Google ustoupil EU, v Evropě má vyhledávání vypadat jinak než ve zbytku světa

Google poprvé připustil, že je ochoten změnit zobrazování výsledků vyhledávání tak, aby konkurenční služby dostaly větší prostor.

Řízení Evropské komise o stížnostech konkurence na to, že Google zneužívá své dominantní postavení na trhu, se zřejmě blíží kompromisnímu závěru. Po měsících vyjednávání přišel Google s návrhem, který by znamenal malé změny v tom, jak zobrazuje výsledky vyhledávání. S odvoláním na zdroj blízký vyjednávání to napsal americký The Wall Street Journal.

Změny se podle očekávání nemají nijak dotknout vyhledávacích algoritmů Googlu, ale mají hlavně omezit snahy Googlu čím dál tím víc odvádět uživatele z vyhledávání na své vlastní služby – například na Google+ Local, Google News nebo specializované vyhledávání v obchodech či dalších službách. Google se ve svých návrzích zavazuje k tomu, že tyto odkazy výrazně označí jako reklamní odkazy, uvedl WSJ.

Google prý v návrzích zmiňuje také „přísnější“ variantu opatření: podle ní by vedle odkazu na svou službu zobrazil nejméně tři relevantní odkazy na podobné informace na webech konkurence. Pokud by vám tedy například při dotazu na restauraci nabídl link na její profil na Google+, ukázal by zároveň stejně výrazně například odkaz na její recenzi na jiném webu.

Návrhy Googlu by měly projít rozsáhlým testováním, jehož výsledky pak mají mít možnost jeho konkurenti připomínkovat. Finální balíček opatření pak má být pro Google závazný na dobu pěti let. 

Konkurenti, kteří si na Google původně stěžovali, ale s navrhovanými opatřeními nesouhlasí. „Nějaká forma označování pro nás není průchozí a po velmi dlouhém vyšetřování Evropské komise by byla jejím velkým selháním,“ řekl listu Financial Times právní poradce David Wood, zastupující organizaci ICOMP podporovanou Microsoftem.

Na mušce je i Android 

Další ústupek Google nabízí ve správě reklamních kampaní v systému AdWords. Podobně jako v případě nedávno uzavřeného antimonopolního řízení v USA se i v Evropě chce Google zavázat k tomu, že kampaně bude možné prostřednictvím API exportovat, kopírovat a kombinovat s konkurenčními reklamními systémy.

EBF16

Google se vstřícným návrhem s největší pravděpodobností vyhne osudu Microsoftu, který musel v roce 2004 za zneužívání dominantního postavení zaplatit vysokou pokutu. 

Úplně vyhráno ale nemá – komisař zodpovědný za rezort ochrany hospodářské soutěže Joaquín Almunia se už v rozhovoru pro New York Times nechal slyšet, že jeho úřad zvažuje, zda zahájí formální vyšetřování toho, jestli Google nezneužívá své postavení také v mobilním systému Android. Konkurence si totiž stěžuje na to, že v něm jsou předinstalované aplikace Googlu.

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 4. 2013 7:51

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »