Google+ ve stopách Facebooku: je to dobrá cesta?

Googlu to se sociálními sítěmi nikdy nešlo. Zlé jazyky tvrdí, že jeho nejsympatičtější projekt v této oblasti je pouhá napodobenina Facebooku. Aktuální úprava stránek Google+ jim dává spíše za pravdu. Jak se Google+ změnil a jaké ohlasy si vysloužil?

Podstatná změna se odehrála na osobních profilech a firemních stránkách. Ty se svým vzhledem opět více přiblížily Facebooku. V horní části najdeme širokou „titulní fotku“, která má tvořit stejný vizuální efekt jako „úvodní fotka“ na konkurenční síti. Google+ navíc zanechal možnost nahradit titulní fotku pěticí malých čtvercových, čehož lze využít k vykouzlení kreativního komiksového stripu. Profilová fotka se pak v této oblasti přesunula vpravo a výrazně se zvětšila. Tím zřejmě Google zavdal Facebooku námět na změnu velikosti profilovky, kterou již zvětšil na osobních profilech a 26. 4. se tak stane i na firemních stránkách. Uživatelé mohou tento grafický ping-pong mezi oběma sítěmi sledovat s pousmáním, hůře se na to však budou dívat firmy, které musejí na neustálé úpravy velikosti fotek reagovat předěláváním připravené korporátní grafiky.

Obě sítě se stále více přibližují

U Facebooku jsme si už zvykli na to, že se stále vyvíjí a mění jak z hlediska designu, tak z hlediska dílčích funkcí. Pro pobavení mohu zmínit zkušenost Daniela Dočekala z jeho přednášky na základní škole, kde si jako největší problém na internetu pro malé školáky vyslechl postesknutí, že je na Facebooku stále něco jinak. Ani děti si nechtějí každý druhý týden zvykat na neustálé úpravy. Facebook se jednoduše neštítí testovat na 850 milionech testerů. O to více překvapí krok Googlu, když úpravy na své sociální síti předem neohlásil. Google bere inspiraci Facebookem, zdá se, až příliš vážně.

Další výraznou změnou na Google+ je přemístění navigační lišty do levého sloupce. Její hlavní výhodou je, že si jednoduchým přetažením ikonek můžete poskládat lištu podle toho, jak se vám zrovna hodí. Nevyužívané funkce lze dokonce skrýt do podnabídky, která se otevře až po rozkliknutí. Vylepšení se dále dočkala i aplikace „O čem se mluví“, jejíž četnost zobrazení ve streamu nových příspěvků si můžete snadno nastavit pomocí šoupátka. K zahození nejsou ani úpravy úvodní stránky Setkání (videochat).

Nic neudělá takovou radost jako bílá plocha

Ve streamu je nyní více místa věnováno fotkám a videím a příspěvky působí celkově přehledněji a přívětivěji. Změny v layoutu však přinesly i slušnou míru kontroverze. Kritické hlasy poukazují na nepříliš šikovnou šířku sloupce pro stream, který nyní připomíná pořádně dlouhou nudli z nosu. Při běžném rozlišení obrazovky zabírá stream jen nějakých 30 % z celkové plochy, a pokud používáte velkou širokoúhlou obrazovku, bude toto procento ještě o dost nižší. Facebook rozhodně takovou důvěru v prázdnou bílou plochu nemá.


Google+ a zbylá plocha na displeji

Autor: Isriya Paireepairit

Při tomto rozlišení vypadá Google+ ještě celkem normálně a přitom věnuje hlavnímu obsahu jen 27 % plochy.

Spekuluje se, že volný prostor v budoucnu zaplní nějaké gadgety, ale dokud se tak nestane, budeme se muset smířit s tím, že Google+ je fixně designován na malé obrazovky, například tablety, a na velkých obrazovkách vypadá poněkud nedodělaně.

Google+ sice nabral již nějakých 170 milionů uživatelů, čímž předehnal Twitter, leč popularita Facebooku je pro něj stále ještě nedosažitelnou metou. Je velkou otázkou, zda má smysl snažit se dostat na úroveň úhlavního konkurenta jeho pouhým napodobováním.

EBF6

 Zde se však dostáváme k pointě celého příběhu. Google+ sice do značné míry okopíroval uživatelské prostředí Facebooku, ale ve výsledku dojdeme k závěru, že Google+ dělá stejné věci poněkud jiným způsobem. Google+ je technicky spolehlivější, po stránce designu přehlednější a graficky čistší a jednotlivé funkce se vzájemně nebijí. Uživatelský komfort je jednoduše na vyšší úrovni. Je tedy jen otázkou času, než začne Google+ aktivně využívat dostatečný počet lidí, který přitáhne své kamarády z Facebooku a obě sítě se tak vyrovnají.

Googlu hraje do karet také jeho záměr stále více využívat údaje z jeho sociální sítě pro zobrazování výsledků ve vyhledávači. Výsledky hledání budou ještě více personalizované než doposud. Už nebude tolik záležet na tom, které stránky jste předtím navštívili a které stránky na sebe odkazují. Budoucnost je ve vašem podrobném uživatelském profilu, který zrcadlí vaše reálné zájmy a potřeby, a to podle toho, o čem se bavíte se svými přáteli na sociální síti. Takový Facebook naopak neumí udělat vyhledávání ani pro svůj vlastní obsah.

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 4. 2012 12:41

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »