Hlavní navigace

Grafika a Internet

Pavel Daniel

Zvykli jsme si, že Internet "trhá" dosud zavedené postupy, a to ve všem. Od plánování reklamních kampaní přes odlišný způsob komunikace produktu až po ztvárnění firemní prezentace nebo samotného reklamního banneru. Přestože je to fakt, který není třeba rozebírat, už se nemluví o tom, proč to tak je a proč to funguje.

Grafická studia a Internet. Jaké jsou důvody k tomu, že některá grafická řešení nesou punc „úspěšnosti“ a ty ostatní spíše zůstávají na okraji zájmu? Mezi hlavními příčinami, proč některé webové stránky nejsou z hlediska „požadavků“ virtuální doby úspěšné se dají shrnout do několika bodů. Jejich ignorování nebo podcenění se pak může krutě vymstít. Je sice pravda, že většina začínajících „elektronických podnikatelů“ dá raději přednost svépomoci, ale různá „free“ hejblátka rozhodně nevedou k dlouhotrvajícímu úspěchu.

Co ovlivňuje úspěšnost graficky povedeného webu?

  • Zvládnu to sám – mnoho lidí dává přednost „samovýuce“ před profesionálem, důvodem je obava z „drahého“ zpracování
  • Řešení neřešitelného – ne vždy se musí prosadit to, co si „laik“ vymyslí (kvůli technice)
  • Větší krajíc, než se dá sníst – domníváte se, že „zhotovit“ úspěšný web je hračka? Omyl!
  • Překombinování – přeceňování možností techniky a přecenění vlastních znalostí uživatele způsobuje často problémy
  • Rám lepší obrazu – obsah, obsah a zase obsah, platí, bohužel, na Internetu především
  • Hmota nebo síť – Internet už není jen o sexu a bohatých archivech

Internetová grafika je jiná

Vizuální podobou každé internetové prezentace (a míní se tím i obsah) začíná kolotoč, který (snad) nikdy neskončí. Proč? „Kvalitní obsah a prezentování (webu, bannerů) láká nejen obyčejné konzumenty, kteří zvyšují hlavní ukazatele internetové sledovanosti a tím pádem zatraktivňují cenu webu, ale jsou i výborným obchodním artiklem,“ říká Chip Schneck, obchodní a marketingový ředitel severu www.globopolis.cz. Co na to druhá strana? „Klienta v podstatě nezajímá to, zda mu grafické studio zhotoví web podle správné nebo nesprávné grafiky, ale to, jak zaujme uživatele Internetu,“ říká Petr Kotting z grafického studia Kotting design. Na druhou stranu grafická studia bijí na poplach: "Vytváří se nová grafická estetika, která se ne vždy setkává s pochopením lidí, kteří poskytují grafické služby v tradičních médiích (např. noviny).

Proč tedy povyk? Protože Internet díky technickým trendům umožňuje dosud netušené možnosti. Dravost, dynamika, spojování digitální televize a počítačů směřují k vyšší mobilitě zadávání zakázek a prezentace výsledků zadání.

O peníze jde až v prvé řadě

Čas a peníze jsou i v případě návštěvy grafického studia stále nejdůležitější. Žádný zadavatel, který se rozhodne zvýšit své příjmy zrozením úspěšné grafické stránky nebo banneru, nechce platit ani korunu navíc. Jenže opět – dnešní ceny top grafických zpracování se pohybují od 50 do 80 000 korun. Jak však poznat, že těch osmdesát tisíc nevyletí komínem a že „ten návrh“ je skutečně správný, když se kritéria správného grafického návrhu teprve tvoří? Ovšem ouha – soudě podle dosavadních zkušeností doba, kdy budou nějaká pravidla (konečně) dotvořena, zřejmě nepřijde nikdy. Proto by si měli zadavatelé zvyknout, že to, jak rozpoznat úspěšně fungující návrhy, bude neustálý proces.

Důležitý je design webových stránek. Uživatele zajímá především to, s čím přijde do styku na svém monitoru. Stránky musí být jednoduše obsluhovatelné a marketingově zaměřené. Kritéria internetové stránky si tak možná nevědomky musí určit především uživatel. Neexistuje žádný návod, podle kterého se dá sestavit nejpřitažlivější webová stránka, ale zákazníci by už před návštěvou grafického studia měli mít zodpovězeny otázky na to, co se jim líbí, co je zaujalo nebo naopak, co je zdržuje. Proto by měla každá firma poznat okruh svých adresátů a správně načasovat realizaci jednotlivých kroků. Prezentovaná podoba webu nebo banneru musí vždy splňovat základní cíl – to je cíl, kterého chce zadavatel dosáhnout. Pokud tohle není jasné, jednoznačné a neotřelé, pak nebude fungovat ani nejúžasnější grafický návrh.

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Podnikatel.cz: Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

DigiZone.cz: Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vedení ČRo: personální změny od ledna

Podnikatel.cz: Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Snížení DPH na 15 % se netýká všech

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte