Hlavní navigace

Google+ ve stopách Facebooku: je to dobrá cesta?

Ondřej Jireš

Googlu to se sociálními sítěmi nikdy nešlo. Zlé jazyky tvrdí, že jeho nejsympatičtější projekt v této oblasti je pouhá napodobenina Facebooku. Aktuální úprava stránek Google+ jim dává spíše za pravdu. Jak se Google+ změnil a jaké ohlasy si vysloužil?

Podstatná změna se odehrála na osobních profilech a firemních stránkách. Ty se svým vzhledem opět více přiblížily Facebooku. V horní části najdeme širokou „titulní fotku“, která má tvořit stejný vizuální efekt jako „úvodní fotka“ na konkurenční síti. Google+ navíc zanechal možnost nahradit titulní fotku pěticí malých čtvercových, čehož lze využít k vykouzlení kreativního komiksového stripu. Profilová fotka se pak v této oblasti přesunula vpravo a výrazně se zvětšila. Tím zřejmě Google zavdal Facebooku námět na změnu velikosti profilovky, kterou již zvětšil na osobních profilech a 26. 4. se tak stane i na firemních stránkách. Uživatelé mohou tento grafický ping-pong mezi oběma sítěmi sledovat s pousmáním, hůře se na to však budou dívat firmy, které musejí na neustálé úpravy velikosti fotek reagovat předěláváním připravené korporátní grafiky.

Obě sítě se stále více přibližují

U Facebooku jsme si už zvykli na to, že se stále vyvíjí a mění jak z hlediska designu, tak z hlediska dílčích funkcí. Pro pobavení mohu zmínit zkušenost Daniela Dočekala z jeho přednášky na základní škole, kde si jako největší problém na internetu pro malé školáky vyslechl postesknutí, že je na Facebooku stále něco jinak. Ani děti si nechtějí každý druhý týden zvykat na neustálé úpravy. Facebook se jednoduše neštítí testovat na 850 milionech testerů. O to více překvapí krok Googlu, když úpravy na své sociální síti předem neohlásil. Google bere inspiraci Facebookem, zdá se, až příliš vážně.

Další výraznou změnou na Google+ je přemístění navigační lišty do levého sloupce. Její hlavní výhodou je, že si jednoduchým přetažením ikonek můžete poskládat lištu podle toho, jak se vám zrovna hodí. Nevyužívané funkce lze dokonce skrýt do podnabídky, která se otevře až po rozkliknutí. Vylepšení se dále dočkala i aplikace „O čem se mluví“, jejíž četnost zobrazení ve streamu nových příspěvků si můžete snadno nastavit pomocí šoupátka. K zahození nejsou ani úpravy úvodní stránky Setkání (videochat).

Nic neudělá takovou radost jako bílá plocha

Ve streamu je nyní více místa věnováno fotkám a videím a příspěvky působí celkově přehledněji a přívětivěji. Změny v layoutu však přinesly i slušnou míru kontroverze. Kritické hlasy poukazují na nepříliš šikovnou šířku sloupce pro stream, který nyní připomíná pořádně dlouhou nudli z nosu. Při běžném rozlišení obrazovky zabírá stream jen nějakých 30 % z celkové plochy, a pokud používáte velkou širokoúhlou obrazovku, bude toto procento ještě o dost nižší. Facebook rozhodně takovou důvěru v prázdnou bílou plochu nemá.


Google+ a zbylá plocha na displeji

Autor: Isriya Paireepairit

Při tomto rozlišení vypadá Google+ ještě celkem normálně a přitom věnuje hlavnímu obsahu jen 27 % plochy.

Spekuluje se, že volný prostor v budoucnu zaplní nějaké gadgety, ale dokud se tak nestane, budeme se muset smířit s tím, že Google+ je fixně designován na malé obrazovky, například tablety, a na velkých obrazovkách vypadá poněkud nedodělaně.

Google+ sice nabral již nějakých 170 milionů uživatelů, čímž předehnal Twitter, leč popularita Facebooku je pro něj stále ještě nedosažitelnou metou. Je velkou otázkou, zda má smysl snažit se dostat na úroveň úhlavního konkurenta jeho pouhým napodobováním.

 Zde se však dostáváme k pointě celého příběhu. Google+ sice do značné míry okopíroval uživatelské prostředí Facebooku, ale ve výsledku dojdeme k závěru, že Google+ dělá stejné věci poněkud jiným způsobem. Google+ je technicky spolehlivější, po stránce designu přehlednější a graficky čistší a jednotlivé funkce se vzájemně nebijí. Uživatelský komfort je jednoduše na vyšší úrovni. Je tedy jen otázkou času, než začne Google+ aktivně využívat dostatečný počet lidí, který přitáhne své kamarády z Facebooku a obě sítě se tak vyrovnají.

Googlu hraje do karet také jeho záměr stále více využívat údaje z jeho sociální sítě pro zobrazování výsledků ve vyhledávači. Výsledky hledání budou ještě více personalizované než doposud. Už nebude tolik záležet na tom, které stránky jste předtím navštívili a které stránky na sebe odkazují. Budoucnost je ve vašem podrobném uživatelském profilu, který zrcadlí vaše reálné zájmy a potřeby, a to podle toho, o čem se bavíte se svými přáteli na sociální síti. Takový Facebook naopak neumí udělat vyhledávání ani pro svůj vlastní obsah.

Našli jste v článku chybu?

25. 4. 2012 7:41

Jean Laroux (neregistrovaný)

Problém s bílou plochou je ten, že na 13" displayi s 1024x768 tam není bílého takřka nic (pásek tak 2 cm) a na 22 monitoru s vyšším rozlišením je tam bílý pás jako "kráva". Jak se trefit na všechna rozlišení ?
1. Automaticky detekovat display rozlišení a podle toho upravit obsah.
2. Umožnit uživateli, aby si podobně jako na iGoogle mohl nastavit jestli chce jen jeden sloupec, dva, tři atp. Divím se, že Google ještě něco podobného nenapadlo. Ještě lepší by bylo, kdyby ony potenciální dva sloupce …

25. 4. 2012 13:37

Je otázkou, jestli Google opravdu potřebuje dohnat Facebook v množství mnohonásobných registrací a falešných profilů (např. 2 moje 12 leté neteře mají dohromady na FB asi 50 různých profilů).

Je rovněž otázkou, jestli ten neskutečný bordel a nepřehledná změť všeho a ničeho je skutečně to, co Google potřebuje dohánět :))) Na co je Vám 800 milionů uživatelů, když o nich nevíte nic :)) Lepší 170 milionů, o kterých víte dost na dostatečný obchodní model.

FB sice něco vydělává, ale většinu d…

Vitalia.cz: Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Měšec.cz: Stavební spoření: alternativa i pro seniory

Stavební spoření: alternativa i pro seniory

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

DigiZone.cz: Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vedení ČRo: personální změny od ledna

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Měšec.cz: Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

DigiZone.cz: Co chtějí operátoři při přechodu na DVB-T2?

Co chtějí operátoři při přechodu na DVB-T2?