Velkoobchodní nabídka GTS otevře stavidla mnoha místním „takyvirtuálům“

GTS Czech nejen představilo své GSM tarify pro firmy. Díky jeho velkoobchodní nabídce nás čeká rozmach balíčků komunikačních služeb nabízených nejrůznějšími místními poskytovateli.

Společnost GTS Czech představila v úterý — za účasti zástupců T‑Mobilu — svou nabídkou mobilních komunikačních služeb, jež začne poskytovat jako „virtuální operátor“ s využitím sítě T‑Mobilu (samo uzavření dohody s T-Mobilem ohlásila v únoru.)

Obchodníci GTS jsou na nabídku školeni už od počátku května a také ji už nabízejí zákazníkům — přestože služby GSM nebudou od GTS dostupné dříve než v druhé půli června a přesné zahájení ani není dosud stanoveno. Služby se dosud zkoušejí a odlaďují — to virtuál s vlastní podpůrnou technologickou infrastrukturou musí, na rozdíl od pouhého přeprodejce.

GTS je jedna z nejvýznamnějších telekomunikačních společností u nás. Sami sebe nazývají „čtvrtým operátorem“. (V Česku působí asi desítka společností, které lze nazvat telekomunikačním operátorem.) Pokud jde o firemní segment, pak v datových přenosech se považují za dvojku za Telefónicou a v hlasových přenosech pro firmy jsou prý jedničkou.

Velkoobchodně jsou tak silní, že bylo nejen v zájmu GTS domluvit se s T‑Mobilem (nebo prostě s jedním ze tří operátorů GSM), ale i v zájmu T‑Mobilu domluvit se s GTS.

Skoro úplný virtuál

Do „plnohodnotného“ virtuálního operátora, který si pouze nakupuje služby sítě GSM, ale jejich využívání si řídí zcela sám, bude GTS chybět pouze vlastní MSC a HLR — to je vlastní provoz registru SIM karet, s propojením i na operátory zahraniční. Tuto část bude pro GTS provozovat T‑Mobile.

Je to kvůli roamingu. GTS nemá know‑how a zdroje na to, aby si na vlastní pěst dojednala stovky roamingových dohod, přestože něco lze vyjednat přes mezinárodní agregátory. I kdyby se firma do jednání pustila, trvalo by až rok, než by roaming pro simky GTS chodil skoro všude po světě. V zahraničí se SIM od GTS tedy přihlásí jako za T‑Mobile. Do budoucna si GTS ponechává otevřeno, zda nakonec přejde na vlastní HLR.

K plnohodnotnému virtuálnímu operátorovi má GTS ze všech dosud ohlášených „virtuálů“ nejblíže; vlastně je to teprve první český „skutečný virtuální operátor“ (byť s uvedenou výhradou). Zákazníkům by ovšem nemělo jít o slovíčka, ale o to, jak bude chodit jejich SIM a s kým a za jakých podmínek budou mít smlouvu.


Autor: GTS

Velkoobchodník pro menší poskytovatele místní

T‑Mobile se necítí být vybaven na to, aby napřímo obsluhoval potřeby nejrůznějších místních poskytovatelů služeb — doposud internetu a pevných linek — kteří se touží stát „virtuály“. Jako GTS zas není postaveno na to, aby jednalo s masou koncových zákazníků, ačkoli cílí i na firmičky od několika lidí výše.

A tak se GTS otevírá jako velkoobchodní poskytovatel GSM služeb sítě T-Mobilu pro menší místní poskytovatele. Prozatím jedná jen s několika takovými firmami, a to především s těmi, se kterými už má obchodní vztah. (V dubnu svůj záměr ohlásil ha‑vel.)

GTS je jim připraveno poskytnout různou míru technické podpory — podle toho, co a nakolik si podposkytovatel bude chtít řešit sám, a nač bude potřebovat GTS.

Přesto GTS po takových zájemcích požaduje vybudovánu aspoň vlastní zákaznickou péči a napřímo se baví jen s těmi, kdo hodlají provozovat aspoň 1000 SIM a kdo jsou registrováni jako poskytovatel mobilních služeb u ČTÚ.

Zato je neomezuje v dalším přeprodeji. Naopak jej výslovně podporuje — čím více SIM bude v provozu přes GTS, tím spíše se společnosti zaplatí vlastní infrastruktura. Ostatně, skutečného virtuálního operátora má smysl budovat od jednoho sta tisíc provozovaných SIM výše, tvrdí lidé z GTS.

Má‑li někdo padesát zákazníků ve dvou panelácích na kraji města, pak i on jim může prodávat také služby GSM, ale přes partnera GTS, nikoli přímo od GTS.

Jaký tohle bude mít význam, na to musí odpovědět trh. Koncovým zákazníkům mnoha nynějších místních poskytovatelů internetu to může přinést výhodné spojené nabídky. A trh jako celek se patrně stane laboratoří toho, jak tisícerým způsobem poskládat balíček komunikačních služeb.

Vlastní nabídka GTS pro firmy

Malým firmám nabízí GTS připojení ADSL nebo VDSL. Jeho asymetrický uplink však omezuje, kolik na něm lze provozovat pevných linek: na 512 kilobitech lze mít nejvýše šest linek a na megabitu dvanáct. Mobilní služby budou k těmto připojením nabízeny jako takzvaný „konvergentní balíček“. Za 415 korun měsíčně si kancelář připojíte k internetu, a 650 korun měsíčně stojí jeden „konvergentní balíček“, který obsahuje jak jednu pevnou linku, tak jedno číslo mobilní.

Že jde o nabídku pro firmy, všechny uváděné ceny jsou bez DPH.


Autor: GTS

Pokud pro některé pracovníky nepotřebujete pevnou linku, pak pro ně můžete vybírat z tarifů čistě mobilních. Kromě tarifu Mobil 0 se neúčtuje volání a SMS mezi všemi čísly firmy. Mobil X je pak „neomezený“.


Autor: GTS

Sloupeček VPN označuje volání na všechna čísla v rámci firmy.

Jak se vše skládá dohromady, to ukazuje smyšlený příklad firmy Karel Novák, s.r.o.:


Autor: GTS

Kromě tarifu Mobil X přitom ostatní balíčky neobsahují mnoho dat, jen megabajt denně „na synchronizaci“; po jeho vyčerpání spadne rychlost na 64 kb/s; ta by však nadále měla postačovat k základní synchronizaci.

Potřebuje‑li někdo více mobilních dat, pak se dokupují v balíčcích:

EBF6


Autor: GTS

Větší firmy potřebují větší pevnou konektivitu, a pokud využívají dalších služeb od GTS, jako zejména úložišť, pak tato konektivita musí být symetrická. K symetrickým balíčkům lze opět přibrat mobilní tarify uvedené výše.


Autor: GTS

Neomezené volání na pevnou do sousedních zemí

GTS se chce odlišit tím, že do neomezeného volání zařazuje i volání na pevné linky do sousedních států. Jsou to tedy Polsko, Slovensko, Rakousko a Německo. (Není to Maďarsko a Rumunsko, přestože i tam působí GTS, zatímco v Rakousku a Německu jako operátor nepůsobí, jen tam má přípojné body.)

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 5. 2013 20:11

Školení: Práce s leady v digitálním prostředí

  •  
    Jaké online kanály používat pro získání leadu
  • Jakým způsobem pracovat s leady
  • Jak vyhodnocovat a optimalizovat efektivitu

Detailní informace o školení Práce s leady v digitálním prostředí »