Google Play nemusí být jediný, ruský Yandex spustil vlastní shop pro Android

Ruská jednička ve vyhledávání se snaží konkurovat Googlu i v prodeji aplikací pro Android. A chlubí se tím, že aplikace ve svém shopu kontroluje, aby neobsahovaly malware.

Rusko je jednou z mála zemí na světě, kde se Googlu nepodařilo porazit místní jedničku a zcela ovládnout vyhledávání. Tamní lídr Yandex má asi 60% podíl na trhu. A nově se snaží konkurovat Googlu i v prodeji aplikací pro mobilní systém Android.

Spuštění obchodu Yandex.Store firma oznámila na probíhajícím Mobile World Congressu v Barceloně. A nemíří jen na ruský trh. „Yandex.Store je globální produkt, který je uživatelům na celém světě k dispozici rovnou v osmi jazykových verzích,“ napsal ve firemním prohlášení šéf obchodu Alexander Zverev. Jde o angličtinu, ruštinu, němčinu, francouzštinu, španělštinu, italštinu, ukrajinštinu a turečtinu.

V katalogu shopu je podle Yandexu k dnešnímu dni na 50 tisíc aplikací (nechybí třeba Skype nebo populární hry) a další mají přibývat. 

Poplatek 30 %

Pokud chcete obchod používat, musíte si jeho aplikaci nainstalovat do svého smartphonu (na této adrese, musíte ale mít v telefonu povolenu instalaci aplikací z neznámých zdrojů – tedy odkudkoli mimo Google Play).

Neobejdete se přitom bez vlastního účtu na Yandexu (ten si lze vytvořit i v průběhu instalace). Když jsme ale chtěli obchod vyzkoušet, vracela nám aplikace chybu v připojení.

Yandex zároveň vyzval vývojáře, aby do obchodu registrovali své aplikace. Nabízí přitom obdobné podmínky jako Google Play – bere si tedy 30 % z každé transakce. Firma také vyjednává s různými výrobci mobilních zařízení o předinstalaci obchodu do jejich přístrojů.

Třikrát víc než Google

Uživatele se pak Yandex snaží nalákat hlavně na to, že všechny aplikace před publikováním v Yandex.Store prověří, zda neobsahují malware. Firma k tomu používá antivirové nástroje od Kaspersky Lab. Aplikace samozřejmě kontroluje i Google Play, ale výsledky má stále dost pochybné.

EBF16

Má nový shop naději na úspěch? V Rusku může Yandex úspěšně využít své velikosti. Ale v globálním měřítku rozhodně není šikovné to, že si uživatelé musí jeho aplikaci složitě instalovat – například konkurenční obchody Opery nebo Amazonu jsou mnohem přístupnější díky klasickému webovému rozhraní. 

Právě postup Amazonu se zřejmě ukazuje jako funkční. I když totiž z jeho obchodu stahuje aplikace mnohonásobně méně uživatelů než z Google Play, dokáže firma podle loňské analýzy firmy Flurry v průměru na každém uživateli vydělat třikrát více než Google.

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 2. 2013 12:19

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»