Hlavní navigace

Google vs. Seznam v Česku? 5:3, kdyby se hrálo na body

25. 2. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Netmonitor stále neumí odpovědět na to, jestli Google používá k vyhledávání více českých uživatelů než Seznam. Zajímavá čísla založená na firemních webech nabízí firma Effectix.

Pokud bychom se snažili uspořádat souboj mezi Googlem a Seznamem, nejzásadnější disciplínou by bylo, kolik českých uživatelů tyto služby používá. U Seznam.cz to víme, měří ho Netmonitor. U Googlu to nevíme, Netmonitor ho sice změřit (odhadnout) dokáže, ale čísla nezveřejňuje. 

Proto nezbývá, než hledat nějaká náhradní měřítka. Jedno takové čerstvě nabízí Effectix.com v podobě studie (viz Doba webová v číslech), která vychází z dat Google Analytics na 1624 firemních webových stránkách. Údaje jsou hlavně z loňského roku, ale k dispozici jsou čísla od roku 2010.

Kdyby se přidělovaly body

V pěti z osmi kritérií, která najdete v infografice a na webu k ní patřícím, vyhrává Google, ve třech Seznam. Zda to něco znamená? Posoudit musíte sami, záležet to totiž může i na tom, zda sledovaná kritéria mají stejnou „váhu“ (či význam).

Návštěvníci na firemní webové stránky přicházejí nejčastěji z vyhledávačů (44 %), následují přímé návštěvy (20 %), odkazující stránky (19 %) a kampaně (17 %). Zajímavý je ale i trend – Effectix.com uvádí, že od roku 2010 podíl Google vzrostl o 5 procentních bodů (z původních 48 %), zatímco Seznam.cz klesl z 47 % na 37 %, tedy pokud se zaměříte pouze na příchody z vyhledávačů.

V roce 2012 navštívilo 1 624 firemních webových stránek celkem 134 milionů návštěv a nejvíce návštěv zaslal Google (23 %). Na druhém místě najdete největší český vyhledávač, Seznam.cz, s 16 %. Jakkoliv  by bylo lepší hodnotit podle „unikátních“ uživatelů, v tomto případě to moc dobře nepůjde – v tak dlouhém časovém období je nelze spočítat dostatečně spolehlivě.

Návštěvníci ze Seznam.cz si v průměru prohlédnou 5,9 stránky, což je mírně více, než návštěvníci přicházející z Google (5,4 stránky). Na Internet pak možná máme stále méně času, nebo stále méně trpělivost, protože u Seznamu tento  ukazatel od roku 2010 klesá (z 6,8 na 5,9) a u Google pouze mírně roste (z 5,1 na 5,4). 

Netrpělivost je možné vysledovat i v průměrné délce návštěvy, tam u Seznamu došlo k poklesu z 3:34 minuty na 3:20 minut, u Google z 3.23 minuty na 3:10 minuty. A pokud zde nehraje roli netrpělivost, může zde samozřejmě hrát roli relevantnost nalezených výsledků.

Tomu by ostatně mohla odpovídat i míra opuštění stránek – u Google klesající (z 52 % na 46,3 %), u Seznamu stoupající (z 45,4 % na 48,2 %). Pořád jde ale o čísla svým způsobem vysoká – vypovídají o tom, že ne každému se vyhledávači podaří najít to, co vlastně hledal.

Seznam je lepší než Google v přivádění nových návštěv, 57 % Seznamu vs. 56 % Google ale není nijak velký rozdíl. Zajímavé je, že od roku 2010 se toho příliš nezměnilo, tedy alespoň co se souboje Google vs. Seznam týče.

Co si lze z této studie odnést?

Doba webová od Effectixu je zajímavá z mého pohledu hlavně trendy. „Absolutní“ výsledky jsou vždy s otazníky a vyžadují trochu přemýšlení. A samozřejmě pochyb, protože jako každá podobná studie, i tato vychází z určitého vzorku – 1 624 webů s Google Analytics je samozřejmě velký a použitelný vzorek, ale je nutné vědět, že jde o firemní weby. A pro jiné druhy podnikání na Internetu (co třeba e-commerce, například) budou zjištěná čísla možná i markantně rozdílná.

Effectix slibuje, že Dobu webovou bude každého půl roku aktualizovat a doplňovat i některé další informace a výsledky. O to by tato aktivita mohla být zajímavější. Nechme se překvapit za půl roku, jak bude vypadat souboj Google vs. Seznam.

UX DAy - tip 2

A tady je celá infografika:

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).