Google uvedl Inbox, znovu slibuje, že vám zorganizuje Gmail a život

Nová nadstavba nad Gmailem je dalším pokusem o propojení mailu, úkolníčku a osobního asistenta. Ze všech pokusů Googlu se zatím zdá být nejpraktičtější.

Google si je vědom vodopádů emailů a spamu, které se na nás každý den valí. Ostatně nese za to do jisté míry odpovědnost, protože to byl právě Google, kdo první nabídl “nekonečnou” mailovou schránku Gmail.

Tu si zamiloval celý svět a dnes ji používá přes 430 milionů lidí. Google si ji zamiloval též, protože si poštu ve všech těch milionech čte a podle toho na nás cílí reklamu. Už delší dobu se ale firma snaží záplavu pošty uživatelům zorganizovat – a nově odhalená aplikace Inbox k tomu má dobře našlápnuto.

Stejně jako před deseti lety, kdy Google začal rozesílat pozvánky pro využití Gmailu, navnadil uživatele stejným způsobem při včerejším startu služby Inbox. (Kdo nemáte kamaráda, který ji používá, můžete si pozvánku objednat na adrese inbox@google.com).

Nejde o úplnou náhradu Gmailu, ale o aplikaci, která ke Gmailové schránce nabízí jiné rozhraní. V současnosti je Inbox k dispozici pro Android, iOS a na webu ve firemním prohlížeči Chrome. Designově pokračuje v příjemném, jakoby kresleném “leporelo” stylu, který Google razí ve všech svých nových aplikacích.

Řád a kontext

Ve zkratce by se dalo říct, že Inbox se snaží emailům dodat řád a kontext. Google nabízí shromažďování konverzací do tematických svazků (Bundles), což bylo do jisté míry možné i dříve – pokud jste si konverzace poctivě tagovali. Inbox ale s maily pracuje jako tradiční úkolníček.

Pokud tedy téma konverzace vyřešíte, můžete ji označit za uzavřenou. Pokud naopak zrovna nestíháte reagovat, nabízí Inbox možnost posunutí na později (Snooze) s možností zvolit si čas, kdy chcete tuto konverzaci připomenout.

Zřejmě nejzajímavější funkce Inboxu jsou ty kontextové – kdy se aplikace snaží přemýšlet za vás a vypichovat důležité informace z těla emailu na začátek (Highlights). 

Pokud tedy například s někým domlouváte schůzku, Inbox vám na začátek konverzace vypíchne mapu. Pokud vám přijde potvrzení letu, Inbox vypíchne palubní vstupenku a zobrazí aktuální status (případně zpoždění) letu.

Podobně, když si poznačíte nějaký úkol, Inbox se snaží vám k němu dodat další informace, které byste mohli potřebovat. Rezervujete-li stůl v restauraci, nabídne telefonní číslo, otevírací dobu a mapu.

Méně ambiciozní, více praktické

Snaha automaticky třídit informace není u Googlu nové. Před Inboxem uživatelům nabídl například karty Google Now, které se na základě informací z mailu, kalendářů a aktuální poloze snažily predikovat, co by uživatel zrovna mohl potřebovat vědět. Přes ambiciózní rozruch, který firma kolem této služby rozšířila, nakonec nedokázala slibovanou praktičnost doručit.

Další neúspěšným pokusem byl i loňský „nový Inbox“, který se snažil automaticky třídit poštu v Gmailu do různých tematických podschránek. 

MIF16

Inbox se tváří mnohem skromněji, co do praktičnosti může ovšem dosáhnout mnohem lepšího výsledku. Podle informací Googlu na něm tým, který vyvíjel i aplikaci Gmail, pracoval od roku 2012.

Je škoda, že Inbox dokáže těžit pouze z mailových účtů Googlu. I když si službu oblíbíte pro soukromou komunikaci, nebude možné slibovaný řád a kontext využít třeba ve vašem pracovním emailu.

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 10. 2014 10:09

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »