Google už není ten Google, co býval

Euforie se vytrácí, cena akcií klesá. Google už nikdy nebude takový, jaký byl v minulých letech. Je z něj běžný zaměstnavatel, zapomeňte na výjimečnou firemní kulturu. Zrodila se další běžná firma.

Není to příliš dávno, co Google PR mašinérie rozjela v ČR aktivity, které ukazovaly, jak skvělý Google je, jak skvěle se v něm pracuje, jak rozdávají zadarmo jídlo a jaké neuvěřitelné výhody a svobody zaměstnanci mají.

Doba se mění, Google také. Svědčí o tom zajímavý článek New York Times (On Day Care, Google Makes a Rare Fumble). Ukazuje tyto změny na  snaze Googlu navýšit platbu za firemní mateřskou školu z 1425 dolarů měsíčně na skoro 2500 dolarů.

Prudké zdražení mateřské školky v Google je zajímavou sondou do dění v této firmě – na jedné straně jsou rodiče, kteří by ročně platili až 57 000 dolarů místo 33 000. Na druhé straně je Google, který se snažil měsíce před změnou zjišťovat, jak se na to budou rodiče tvářit. Cestou utajovaných jednání, které se nakonec obrátily proti Googlu – ti, jichž se to týká, se velmi brzy začali aktivně bránit. Obrana přinesla nakonec částečnou výhru, ale ne takovou, jak by si rodiče přáli. Zdražovat se bude méně, než se plánovalo. A v průběhu pěti let se cena stejně dostane tam, kam bylo původně zamýšleno.

Rodiče mající děti v googlovských firemních školkách navíc nemají příliš sympatií od vedení. Sergey Brin se vyjádřil, že je prý už „unaven“ z těch, kdo chtějí balenou vodu a bonbónky M&M. Na to nelze vcelku dodat nic jiného, než že tedy Google neměl začít podobné věci zadarmo rozdávat.

New York Times upozorňuje, že může jít o typický průvodní jev toho, že pozice Googlu se zhoršuje. V době, kdy Google žil v  euforii ze zvyšující se ceny akcií, vše vypadalo jinak. Akcie klesají a Google opouštějí lidé. A někteří z nich se velmi kriticky vyjadřují o firemní kultuře – o hloupém politikaření, nedostatečné výkonnosti, neefektivnosti, neúčinnosti a věcech, které jsou „prostě stupidní“. Jakkoliv můžete pochybovat o motivaci těchto komentářů, stejně na tom něco bude. Svědčí o tom i dění okolo mateřských školek.

Ty měl Google v době rozmachu dvě – Kinderpex a později otevřenou Woods. A stejně jako cokoliv jiného „pozitivního“, i péče o děti sloužila jako náborová pomůcka a argument. Vše nakonec vyústilo v až dvouletý čekací list – tak dlouho bylo nutné čekat na umístění dítěte do některé ze školek v Google. A z 19 000 zaměstnanců jich péči pro děti chtělo více než sedm stovek.

Nic není samozřejmě tak jednoduché, jak se zdá. Google na každé dítě přispíval až 37 000 dolarů ročně, zatímco běžný příspěvek (jak uvádí zmíněný článek v NY Times) je spíše okolo 12 000 dolarů. Dlouhý čekací list a vysoké náklady nakonec vedly k rozhodnutí – školku zdražíme. A navíc mělo dojít k dramatické proměně Kinderplexu,  který se měl stát stejným zařízením jako Woods (tyto dvě školky se liší tím, že Woods je provozován Googlem a Kinderplex externě, ale také způsobem výchovy dětí a tím i náklady).

Logické rozhodnutí? Jak se to vezme. NY Times upozorňuje, že se do toho všeho ještě plete další součást firemní kultury. Šéfové Googlu jsou přesvědčeni, že cokoliv dělají, mohou dělat lépe než kdokoliv jiný. A týká se to dokonce i mateřských školek. Takže žádní levní učitelé, chce to ty nejlepší. A také co nejvyšší počet učitelů na děti. A nezapomeňte na hračky, ty musí být také ty nejlepší. A dlouhý seznam čekajících zaměstnanců? Inu, ten by právě prudké zdražení vyřešilo. Aby toho nebylo málo, Google začal žádat poplatky za to, že jste na seznamu čekajících. Poté, co po žadatelích chtěl pár stovek dolarů, se zadařilo. List čekajících se scvrkl na tři stovky rodičů. A příští léto Google otevře novou školku s třemi sty místy.

EBF16

Rodiče, kterých se problém dotkl, ovšem spokojení nejsou. Google je ale spokojen, podařilo se mu vyřešit problém správnou „google“ cestou. A Sergey Brin? Ten skupině rodičů řekl, že se na tohle všechno dívá jako na velký ekonomický experiment, kde Google prostě bude žádat to, co trh dokáže unést. Což je jistě správný kapitalistický přístup. Že chybí lidskost? Ta se v podnikání nenosí.

A že si firemní školku, kdysi jeden z velkých náborových argumentů, budou moci dovolit jenom ti nejbohatší z Google? To vlastně taky není problém, mezi lidmi v Google je milionářů dostatek…

60 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 9. 2008 0:01

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »