Google, všude samý Google

Nenajdete dnes už mnoho internetových služeb, ve kterých se neangažuje Google. Stejně tak nenajdete příliš IT odvětví, kde nepůsobí Microsoft. Společnosti ve svých oborech velmi úspěšné a vládnoucí trhu mají podobné začátky se snovým výsledkem pro své zakladatele. Jedna je však neoblíbená, druhá se těší oblibě nemalé. Proč?

Jiří Macich - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Když se dnes ve světě Internetu připravuje nějaká nová zajímavá věc, zpravidla se u toho dříve či později nějakým způsobem objeví Microsoft nebo Google. Buď jako tvůrce, spolutvůrce, sponzor, poskytovatel podpory, dodavatel služeb, hlasitý kritik, konkurent či úhlavní nepřítel.

Google a Microsoft jsou bezesporu úspěšné společnosti. Příběh o jejich vzniku až k současné prosperitě a pozici na trhu by vydal na celou telenovelu. Obě firmy mají mnoho společného. Ve své branži patří k lídrům. Microsoft přesto už hezkých pár let je pro řadu lidí ztělesněním ďábla v informatice a kde kdo si najde volnou chvilku, aby si do Microsoftu rýpnul v internetové diskuzi. To Google byl dlouho vnímán jako internetový pionýr, takový správný přátelský chlapík, se kterým rádi zajdete po práci na skleničku. Když Google i Microsoft přijdou s nějakou novinkou, mediální i uživatelská pozornost je zaručena. U Microsoftu však vždy převládá spíše skepse. Však si vezměte, kolik lidí už dnes ví, jak jsou Windows Vista špatná, přestože sami viděli tak maximálně screenshoty. Avšak produkty Googlu jsou přijímány s nadšením, a to i v případech, kdy si to rozhodně nezaslouží.

Proč jsou ale takové rozdíly ve vnímaní obou firem? Závist v tom nebude, obě společnosti a jejich akcionáři rozhodně hlady netrpí a je to všeobecně známý fakt. Google i Microsoft se potýkají s bezpečnostními problémy, cenzurují v Číně, vedou desítky soudních sporů … Možná proto, že minutová nepřístupnost Gmailu vadí méně než modrá obrazovka smrti ve Windows a následný restart počítače. I když jak kdy a jak komu.

Je také pravda, že ambice Microsoftu sahají i do jiných odvětví než zatím ty Googlu. Pro některé uživatele to zřejmě může být důvod k averzi. Google prostě tak nějak k Internetu patří. Zvykli jsme si, že se jeho logo objevuje u řady internetových služeb. Google momentálně nemá zájem přímo proniknout do světa mobilních telefonů, operačních systémů, počítačových periférií či kapesních přehrávačů.

Google i Microsoft se dnes v oblasti internetových služeb angažují ve velmi podobných odvětvích. Namátkou: vyhledávání, e-mailové a komunikační služby, mapy a hledání na nich, služby pro blogery a komunitní portály, sdílení videa, záložkování, online kalendáře, zpravodajství a mnohé další. Někde tahá za kratší konec Google (např. Windows Live Messenger vs. Google Talk), jinde naopak Microsoft (např. Gmail vs. Hotmail). Proto tak úplně nedokáži pochopit, jak jeden a ten samý člověk může napsat, že se Microsoft rozlézá jako rakovina a o webovou diskuzi dále zase pochválit Google za široké portfólio služeb. Google a Microsoft si ve snaze pokrýt všechny uživateli žádané služby na Internetu rozhodně nezadají.

Nadávat na Microsoft je prostě stále módní. Přiznám se však, že k jeho webovým projektům mám také značnou averzi. Ne proto, že bych trpěl alergií na pestrobarevné logo Windows. Vadí mi jejich uživatelské rozhraní. Hledat mezi webovými projekty Microsoftu nějakou uniformitu bohužel nelze. A to překvapivě i přesto, že řada služeb je na sobě přímo závislých. Když si zvyknete na rozhraní jedné služby, rozhodně nemáte vyhráno v boji s ovládáním služby druhé. Microsoftu zatím nepomohlo ani odhodit závaží v podobě chaosem zmítaného portálu MSN a začít budovat nový Windows Live. Nakonec to s tím odhazováním asi není tak horké, protože MSN se do propadliště dějin nechystá.

Naproti tomu většina služeb Googlu si je podobných jako vejce vejci. Jsou zpravidla rychlé, pracují i v alternativních prohlížečích (tedy převážně) a jejich rozhraní je nekomplikované a velmi intuitivní. Ani reklama zatím není tolik agresivní a rozhodně člověku nenabízí malware, což se nedávno „povedlo“ Microsoftu. Snad to pochopil už i Microsoft, pohled na Windows Live Search tomu nasvědčuje.

EBF6

Google vs. Windows Live Search

To rozhodně ale není důvod, proč by měl být Microsoft obecně špatný a Google naopak obecně dobrý. Jen aby se uživatelé a politici hořekující nad praktikami Microsoftu jednou nezačali divit, že své e-maily, dokumenty, fotografie, videa a vůbec veškerá data mají na serverech Googlu a to, co se kdysi nazývalo Internetem, je teď Google Network :-)

Osobně mi je celkem jedno, čí produkt či službu používám, tedy když je dobrá a vyhovuje mi. Nemám jen rád dogmata. Naštěstí se stereotyp hodného klučíka jménem Google začíná pozvolna měnit a racionalizovat.

51 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 4. 2011 17:02

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »