím sítě. A to i přesto, že velkou část trhu si dělí Alza (5,61 mld. za loňský rok), Mall (3,23 mld.)  a Internet Retail (2,05). Podobné srovnávače tak představují jednu z mála možností pro menší společnosti, jak se na trhu prosadit a prodávat. V tomto ohledu bude jistě zajímavé porovnávat výsledky vyhledávání mezi jednotlivými službami.

CIF16

Závěrem

Google se tak snaží rozšířit své portfolio služeb také do dalších oblastí vyhledávání a je dost dobře možné, že onen chybějící „sociální” rozměr služby by mohla doplnit síť Plus. Jednoduše byste mohli vidět, kdo z vašich přátel (nebo i obecně z lidí) dal danému výrobku +1, zda se o něm někdo zmiňuje ve veřejném proudu atp. Opět by šlo o další krok tomu, aby se podařilo přesvědčit uživatele k větší aktivitě.

Google vsadil na předvánoční trh a je možné říci, že lepší čas si vybrat nemohl. Přesto nelze vyloučit, že úplný úspěch slavit nebude. Stačí se stále podívat na čísla, která porovnávají mapy od Seznamu a Google, množství e-malových schránek a řadu dalších služeb, ve kterých je sice Google mimořádně aktivní, ale ztrátu, kterou v Česku nabral, se mu zatím dohnat nepodařilo.

21 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 7. 2012 8:06

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »