Hlavní navigace

Evropská komise: Veřejnost má nyní měsíc na vyjádření k návrhům od Googlu

Marek Janouš

Google navrhl Evropské komisi čtvero opatření, ke kterým je ochoten zavázat se na dobu příštích pěti let. Budou stačit?

Dneškem vyzývá Evropská komise veřejnost a trh k tomu, aby se do měsíce vyjádřily k návrhům, které Google předložil Evropské komisi v rámci šetření toho, zda zneužívá své dominantní postavení ve vyhledávání — jednak k prosazování vlastních specializovaných služeb na úkor konkurence, jednak i na trhu online reklamy.

Google předložil čtvero opatření, ke kterým je ochoten zavázat se na pět let (ale pouze na území evropského hospodářského prostoru — EEA). Evropská komise přihlédne k podnětům došlým od veřejnosti při vyhodnocení, zda návrhy řeší její obavy o hospodářskou soutěž v internetových službách. Shledá‑li návrhy vyhovujícími, pak bude moci uzavřít vyšetřování Googlu dohodou, jejíž součástí bude právně vymahatelný závazek Googlu dodržovat navržená pravidla. (Porušení by ho pak mohlo stát pokutu až do výše 10 % jeho světového obratu.)

Kdyby se Google s EK nedohodl, hrozí mu pokračující vyšetřování pro potlačování hospodářské soutěže.

Google je v Evropě v potížích na rozdíl od USA i proto, že v USA se o 30 % vyhledávacího trhu dělí Bing a Yahoo a zůstává tam tedy větší prostor pro konkurenci. Ve většině evropských zemí drží Google dlouhodobě více než 90% tržní podíl.

Předmětné vyšetřování se týká výhradně zneužívání dominantního postavení ve vyhledávání a v internetové reklamě. Google je však v hledáčku Evropské komise i například kvůli předinstalaci vlastních aplikací do Androidu.

NMI17

Komisi vadí jmenovitě:

  1. Upřednostňování vlastních specializovaných služeb v obecném vyhledávání na úkor konkurenčních specializovaných služeb.
  2. Přebírání obsahu od konkurenčních služeb a jeho zobrazování ve vyhledávání v takovém rozsahu, že uživatel pak nemusí cítit potřebu pokračovat na ten web, ze kterého obsah pochází.
  3. Výhradní smlouvy s vydavateli obsahu, které vylučují nasazení také reklamy z konkurenčních systémů.
  4. Smluvní omezování přenosu kampaní mezi AdWords a konkurenčními systémy.

Google navrhuje, že po dobu pěti let bude na území EEA dodržovat tato opatření:

  1. Odkazy na vlastní propagované služby bude zřetelně označovat, a blízko nich bude umisťovat odkazy na obdobné služby konkurenční.
  2. Umožní webům, aby vyjadřovaly nesouhlas s přebíráním obsahu do vyhledávání, aniž proto předmětné weby poškodí horším umístěním ve vyhledávání: Zvláštními značkami umožní vyznačovat ten obsah, který nemá indexovat ani jinak využívat. Zpravodajským vydavatelům umožní stránku od stránky vyznačit, co se smí nebo nesmí přebrat do Google News.
  3. Upustí od výhradních smluvních ustanovení o online reklamě.
  4. Rovněž upustí od smluvních ustanovení omezujících správu kampaní napříč platformami.
Našli jste v článku chybu?
29. 4. 2013 8:44
champion (neregistrovaný)

Jak proste, ze? Jste vsak uplne mimo, protoze nemate ani poneti, co to znamena "vytvorit si vlastni operacni system". V praxi jsou ruzne distribuce Linuxu velice problematicky nasaditelne a vase uvaha je proto velice naivni.