Hlavní navigace

Google testuje změny ve výsledcích vyhledávání

Redakce

Google testuje další novinku ve výsledcích vyhledávání. Po vcelku zásadních úpravách vzhledu reklamních sdělení v rámci sponzorovaných odkazů na google.cz z poslední doby – přidání prvního řádku popisku do titulku a přidání domény na konec titulku, Google přikročil k další celkem radikální změně vzhledu odkazů a to jak sponzorovaných, tak těch přirozených. Tou je umístění adresy (ten zelený text) hned pod titulek reklamy.

Google testuje další novinku ve výsledcích vyhledávání. Po vcelku zásadních úpravách vzhledu reklamních sdělení v rámci sponzorovaných odkazů na google.cz z poslední doby – přidání prvního řádku popisku do titulku a přidání domény na konec titulku, Google přikročil k další celkem radikální změně vzhledu odkazů a to jak sponzorovaných, tak těch přirozených. Tou je umístění adresy (ten zelený text) hned pod titulek reklamy.

Ukázky nového vzhledu Google SERP (Search Engine Result Page) zde.

Oproti poslední změně – přemístění adresy pod titulek, která má spíše smysl uživatelský než obchodní, předchozí dvě změny – rozšíření titulku sponzorovaných odkazů měly jednoznačný cíl – vzhledově přiblížit sponzorované odkazy těm „nesponzorovaným“ a tím ještě více zvýraznit ty sponzorované. Rozdím mezi reklamami a „neplacenými“ odkazy se tím stále více smazává. Což logicky vede k tomu, že lidé stále více klikají na placené odkazy. Je to velmi logický tah od Google, protoře sponzorované odkazy – PPC reklama Google Adwords je stále prakticky jediný zdroj financování internetového giganta Google, který z prostředků z PPC reklamy táhne veškeré své ostatní aktivity, převážně nabízené zdarma.

Rozšíření titulku reaklmního textu má však ještě jeden velmi podstatný efekt pro Google, ale i pro inzerenty. Zvýraznění titulku platí jen pro první max 3 sponzorované pozice nad přirozenými výsledky vyhledávání. Pro sponzorované odkazy umístěné vpravo od výsledků tato výhoda neplatí. To samozřejmě vede ke zvýšení boje o přední pozice a následně k zvýšení průměrné ceny za proklik u předních pozic.

Tato snaha je samozřejmě z pohledu Google velmi logická, protože jim zvyšuje příjmy. Navazuje to i na všechny předchozí změny vzhledu stránky výsledků vyhledávání. Například rozšíření reklamy o „Sitelinks“ – „nejpoužívanější“ odkazy dané stránky, rozšíření o adresu a snad už konečně brzy rozšíření o produkty. Všechny tyto změny opět platí jen pro přední max 3 pozice.

Otázkou je, zda to už není příliš velký tlak Google na upřednostňování předních pozic a tím zvyšování cen za prokliky. Je to ale realita, se kterou se musí inzerenti, kteří chtějí inzerovat na google, smířit. Povede to k tomu, že ti silnější, kteří jsou schopni ustát boj o přední pozice, či ti, kteří umí efektivněji PPC reklamu spravovat, tento boj ustojí a budou ještě silnější.

Na Seznamu podobnou změnu – výrazné upřednostnění předních pozic Skliku, udělali loni v srpnu – u prvních dvou reklamních pozic zobrazují screenshoty cílových stránek a možnost zobrazení adresy na mapě.

UX17

Bude zajímavé sledovat, zda Seznam bude dále po vzoru Google upřednostňovat přední pozice Sklik reklamy (žeby nahrazením screenshotů HP skutečnými obrázky propagovaných produktů či dokonce propojením se Zboží.cz, obdobou sitelinks či rozšířením tutulku reklamy). Seznam často kopíruje Google (ala proč vymýšlet kolo, když už ho Google vynalezl) a je pravděpodobné, že když je Sklik pro Seznam nejdůležitějším zdrojem příjmů, nebude to dlouho trvat.

Rozhodně se vyplatí tyto změny sledovat a co nejdříve jich využívat, protože to nabízí možnost být vždy krok před konkurencí.

Našli jste v článku chybu?
26. 5. 2011 10:40

Pane Hejl, při vší úctě, naštěstí systém Google Adwords je nastaven tak, že obzvláště při hledání produktů a služeb jsou mnohdy výsledky v placených odkazech relevantnější - kvalitnější než v přirozených (možná záměr google:)

26. 5. 2011 9:38
yuukimaru (neregistrovaný)

No tak uz konecne rozjedte ten vas "Novy hledac" a ukazte jim jak se to dela.