Hlavní navigace

Google vyhledává v reálném čase a lokalizuje mobilní služby

9. 12. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Google brzy spustí vyhledávání v reálném čase, ve výsledcích se objeví aktualizované statusy ze sociálních sítí a tweety. V pondělí také představil své plány v oblasti mobilních služeb, které by se daly shrnout do třech slov: lokalizace, personalizace a vizualizace. Blíží se doba, kdy na základě čárového kódu získáte přístup k podrobným informacím nebo recenzím výrobku.

Budoucí trendy v oblasti Internetu tak, jak je v prezentaci nazvané Internet 2019 (ke stažení zde), na listopadové konferenci Czech Internet Forum 2009 představila Taťána le Moigne z české pobočky Google, dostaly v pondělí jasnější kontury. Právě na začátku tohoto týdne představil Google nové funkcionality a služby v oblasti mobilního vyhledávání a vyhledávání v reálném čase.

Vyhledávání v reálném čase

Vyhledávače v reálném čase, tedy vyhledávače, které umožňují vyhledávat v takzvaném real-time webu, získávaly na důležitosti stejně rychle, jak rostla obliba sociálních sítí a mikroblogování. Sociální sítě jsou výborným zdrojem informací. Ukázalo se to například při nedávných opozičních demonstracích proti průběhu íránských prezidentských voleb, kdy právě prostřednictvím Facebooku a Twitteru proudily do světa důležité informace o tom, co se právě v ulicích Teheránu děje.

Schopnost vyhledávat a analyzovat tweety nebo statusy, týkající se té které značky zase umožní marketingovým specialistům získat představu o tom, jak si stojí v povědomí uživatelů. Co uživatelé oceňují nebo naopak co se uživatelům nelíbí. Až doposud nebyly dnešní vyhledávače schopny tok informací na real-time webu podchytit a efektivně vyhodnotit. Problém Google byl především v tom, že například dění na Twitteru nestačil indexovat, a proto se mu do databáze dostalo jen velmi málo příspěvků.

To by se ale mělo během příštích několika dnů změnit. Že se Google na vyhledávání v reálném čase připravuje, bylo zřejmé delší dobu. Na letošní konferenci Zeitgeist o něm mluvil spoluzakladatel Google Larry Page stejně jako o pár měsíců později Taťána le Moigne na pražském Czech Internet forum 2009, tedy v době, kdy už byla podepsána dohoda mezi Google a Twitter (obdobnou dohodu uzavřel i Microsoft pro svůj vyhledávač Bing – beta stránky jsou k dispozici zde, pouze ale pro US lokalizaci).

Na pondělní tiskové konferenci zástupci Google oznámili dohodu také s provozovateli Facebook, MySpace, FriendFeed, Jaiku a Identi.ca. Google bude prohledávat a analyzovat nejen tweety, ale i statusy profilů na Facebooku, které jsou veřejně přístupné, stejně tak jako veškerý volně přístupný obsah na MySpace. Napříště se ale tyto informace ve výsledcích vyhledávání objeví v reálném čase, tedy v řádech sekund a nikoli v řádech minut, jako tomu bylo doposud. V real-time výsledcích by se měly objevit také články na blozích nebo v internetových médiích, stejně tak jako nové příspěvky na vybraných službách jako je například Yahoo Answers.

Vyhledávání v reálném čase se objeví i v Google Trends, kde budou k dispozici statistiky, o tom, co si lidé na Twitteru sdělují o ostatních webových stránkách.

Google Goggles

Představte si, že na ulici potkáte člověka ve svetru, který se vám líbí. Vytáhnete mobilní telefon, a nic netušícího kolemjdoucího si vyfotíte. O několik málo sekund později už víte, jaký nejbližší obchod svetr prodává a kolik má jednotlivých velikostí ještě k dispozici. Utopie? Dnes ano, ale za několik let, možná i dříve, realita.

V roce 2006 Google získal společnost Neven Vision, klíčového hráče na poli technologií umožňujících rozeznávat obrázky a fotografie. Nyní, tři roky poté, přichází Google se službou Google Goggles, která uživatelům mobilních telefonů vybavených operačním systémem Google Android umožní získat informace o objektech, které prostřednictvím svého mobilu vyfotí. Část obrázku je následně porovnána s databází obrazového materiálu v databázích Google. V případě shody získá uživatel okamžitě relevantní výsledky ve formě odkazů na webové stránky.

Google v současné době nabízí pouze několik kategorií jako například: knihy, památky, loga, obrazy, text atd., o kterých je prostřednictvím Google Goggles možné získat informace. Velmi zajímavé je také vyhledávání pomocí čárového kódu, nicméně v tomto případě nejsou výsledky zatím příliš relevantní. Kromě technologií, které Google získal koupí Neven Vision, používá při rozeznávání obrázků, obsahujících text, i optického rozpoznávání znaků (OCR). Google Goggles je k dispozici jako volně stažitelná aplikace z Android Market.

QR Code

QR Code

Kromě rozpoznávání produktů na základě čárových kódů se chce Google v nejbližší době intenzivněji zaměřit také na tzv. QR kódy. Jedná se o dvojrozměrný kód zapisovaný do čtverce, který je díky výhodnému kódování asijských znakových písem velmi populární například v Japonsku. V Japonsku se s těmito kódy můžete setkat například na obalech potravin.

Jejich smyslem je zprostředkovat konzumentovi přístup k informacím o výrobku nebo službě. Kód stačí vyfotit mobilním telefonem a prostřednictvím aplikace, která umí kód přečíst, se dostanete k užitečným informacím o službě či výrobku na Internetu. Google plánuje ve Spojených státech v následujících týdnech rozeslat na 100 tisíc samolepek s těmito kódy v rámci služby Favorite Places.

Lokalizace

Na zmiňované tiskové konferenci byly také představeny služby, které Google chystá spustit v nejbližší době. Vic Gundotra, technický viceprezident, prohlásil, že lokalizace bude do budoucna důležitou součástí všech služeb, které Google vyvíjí. Například Google Goggles na základě GPS souřadnic zobrazuje v mobilním zařízení nejbližší obchody nebo restaurace v okolí. Na nové mobilní homepage Google se budou při vyhledávání zobrazovat lokální návrhy.

Google v současné době vyjednává s americkými prodejními řetězci o propojení výsledků vyhledávání na mobilních telefonech s vnitřními systémy firem tak, aby se u jednotlivých produktů zobrazoval aktuální stav zboží na skladě jednotlivých lokálních provozoven. Nová verze map pro Android nabídne funkci „Near me now“, která umožní najít nejbližší restauraci, bar, bankomat atd. Stejná služba bude k dispozici na mobilní verzi Google homepage.

Hlas a překlady v reálném čase

Google už nějakou dobu umožňuje vyhledávat z mobilu prostřednictvím hlasových dotazů. Doposud tato služba podporovala pouze angličtinu a čínštinu, nyní se podpora rozšiřuje o japonštinu a další jazyky prý budou následovat časem. Mnohem zajímavější je ale fakt, že Google také pracuje na technologii, která umožní překládat mluvené slovo v reálném čase. Podle zástupců Google by se služba založená na této technologii měla objevit už příští rok.

BRAND24

Z nově představených služeb a funkcionalit je patrné, že Google i nadále bude sledovat cestu personalizace a lokalizace. Zaměří se přitom mnohem více na mobilní služby, kde vycítil příležitost přijít k velkým penězům. Nejde přitom jenom o reklamu, ale také o služby, zejména ty lokalizované, za které budou firmy ochotny dobře zaplatit. Vyhledávání v reálném čase je pro Google logickým krokem. V době, kdy Facebook a Twitter svým způsobem plní částečně funkci médií, je rychlejší indexování nutností.

Služby a aplikace uvedené v článku nemají zatím českou lokalizaci.

Myslíte, že Google v příštím roce spustí vyhledávání v reálném čase i v České republice?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).