Hlavní navigace

Google rozdá na inovace v digitální žurnalistice 150 milionů eur

David Slížek 23. 10. 2015

Podpora nových nápadů, nebo úplatek, aby si vydavatelé přestali na Google stěžovat? Ve Francii už to jednou docela zabralo.

Bez závazků, bez požadavků, bez nutnosti vzdát se podílu ve firmě. Google v následujících třech letech rozdá zavedeným vydavatelům i mediálním startupům celkem 150 milionů eur na nové nápady v oblasti digitálního zpravodajství. Firma teď otevřela první kolo přihlášek, které potrvá do 4. prosince.

Založení své Iniciativy pro digitální žurnalistiku (Digital News Initiative, DNI) Google oznámil už v dubnu. Tehdy se k ní připojilo osm evropských médií a od té doby se o peníze podle Googlu přihlásilo na 120 organizací.

Ačkoli firma svůj fond prezentuje jako podporu inovací v digitální žurnalistice, je těžké brát ji jinak než jako PR snahu o zlepšení svého jména v médiích. Někteří vydavatelé totiž Google v uplynulých letech ostře kritizovali za to, že zneužívá své dominantní postavení ve vyhledávání.

Inovační fond DNI jim teď slibuje dotace na rozvoj jejich podnikání. Podle podmínek (PDF) se může přihlásit jakákoli firma, organizace nebo jednotlivec z EU. Projekty musí být v rané fázi vývoje, mají být úzce spojené s mediální oblastí a mají zahrnovat nějakou inovaci nebo nový přístup.

Google bude peníze rozdělovat ve třech úrovních – projektům ve fázi prototypů, které potřebují do 50 tisíc eur, slibuje až 100% financování nákladů, středně velké projekty (do 300 tisíc eur) mohou dostat maximálně 70 % nákladů a stejně na tom budou velké firmy, které požádají o dotaci do 1 milionu eur.

CIF16

O udělení nebo neudělení dotace rozhodne ve výběrovém řízení porota složená z odborníků a ze zástupců Googlu. Finální verdikt pak vynese třináctičlenná rada fondu.

Není to poprvé, co Google v Evropě vydavatelům rozdává peníze. V roce 2013 umlčel stížnosti francouzských vydavatelů vložením 60 milionů eur do fondu Fonds pour l’Innovation Numérique de la Presse (FINP). Ten pak přispěl na desítky projektů tamních médií – peníze šly třeba na tvorbu mobilních aplikací, vztyčování paywallů nebo tvorbu webů.

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

DigiZone.cz: O2 Sport má utkání znojemského HC

O2 Sport má utkání znojemského HC

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

120na80.cz: Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Lupa.cz: Bude Google platit médiím za použití článků?

Bude Google platit médiím za použití článků?

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují