Google už není zaměstnavatelem z říše snů?

V roce 2008 zřídil Google pracovní skupinu, která měla zjišťovat, proč bývalí zaměstnanci společnost opustili. Materiály z rozhovorů se dostaly na veřejnost a vypadá to, že zaměstnavatelem z říše snů je Google spíše navenek.

Materiály se dostaly do rukou serveru TechCrunch, který se jich samozřejmě s radostí chopil, stojí za to si přečíst je celé nebo alespoň závěry z nich.

Bývalí zaměstnanci jsou většinou hrdi na to, že pracovali v Google, což jim ale nebránilo vidět slabší stránky práce pro společnost. S velkou nelibostí se setkalo rušení zaměstnaneckých benefitů. Těmi Google ještě nedávno oplýval: od firemního excelentního šéfkuchaře, přes školky a kadeřníky zdarma, po nacpané ledničky a nápoje. Například když někteří zaměstnanci kritizovali, že výhody nabízené Googlem jsou nižší, než zaměstnanecké benefity v Microsoftu, nechal výkonný ředitel Google Erics Schmidt situaci překontrolovat v oddělení lidských zdrojů. Ukázalo se, že navýšení benefitů by Google přišlo na 22 milionů dolarů a to bylo následně zamítnuto, stěžoval si jeden z dotázaných.

Jenže to by ani tak nebylo to hlavní, Google se tím pouze ze shora přibližuje svým konkurentům.

Přijmout nového člověka trvá pět měsíců

Největší potíže měli bývalí zaměstnanci s úrovní byrokracie ve společnosti, se slabým managementem a osobním vedením. Příliš mnoho času bylo třeba strávit papírováním, které se nakonec ukázalo být k ničemu. Velké kritice byl podroben právě náborový systém nových zaměstnanců. Projekty v Google musí čekat řadu měsíců, než se najmou noví lidé, ačkoliv jsou schválené prostředky, prostě proto, že nábor nových zaměstnanců v Google trvá příliš dlouho. Jeden z bývalých zaměstnanců Google dobu vyčíslil na pět měsíců od zaslání životopisu do začátku práce.

Další z respondentů si přímo posteskl, že jestli Larry Page dodnes prochází osobně všechny životopisy nově přijímaných lidí, měli by se proti tomu ostatní vzbouřit jako proti mrhání jeho drahocenného času. Zaměstnanci v zahraničních pobočkách zase říkají, že zkazky o zaměstnaneckých výhodách a platech platí pro Google v Americe, ale zahraniční pobočky jsou na tom jinak.

A nakonec si řada bývalých zaměstnanců stěžovala na frustraci z toho, že při práci v tak skvělé společnosti, jakou Google je, nejsou schopni své projekty dostatečně rychle prosadit či zrealizovat. Když si uvědomili problémy v managementu a také to, že se sami nikam znalostně neposouvají. Tyhle problémy nakonec největší měrou vedly k jejich odchodu. Samozřejmě takovéto výpovědi bývalých zaměstnanců nelze brát za bernou minci, zaměstnanců má Google ke dvěma desítkám tisíc, jenže uvedené příznaky rezonují se zprávami poslední doby, kdy Google uzavřel některé projekty, jež dříve koupil.

Odcházejí…

Například v dubnu 2007 opustili Google zakladatelé služby DodgeBall, což byla SMS sociální síť koupená Googlem na jaře 2005. Dennis Crowley jako důvod svého odchodu uvedl, že Google službě po zakoupení nevěnoval žádnou podporu a neprobíhal její další vývoj, označil to za zklamání. A odešel. Google začátkem letošního roku DodgeBall oficiálně zastavil a s ním i další služby, jako třeba Jaiku, někdejšího slibného konkurenta Twitteru. Google konsoliduje své služby, Google Noteboook končí

Content

Jyri Engeström, zakladatel Jaiku, si to zatím nijak špatně nevzal a z Google, kde pracuje od akvizice v roce 2007, neodchází. Jaiku se portovalo od dubna 2007 na Google App platformu a kód bude vydán jako open source, dále se o vývoj budou starat dobrovolníci. Engeström doufá (na svém blogu), že aplikaci budou používat firmy a týmy, které si budu chtít vytvořit vlastní instalaci pro zefektivnění vnitrotýmové práce a informovanosti, k čemuž přispěje jak Appache licence, tak uvolnění pro Google App. Zdá se, že to zatím rozdýchal.

Pár vlaštovek jaro nedělá. Ostatně, nejenom z Google odcházejí lidé, další odcházejí od konkurentů a třeba právě do Google: Joshua Schachter odešel z Yahoo do Google. Jen se z Google stává firma jako každá jiná – včetně doprovodných problémů s řízením a zaměstnanci. Tak jako Komunistická strana Číny přeměnila motto Google „Don't be evil“ v prázdný slogan vhodný už jen do PowerPointových prezentací, stejně tak se pomalu navrací víra v „toho jiného zaměstnavatele” zpět k průměru těch ostatních.

Anketa

Dokáže Google potlačit vnitřní byrokracii?

20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 1. 2009 20:07
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »