Hlavní navigace

Google rozšířil portfolio o fotoeditor Picnik, vybral si jej záměrně

16. 3. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 74287
Google má za sebou další zajímavý nákup. Jeho nedávným úlovkem je online fotoeditor Picnik, který patří ve své kategorii k těm nejlepším. Google potřeboval zlepšit vybavení svého online alba a nabídnout protějšek k aplikaci Picasa. Akvizicí uštědřil další pomyslný políček Yahoo. Důvodů, proč nekoupil například funkčně vyspělejší FotoFlexer, je ale více. Co tedy Picnik uživatelům nabízí?

Online fotoeditory tvoří dost možná jednu z nejvíce diskutovaných kategorií webových aplikací. Obvykle se ale nemluví ani tak o jejich nových funkcích, jako spíše o tom, zda mají vlastně nějaký smysl. Výhody online textových procesorů, editoru webových stánek nebo redakčních prostředí dnes již nikdo nezpochybňuje. Ale oblast editace fotografií je stále na pranýři. Předkládány jsou především dva argumenty – je nesmyslné nahrávat fotografie na web a někde tam je následně upravovat. Druhý argument má jméno Photoshop, neboli že žádný nástroj nemá takovou nabídku funkcí a možností jako právě ten od Adobe.

Oba jsou samozřejmě poněkud zjednodušující. Předně, online alba všeho druhu se těší velké a stále rostoucí oblibě. Lidé tedy fotografie nenahrávají na web za účelem editace, ale proto, že je chtějí prezentovat a sdílet s ostatními uživateli. Jestli je upraví po nebo před nahráním není úplně podstatné. Druhý argument poměrně úzce souvisí s tím prvním. Běžný uživatel nepotřebuje a ani nechce vysoce sofistikovaný, kvalitní a funkčně renesanční program, ale nástroj, který sám vyladí barvy, ostrost a jas, umožní připojení nějakých efektů, ořez a minimum konkrétních vlastních nastavení. A právě to online fotoeditory obvykle umí. Nejsou nástrojem pro profesionály, ale běžné domácí uživatele.

Typologicky je možné online fotoeditory rozdělit do třech skupin:

  • nástroje napodobující Photoshop,
  • svébytné online aplikace,
  • netradiční řešení.

Poslední kategorii, která zahrnuje zejména nástroje spíše experimentálního charakteru, zaměřené na jednu skupinu funkcí, tedy pro praktickou činnost nepříliš použitelné, se věnovat nebudeme. Naopak se zaměříme na aplikace, které běžnému uživateli nabízí potřebné funkce pro práci s fotografiemi. Nástroje napodobující Photoshop se mohou zdát jako vlajkové lodě online fotoeditorů. Ovládání je známému produktu velmi podobné: plovoucí panely nástrojů, práce s vrstvami, decentní horní menu. Pokud jde o funkční stránku, myslím, že jsou srovnatelné s deset let starým Photoshopem. Nabízejí možnosti pokročilých úprav a práce, na které si není potřeba nijak zvláště zvykat. Typickým příkladem je například Sumo Paint.

Sumo Paint

Sumo Paint

Svébytné online aplikace si nesnaží hrát na nějaký klasický, zavedený program. Základní myšlenkou je nabídnout běžným uživatelům funkcionalitu, kterou budou běžně potřebovat a to s maximálním komfortem a rychlostí. Možná zde nenajdete pokročilou práci s vrstvami či možnost editovat více obrázků současně, ale rychlé pohodlné prostředí rozhodně ano. V této kategorii jsou především dva zástupci, FotoFlexer a právě Picnik.

FotoFlexer

FotoFlexer

Picnik – svojí cestou

Picnik je nástrojem s poměrně originální koncepcí. Řekne-li se online fotoeditor, tak jestli se někomu něco vybaví, bude to právě tento produkt. Přitom je neortodoxní téměř ve všem. Koncepce ovládání je podobná jako u aplikace pro sdílení a editování fotografií – Google Picasa. V menu si vyberete skupinu funkcionalit a pak jedním kliknutím provedete požadovanou úpravu. Pokud chcete něco nastavovat, pochopitelně můžete, ale rozhodně nemusíte.

Kromě celé řady obvyklých základních funkcí nechybí ani velké množství efektů, písem či nástrojů, které mají ze snímku vytvořit zábavnou koláž, karikaturu, PFka či pohlednici. Jedná se tedy opravdu o nástroj lidový, nikoli určený profesionálům. Neznamená to ale, že by nabízel málo funkcí, nebo že by neuměl fotografii kvalitně vylepšit. Těžiště aplikace je nicméně někde jinde. Autoři si dobře uvědomili, že nechtějí být konkurencí Photoshopu a všechno ovládání uzpůsobili tak, aby byl Picnik jednoduše použitelný z okna internetového prohlížeče. Výborně funguje integrace s online alby i sociálními službami. Vše je rychlé, přehledné a jednoduché.

Zvláštní zmínku si zaslouží především marketingová koncepce tohoto produktu. Právě marketing a schopnost sehnat peníze je poměrně často značně limitujícím faktorem celé řady podobných služeb. Picnik ale získal přímou integraci s Flickrem, který provozuje Yahoo, což mu zajistilo přísun uživatelů. Jako zdroj peněz si postupně vzal „nadstandardní“ funkce, efekty a služby, za které je nutné platit – 24,95 USD za rok (je možné zvolit i měsíční zpoplatnění). Na přepočet to dělá přibližně 475 Kč za rok, což není zanedbatelný poplatek.

Bezplatné funkce v případě Pickniku již dnes nemusí uspokojit ani některé méně náročné uživatele, tudíž jsou ochotni si nadstandard na svém oblíbeném online fotoeditoru připlatit. Je tudíž pravděpodobné, že tento marketingový krok se společnosti finančně vyplatil.

Proč právě Picnik?

Google si plně uvědomuje, že online aplikace jsou svébytnou skupinou aplikací, a příliš tak nepřekvapí, že sáhl právě do této (námi označené jako) druhé oblasti online fotoeditorů. Na místě je jistě otázka, proč si nevybral funkčně vyspělejší FotoFlexer, ale právě Picnik. Jednoznačnou odpověď na tuto otázku zná jen Google, ale příčiny, které vedly Google k akvizici Picniku, jsou možná prozaičtější, než by se mohlo na první pohled zdát. Může se jednat například o snazší integraci do dalších nástrojů, firemní klima a kulturu či něco podobného. Přesto i čistě z vnějšku existují pro tuto akvizici poměrně racionální důvody.

Picnik je velmi blízký nástroji Picasa a lze očekávat, že tato podobnost a vzájemná propojenost se bude do budoucna postupně ještě zvětšovat. Mimochodem, právě pod Picasa bude Picnik přímo spadat. Druhým aspektem, který hovoří pro Picnik, může být podobnější struktura ovládání, než jakou má právě FotoFlexer.

Picnik

Picnik

Zapomínat nemůžeme ani na marketingovou stránku. Picnik je zavedená a známá značka, která by Google mohla přinést sama o sobě další uživatele. Jedná se o nástroj, který byl jednou z mála konkurenčních výhod Flickru. Je dost dobře možné, že tato integrace skončí a Google si nástroj více přivlastní pro své webové album, které získá funkcionální výhodu, kterou může proti ostatním albům efektivně využít. A jako příjemný vedlejší produkt, se jedná o políček pro Yahoo, které si tak dále pohorší své strategické postavení na trhu.

BRAND24

Nakonec Google potřeboval zlepšit vybavení svého online alba a nabídnout protějšek k instalované aplikaci Picasa, což již u většiny svých projektů určitým způsobem dělá. Dále je zřejmá snaha o rozšíření portfolia Google online nástrojů, zvláště v postupně očekávaném Chrome OS. Možná je to i další ze snah Google naučit uživatele sociálních sítí používat jeho nástroje pro úkoly, které prostředí Facebooku či MySpace zatím tak dobře nezvládá. Takových snah společnost prokázala za poslední půl rok mnoho a není důvod, proč by měla být akvizice Picnik v tomto směru výjimkou.

Jaký bude tedy osud fotoeditoru Picnik pod křídly Google? To že bude mít stále více funkcí, vyšší výkon či možnost lepších služeb nad více daty, jako například dávkové zpracování a úpravy obrázků, je poměrně snadno očekávatelné. Mnohem zajímavější ale bude sledovat, jak se Google postaví k obchodnímu modelu. Učiní službu plně bezplatnou? Nebo se inspiruje obchodním modelem, který zvolil Picnik, a nasadí jej u více svých služeb a produktů? Na to si budeme muset zřejmě ještě chvíli počkat.

Jaký online fotoeditor nejčastěji používáte?

  • flauntR.
    0 %
  • FotoFlexer.
    1 %
  • LunaPic.
    0 %
  • Phixr.
    1 %
  • Photoshop Express.
    1 %
  • Picture2live.
    0 %
  • Picnik.
    8 %
  • Splashup.
    0 %
  • Sumo Paint.
    0 %
  • Online Web Photo Editor.
    0 %
  • Jiný.
    3 %
  • Online fotoeditory nepoužívám.
    85 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).